AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.853

Råd vid köp av en BMW 520d-10 automat

Jo
3
Jocke Dahlqvist
318d-10 tourng automat
Hej!
Går i tankarna om att köpa en BMW 520d automat-10.
Är det något speciellt jag skall titta på/se upp med?
Jocke!

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Är det nuvarande generation femserie kallad F10/F11 som kom -10 det gäller eller är det föregående generation? Touring? Om det är automatlådan du funderar på så har jag inte hört att det skulle vara något problem med dem på någon av dessa. Den åttaväxlade automaten som kom 2010 är underbar.
Jo
3
Jocke Dahlqvist
318d-10 tourng automat
Det är både den gamla och nya modellen jag tittat på, dock skiljer sig ju priset avsevärt. Är det samma låda i gamla-10 som i nya?

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Den 8-växlade automatlådan kom i och med F10/F11.

Om man ser till mer än bara lådan så finns det inga kända typfel (ännu) på F10/11. På E61 Touring så finns det en del typfel. Bland annat skadad kabelstam till bakluckan, problem med kompressorn till nivåregleringen och rost vid ytterkanterna under den öppningsbara rutan på bakluckan. Om bilen har automatisk utfällbar dragkrok så finns det en lång tråd här om problem med den.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Oftast när man står och väljer mellan sista årsmodellen av en gammal serie och första av en ny, så brukar rekommendationen vara att gå på den sista av den gamla; produktionen är så fintrimmad att det inte blir bättre än så, medan det oftast brukar vara lite barnsjukdomar att se upp med på den första årsmodellen på den nya serien.

Men i det här fallet är det inte så - F1x-serien var "färdig" redan vid lanseringen och har som Gorban skriver inte varit behäftad med direkta typfel. F1x-serien slår E6x-serien på alla punkter med råge, utom en: E6x-serien är betydligt mer "närvarande" vid körning och är en härlig körmaskin.

----
BMW CS/SC #6212
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Något att tänka på är att både sista och de första årsmodellerna av 520d på e6x/f1x har problemet med att kamkedjan kan "hoppa". Detta verkar bli löst först i slutet av 2011 om jag förstått det hela rätt.

BTW - F11 är helt magisk, speciellt med automagilådan!
Jo
3
Jocke Dahlqvist
318d-10 tourng automat
Stort tack för all respons!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Kom just hem med en F11 520d m-sport 2013 med automat, prof nav, panorama och 19-tummare. Helt galet vilken skillnad mot min F31:a m-sport med 18-tummare. Tyst. Rymlig. Nästan lika "sportig" om man ens får säga så med tvålitersdieseln, men jag tänker mest på när man fått upp fart och susar genom kurvorna, inte så mycket accelerationen. F31:an blir dock kvar. Det var E61:an som byttes ut trots att den var en 2010-augusti, men den började kännas väldigt omodern.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.