AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.210

Missljud efter trasig handbroms

Hej allihopa!
parkerade min bmw 320i tourin -04 och drog åt handbromsen hårt då den sedan innan tagit halv dåligt.
när jag drog åt den så hörde jag ett högt skrapande metalliskt ljud och handbromsen gick i botten.
senare när jag körde bilen så hörde jag missljud från höger bakdäck, lät som att skyddsplåten låg på mot bromsskivan. men det gjorde den inte
hörde även skrammel och som att det är något som ligger löst någonstans inuti och faller runt när däcket rullar.
bromsarna tar bra överlag men handbromsen tar inte överhuvud taget.

någon som har erfarenhet av detta och möjligen vet vad det kan vara som är fel?
har väldigt lite erfarenhet av att skruva i bilar så därför jag frågar här!
tacksam för svar!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Garanterat handbromsbackarna som lossnat och ligger löst inne i bromsskivans "trumma".

Brukar bero på att bromsskölden rostar sönder och då släpper låsstiften som håller i bromsbackarna, när de går rakt igenom den sönderrostade skölden.

Det tråkiga är att om du skall göra ett korrekt byte av bromsskölden, måste du lossa navet för att komma åt och då förstörs hjullagret = du måste även byta hjullager med allt vad det innebär med lossande av drivaxel mm.
Det går dock att göra en "fullagning" genom att klyva den nya bromsskölden och sedan skruva dit den i två delar och därefter svetsa ihop delarna och till sist rostskydda/lacka svetsen.

Jag hämtade själv min bil efter en "fullagning" (eftersom hjullagret endast är två år gammalt - tyvärr bytte inte klåparen på förra "verkstaden" bromsskölden samtidigt när navet ändå var borta - vilket man alltid bör göra för att slippa dylika problem).

Reparationen/bytet/fullagningen kostade en knapp tusenlapp inklusive bromssköld.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ok, tack så mycket för ditt svar!
lät ju inte så roligt :P men nu vet man väl iaf graden av reparationen!
Visa användare
423
Dani_
E46 Sedan '01
E36 Coupe '94
Har du tur så kan det vara så att det "bara" är själva slitytan som lossat från backen och for runt. Det har jag råkat ut för och isf räcker det att byta backarna men du lär oavsett få ta bort skivan och inspektera.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du tur och inte kör så mycket, kan backarna klara sig - har du otur får du byta dem också - mina klarade sig på båda sidorna (har bytt båda bromssköldarna i höst).

Räkna med att du även behöver en monteringssats med några fjädrar och nya låsstift.

Om du behöver köra med bilen - lossa bromsskivorna och ta loss de lösa bromsbackarna, sedan kan du köra som normalt men handbromsen tar naturligtvis inte...och besiktningen ger nerslag på utebliven handbroms.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Det går att fullaga också om man vill det. Skruv, låsmutter och brickor i rätt dimension behövs för att ersätta den ursprungliga låsskiften. Fjädern återanvänds.
Det var en utav "låspinnarna" som hade lossnat och åkt rakt genom skölden.
Skölden såg fint ut överlag och ingen rost, bara att hålet för "låspinnen" hade blivit lite större.
Dock så var det inget kvar av beläggen på bromsbackarna. Så det blir nya bromsbackar och en ful lagning med skruv och låsmutter!
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Ett tips är att du loppar upp det förstorade hålet i bromsskölden med en mig svets. Sedan putsar du ner svetsfogen med vinkelslipen (precis att man kommer åt) och monterar allt som vanligt. Detta blir en lagning som kommer att hålla bra om du gör det rätt.

Jag har själv fixat det på e36:an då skölden i övrigt var hel och fin.
Jag råkade ut för precis samma sak. Som tur var hade bara den där låspinnen lossnat och fjädern var lite demolerad eftersom det var den som legat emot och skrapat. Men jag gjorde också som så att jag drog en genomgående skruv med låsmutter som jag sedan kapade av när den var åtdragen. Kruxet med det är att man måste ha en ganska lång skruv, vilken inte går igenom klossen framifrån med den längden.

Jag tror att jag ska byta ut alla låspinnar mot skruvar och muttrar, så att det inte händer igen. Förr eller senare kommer dom nog lossna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.