AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.919

Vinglig och nervös E61 520d - 2009

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
e61 520d touring auto -09
har problem med att min 520d -09 känns vinglig, mkt känslig för sidvind.
upplevs som spårkänslig och nervös i framvagnen.
Bilen har gått 15000mil och är utrustade med nya standarddäck 16"

Beror det på hjulvinkel eller ngt annat?
Tycker bilen ser ut att ha positiv camber, skall det vara så?

Eller är jag bara ovan med den elektriska styrningen?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är rätt vanligt med slitna/dåliga styrleder på E6x. Kontrolleras lättast med hjulet hissat, ett stadigt tag kvart i tre och känns om hjulet glappar i sidled.
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Gissar även på att du har dåliga bussningar i länkarmarna, dom e känsliga på E6x och i kombinátion med dåliga styrleder som Lus säger så får man en nervös bil.
sv
29
svante gustafsson
535d Lci M-Sport -07
Tänkte direkt på denna tråd när jag läste ditt inlägg

Länk
ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
ja det var ju intressant läsning men jag vet inte vad slutsatsen blir.

min bil känns mest svajjig (typ som en jänke bil) och att ett väldigt litet rattutslag för parera en sidvind får bilen att svajja enormt

styr man vänster-höger snabbt känns som bilen vill sladda ut

har inga rft däck och bilen är minst lika illa nu med vinterdäck på...snarare värre
Jag känner igen vad du skriver en aning i min -09 också.
När det blev vinterväg så kändes det lite läskigt. Det känns som den vandrar lite från sida till sida på vägen, och när man instinktivt korrigerar det så blir det som om man måste sitta och "styra" hela tiden, med en instabilbitetskänsla till följd. Det finns inget "viloläge" i mitten, vrider jag ratten lite så stannar den där istället för att gå tillbaks till mittenläge.
Båda styrlederna är bytta och en hjulinställning är nyss gjord.
Jag kan ingenting om hjulupphängningar, och begriper inte vad som skulle kunna orsaka detta...

Jag tycker det ser ut som om min har lite positiv camber fram, men bak har den en synbar negativ camber på klassiskt "BMW-vis".
Jag kör också med 16 tum 205/60-16, den började gå en aning lugnare när jag pumpade i 2,8 kg fram och bak, men bara lite lugnare.

ga
75
galanz
e31 840 CiA -96
bilen är nybesiktad utan ngt bra att veta trots jag påpekade nervöst beteende......

nya uppslag?
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Jag hade min bil inne hos ett par som var speciallister på bmw ang däck och hjulinställning.

Jag bytte bussningar fram och bilen gick mkt bättre men enligt grabbarna så är just bmw e61 känsliga som fan på hjulinställningen, dom säger att kärrorna har en tendens att äta bakdäck och ställer in nya bmw's från fabrik.

Det som är intressant är att dom ställer inte bilarna enligt bmws rekommenadationer eftersom enligt dom det då där väldigt lätt att bilen blir nervös med bmws bakvagnskontruktion på e60/e61.

Jag fick en helt annan bil, när dom hade justerat den, och att notera är att den föregående däckfirman inte lyckats ställa in bilen rätt... så mitt råd är att du lämnar in bilen för en fyrhjulsinställning hos någon som verkligen kan justera.

Om du bor i småland så kan jag rekommendera autorikt i vimmerby.

Mvh Jalapan
Bm
3
Bmwnasse
525xd touring -09
Min bmw 525xd är spårkänslig.

Har lyft bilen och testat kvart i tre de glappar(ratten rör sej).
Styrleden dålig?

Den stora länkarmen går att vicka på ska de vara så?

Nån som kan hjälpa.
bm
187
bmwjim
523im -05
har du run on flat däck?

hade såna förut, rent värdelös. Fick sitta och småstyra hela tiden.
Bm
3
Bmwnasse
525xd touring -09
Har vanliga däck goodyear 225/50-17.
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Kan mitt knäppande i ratten vid fulla rattutslag ha samband med kassa leder? Upplever även min som väldigt vindkänslig och man får sitta och parera lite hela tiden, märks särskilt väl i motorvägsfart.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag fick som en ny bil sedan en intresserad och riktig mekaniker gjorde fyrhjulsinställning.

Den första gummiverkstaden, som rekommenderades av BMW-verkstaden, kollade och justerade lite, men "eftersom allt låg någorlunda inom toleranserna" så gjorde de inte mycket.

Jag bytte bussningar och stag, etc, och vist blev det bättre, men som jag tidigare skrivit:

Jag var fortfarande missnöjd med spårkänslighet och att den var typ sidvindskänslig.
Dessutom slet den ut bakdäcken på insidan.
Eftersom jag skulle byta till nya 19" hjul och bredare däck så ville jag absolut få detta åtgärdat, eftersom jag av erfarenhet vet att det blir värre med breda däck...
Efter en del efterforskningar vände jag mig till en intresserad och riktig mekaniker.
Största felet på min bil var i bakvagnen; toe-ut i kombination med för mycket camber (inte underligt att bakdäcken blev slitna på insidan!).
Efter en riktig justering, som krävde riktiga åtgärder, så blev det som en ny bil.
Trots ganska feta däck, 245/35-19 och 265/30-19, så går den otroligt mycket bättre än innan!
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Bmwnasse: att ratten rör sig när du rycker i hjulet får vi se som ett friskhetstecken, gjorde den inte det vore det väldigt illa. Du ska rycka hjulet fram och tillbaka, finns det glapp så känns det rätt så väl. Gällande länkarmen så ska den inte gå att vrida i bussningsänden, isåfall är den dålig.
Bm
3
Bmwnasse
525xd touring -09
Tack Roland.......
De va lite de jag misstänkte att de va bussningarna gick att vicka på båda sidorna.

Är dom lätt och byta själv eller nått att tänka på.

Tips tages imot gärna med bild och länkar.

Mvh bmwnasse
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.