|
|
|
|---|---|
| Vad skulle ni valt av Head-Up Display och Active Cruise Control för F10/F11? | |
| Hur förtjust jag än är i HUD hade jag nog ändå satsat på ACC i det läget. All information i HUDen finns tillgänglig på andra displayer även utan den, men ACC tillför en funktion som är grymt trevligt och fungerar väldigt bra nu för tiden. | |
| Hade lagt till lite och i så fall tagit hela driving assistent plus-paketet istället för att plocka Active Curise Control löst. | |
| Jag har båda och skulle föredra Active Curise före headup om jag måste välja bort något. | |
|
Active cruise. När du väl börjat använda den så förstår du varför... :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Aktiv farthållare alla gånger (hur bra som helst=), men håller med acey om att välja driving assistent plus. | |
|
Hur bra är ACC (F10/F11 LCI) pä att bromsa själv jamfört med Volvos City Safety system (Auto Brake) för att undvika kollisioner? |
|
|
Jag förstår inte frågan, BWM: När du älskar att köra, jag tror att så lyder texten i reklamen. Ska du verkligen äga en bmw och låda en dator sköta körningen, nja skulle inte tro det. På min M6: HUD aktiverad i M-läge. Alla jävla elektronik alltid avstängd och Power knappen på. TIPS: Välj HUD och skit i det andra som jag inte ens vad den heter. |
|
|
Låter bra att ACC har blivit så bra. Har hittat en fin beg F11 530dAM med HUD och aktiv farthållare som var krav. Bilen har dock inte aktiv styrning samt komfort öppning som jag har idag i E61'an. Kan man leva utan det? |
|
| Sim: De flesta var väl rörande ense om att aktiv styrning i E61 bara gjorde det sämre. Det ska vara bättre till F10, men det är inget jag skulle välja till ens. | |
|
Hur mycket tål en ACC-sensor innan den går sönder? (Till exempel mot stenskott) Den är jättedyr att byta. |
|
|
BMV>> Själva sensorn sitter skyddad bakom plast och det ska nog mycket till innan den går sönder av yttre våld, om man inte krockar förstås. ACC får nog anses var en mogen teknik idag med väl utvecklade sensorer så hållbarheten är i normalfallet inget problem. Googla lite och se om det inte finns någon film där de visar ACCn i en kollisionssituation. Det är nog inte där den kommer mest till sin rätt utan se det mest som en komfortpryl, vid kökörning eller tät trafik är den grym. Sim>> Smaksak men jag tycker inte alls comfort access är en dealbreaker. Har dock inte haft det på en bil, så det kanske är något man vänjer sig vid och inte kan vara utan när man väl haft det.. Kanske bäst att du provkör en bil utan aktiv styrning så du känner att det är ok, att störa sig på styrningen i bilen är inget kul. |
|
|
I och med LCI:n fick BMW också ett slags "city brake"-system om man väljer den aktiva farthållaren. Jag har tack och lov inte behövt utnyttja det ännu, så jag vet inte hur bra det är... ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
"City brake"-system (city collision mitigation) kommer inte med ACC (5DF) utan med Driving Assistant Plus (5AT) Bilen bromsar inte själv, men varnar og "förbereder bromsorna" (och bromsar lite?) Länk |
|
|
Det är helt otroligt mycket fikonspråk när man letar på såna här system. Dessutom envisas amerikanarna att kalla handbromsen för "Emergency brake" vilket förvirrar googlingarna... BMW har ett system som heter "Adaptive brake assistant" Länk som inte verkar bromsa själv. Men de ska även ha ett "city brake"-system som Narvselius nämner. Vet dock inte vad det heter på BMW-språk, så mina googlingar ger inte så mycket. |
|
|
Ser ut til at LCI har förbättrat systemet: Driving Assistant Plus automatically brakes the vehicle with anything up to maximum possible force, as required. Länk |
|
|
Jag tycker att aktiv styrning gör att vår E61'a styr som en 3-serie men har komfort som en 5-serie och går som tåget i höga hastigheter. Dessutom är det tufft och säkert att den jobbar med antispinn samt antisladd och kan gå in och häva en sladd mera effektivt. Läste lite på tyska forum där några BMW freaks som oss, körd F11 med och utan aktiv styrning och de säger att bilen går avsevärt bättre, speciellt i högre hastigheter. Kör 5k mil per år i 130-150 km/t så vi skippar bilen vi hittat och väntar till rätt bil med rätt spec dyker upp. Inte många i Tyskland när man vill ha allt och bilen måste vara en 2010'a pga avgift i DK... :( |
|
| Wiberg: enligt min säljare så fungerar handbromsen som en emergency brake. Om man håller knappen upptryckt i minst fyra sekunder så blir det max broms på alla fyra hjulen. Enligt säljaren så skulle passageraren kunna ta ratten med ena handen och dra i handbromsen med andra handen om föraren skulle somna eller svimma. | |
| Gorban>> Intressant, det visste jag inte! För oss 3-serie-patrask så är det fortfarande krycka som verkar direkt på bakhjulen. :) Då kanske termen emergency brake faktiskt stämmer bättre på bilar med elektrisk handbroms. | |
|
Gorban: Ja, men man måste hålla inne spaken hela tiden. Men jag tycker inte den tar alls lila bra som om man bromsar max med pedalen. Jag misstänker att samtliga bilar med elektrisk handbroms har detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.