AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.273

Ingen ström och hjälper ej med startkablar

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hej,

Tyckte kanske startmotorn gick lite långsammare än vanligt i morse.
När jag skulle starta i eftermiddags efter jobbet så klickade bara startmotorn.
Då funkade ändå det mesta elektriska förutom centrallåset(testade bla torkarna och dom gick långsamt över rutan).

Tillbaka nu i kväll med en andra bil och startkablar.
Nu var bilen helt utan ström förutom att larmet gick igång när jag öppnade med nyckel. Kopplade startkablar på pluspolen i motorrummet men blev ingen skillnad alls(helt död ingen innnerbelysning eller annat liv)

Nu märkte jag att den ena angaleysringen i höger framlyse + vänster dimljus lyser svagt..mycket märkligt..

Jag tänker jordfel eller nån huvudsäkring fast då borde jag väl inte haft mellanläget i eftermiddags när det ändå fanns lite ström?

Tacksam för alla förslag här.

Mvh

//Dan

525i -04 (E61)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Säkerställ att du har startkablar av god kvalitet. Har stått själv nån gång o undrat varför det inte händer nåt. Visade sig den gången var kablarna som var för klena. La dom odugliga i återvinningen o skaffade kraftigare dimension, o har aldrig haft det problemet mer.
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Gammalt batteri?.

628csi
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Om du har batteriproblem, koppla på riktiga kablar
från annan bil och koppla loss en pol på det gamla.
Det gamla batteriet suger massor då det är tomt.
Skulle sedan kolla IBS som sköter det hela, sedan
hur mycket generatorn ger( slitna kol är en möjlighet).

Mvh Jonas B
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Tack för svaren hittills. Gissar att det är originalbatteriet så det närmar ju sig säkert 10 år och inte i toppform men att det på en dag skulle gå från att klara en kallstart i -4 till att inte ens orka tända innebelysningen är inte det konstigt ?

Nej
Ruttet/dåligt laddat batteri.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Låter som majoriteten här tror på kasst batteri. Hur är det kan man bara köpa ett nytt batteri och skruva dit eller måste det "registreras in" på verkstad?
Exakt samma problem uppstod för mig förra helgen. Jag tvekade inte en sec och bytte batteri. Problemet löst! 4x4 och ABS lös när jag startade bilen men slockande efter 5 meters körning. Köp ditt batteri på biltema. Länk

För övrigt kan jag meddela att bilar från 2007 INTE behöver kodas, utan bilen fixar detta själv, bara plug and play. Lycka till Dan.
Man kan ju tycka att även om batteriet håller dålig kapacitet så ska den starta med startkablar, speciellt om den startade dagen innan i -4 mät batteriet med en mätare.
och om du har möjlighet prova att ladda upp det även om du ska kabla igång bilen.

Men det kan ju vara mycket möjligt att det är batteriet.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Tack för alla svar. Blir att bogsera hem bilen i morgon så kan jag prova att ladda batteriet innan jag köper ett nytt. Återkommer!

god natt
Kolla att polerna är heka och rena och sitter på bra.
När du försökte starta kopplade du kablarna direkt på batteriet eller på hjälpstartuttager i motorrumet?
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Jag kopplade till dom i motorrummet. Spelar det roll?
Det är avsäkrat i motorrummet nä den ska starta ändå.
Om angeleyesbelysningen lös svagt så det det vara det som dragit ut batteriet.
Kupebelysningen ska även lysa när hjälpbatteriet kopplas på, man får öppna dörren för att tända förståss eller trycka på knappen.
lyser inte dom så kan man nog starkt misstänka elfel.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Även om startkablarna är klena och batteriet kass så SKA ju lite lampor och sånt tändas upp!
Det kan ju vara någon cell i batteriet som är kortsluten men spänningen ska ändå hoppa upp så pass att lampor tänds. Och skulle det osannolika hända att flera celler i batteriet är kortslutna skulle det gnistra friskt vid inkoppling av startkablarna, även om dom är klena.

Så visst kan batteriet vara kass, men tycker det är konstigt att startkablar inte har någon som helst effekt. De kanske var trasiga. :)

/Martin
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Håller med dig Martin tycker också spänningen från en annan bil med motorn igång åtminstone borde märkas på nåt sätt..får se vidare i eftermiddag
Visa användare
264
thuveson
335 M-pkt e92 2008
H&R 50/25-Eisenmann-Cobb AP

Peugeot 307 SW 1.6 HDI 07
"Vardaglig trotjänare"
När min e46a ej ville starta " tjuvdrog ström" så var jag tvungen att sätta startkablarna direkt på batteriet, det räckte ej till med pluspolen i motorutrymmet.

The sound from a big M :)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Mina gamla kassa kablar gjorde bilen tvärdöd. Inget liv alls. Trodde först att det var nåt allvarligt fel när kablarna direktkopplade inte gav nån respons allt. Kraftigare kablar gjorde susen den gången.
Döda batterier kan dock inga kablar i världen rädda tyvärr.
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hej igen,

Lyckades dra hem bilen i eftermiddags men hann inte läggan nån längre tid på felsökning i kväll. Batteriet håller nu 3,87 volt och det är väl lite lågt :).
Kopplade in laddaren nu och tanken är väl att se om späningen stigit något tills i morgon. Om inte kan vi väl vara rätt säkra på at det är som många sagt - tvärkasst batteri!

Trevlig fredagskväll på er

//Dan

Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Såg förresten att "Vinyl" länkade till Biltemas mer avancerade batterier ovan. Nån som testat dessa i en E60/E61?

Originalbatteri ligger väl på ca 2500 medan dessa från Biltema på drygt 1500 så ingen gigantisk besparing men kan ju ändå vara bättre eller lika bra som original.

//D
Visa användare
259
danl
525i -04 (E61)
Hej,

Kan runda av tråden med att berätta att det var batteriet.
Efter en natts laddning ökade spänningen från 3,8 till 4 volt. Förvånad ändå att det gick från fullt fungerande till 4 volt på nån dag!

Nytt Biltema AGM batteri i bilen och nu funkar allt som det ska.

//Dan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.