AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
988

Lite ryckig växling e61 - oljebyte?

_m
274
_martin_
BMW 523iA LCI M-Sport Touring -07
Hej!

Jag har nyligen köpt en Bmw 523iA M-sport 2007 (Facelift-8600 mil)) med automatlåda. Jag hade en e39 (525 - 03 / 17500 mil) innan med automat också och kan tycka att den nya inte växlar lika mjukt som den gamla gjorde!? Framför allt när den är kall så känns växlingarna ganska mycket för att sedan växla mjukare när den är varm.. är ett oljebyte i lådan lösningen till en mjukare gång eller vad gör man?

/Martin

//BMW-För dig som älskar att köra
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Börja med att kolla så det är inte är misständningar som gör att det känns ryckigt.
_m
274
_martin_
Den rycker inte fler gånger i rad utan det känns som att själva växlingen går osmidigt framför allt när den är kall.. kan det ha med misständningar att göra också?
Det gäller även vid *manuell* växling..den gamla märkte man ju inte ens att den växlade..jätte mjuk övergång mellan växlingarna ;/!

/Martin

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Det är säkert aldrig fel att byta olja, men det känns lite dumt att famla i blindo. Försök göra en felkodsavläsning på bilen, helst med ett BMW-specifikt verktyg eller hos BMW själva så ser du säkert snabbt vad som orsakar felet.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Då nya lådan slirar mindre än gamla kan den kännas en smula ryckigare. Inte samma "glida runt i smör" känsla som äldre lådor.

-------
//Lövet
_m
274
_martin_
Ja jag tror ju inte att det är några större *fel* om jag får säga så..men som *Lövet* säger så är man ju van att glida runt i smör och det är ju det känns lite irriterande när det växlar lite mer kännbart än man är van vid ! Man kanske får leva med den där lilla ojämnheten i växlingarna!?

Ska kolla med datorn för säkerhets skull!

/Martin

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.