AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.589

BMW 320 startar inte :(

Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Har nyligen bytt alla stift och tändspolar på bilen, efter de gick de bra i en veckas tid och när jag körde ifrån jobbet i fredags för att hämta ungarna så stängde jag av bilen, packade in allt och skulle starta.
Det "klickar" till en gång sen händer ingenting, testade att köra med startkablar men fortfarande samma sak, fast det bör väl inte vara batteriet då all elektronik i bilen fungerar bra?
Kan det vara så att det inte fungerade med startkablarna eftersom brodern har diesel?
Jag funderar på startmotorn men hoppas ju att det kan vara något billigare :)
En e46 04 18800 mil.

Tack
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
Kan vara batteriet som är dåligt även om elektroniken i övrigt fungerar.

Krävs otroligt mycket mer kräm vid startögonblicket och klicket du hör kan vara relät som slår av vid för låg strömstyrka.

Kolla så att polerna sitter på ordentligt och vid nytt försök med startkablar, låt den andra bilen stå på en stund innan startförsök.

Alternativt låt någon kolla / mäta upp batteriet...

Mvh

Christian
Ri
63
Rimax
BMW 320I E46 -2001
Jag har haft liknande problem med en likadan bil min vän. Mitt löstes med att byta batteriet, det var kortslutning i cellerna på det andra. Då det var inte mycket man kunde göra med det.

Ett tips kan ju vara att testa starthjälp på batteriet direkt (i bagageutrymmet), om du har testat det. Testa starthjälpen under huven.

Är det en automat?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med om att batteriet är "huvudmisstänkt"!

Är det intern kortslutning i en eller flera celler, räcker strömen oftast till att tända alla lampor och instrumentbelysning mm. men den räcker inte för att dra igång startmotorn.
Intern kortslutning kan också göra att extern starthjälp inte räcker, så jag skulle försöka prova med ett friskt batteri om inte starthjälp räcker.

Kolla om du kan be en verkstad att göra ett konditionstest (belastningsprov) på ditt nuvarande batteri.

Hur gammalt är batteriet? Det brukar finnas en stämpel på antingen polerna eller i plasthöljet där det anges år och månad när batteriet tillverkades.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Tack för svaren, ja ska försöka få hjälp ännu en gång med annat batteri, även kolla hur batteriet mår.
Så förhoppningsvis är det inte startmotorn?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Låter som att det är startmotor då du försökte starta med startkablar utan något resultat.
Prova knacka på startmotor med något stålrör eller hammare om du kommer åt. Går det att starta efter du har knackat på startmotor så är det första symptomen på att startmotor börjar bli dålig.

Kan mycket väl vara startmotorn, är inte speciellt ovanligt heller.
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Ja fick inte möjligheten idag men ska åka till bilen efter jobbet imorgon, någon som bytt startmotor på samma modell? Måste den höjas upp eller kan man lösa de på plan mark?
En fråga till då, bilen står ca 400 meter från en verkstad går det att dra bilen den biten (automatlåda) och ska man isåfall ha neutralen i då?
Jag bytte startmotor på min 320, inga direkta problem att göra det men halvbesvärligt att komma åt så det är inte det roligaste jobbet direkt. Man måste under bilen och skruva en del.
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Hallå, vi har nu flyttat in bilen så att den står på en lyft. Men hur i *** ska man komma åt den?
Måste man plocka net växellåda o grejet?
Här är en guide till startmotorbytet : Länk

Kommer inte ihåg om jag gjorde exakt så men man behöver inte ner med växellådan som en del guider på nätet påstår.

Men ni har alltså konstaterat att det är startmotorn?
Nu var det visserligen en manuell jag bytte på, hoppas att det inte ställer till det allt för mycket att du har automatlåda...
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Ja det är startmotorn enligt en mekaniker, har testat att knacka på den samtidigt som vi vrider nyckeln, men de bara klickar, har även testat batteri o så.
Men vi klia oss lite i huvudet för hur fan man får ner den.
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Men på de guiden ser de ändå ut so att man ser startmotorn bra, men under min bil ser man den knappt bakom allt.
Har du tagit bort motor och transmissionsskyddet då? När dom var borta vill jag minnas att man såg/kom åt åtminstone "någorlunda bra". Men det är väl ett par år sedan så jag kanske minns fel med.
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Ja den plåten är borttagen, men hade du 320i touring?
Ja, jag hade en 320 touring.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Bort med motorskydd, luftfilterhållare, lmm och gummi slangen.
Ti
8
Tidus_
320i Touring E46 04
Startmotorn bytt nu, bilen starta hur fantastiskt som helst, men riktigt så lätt var de inte hehe
Tack för ert visade intresse
Sedär, gött att den funkar nu då =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.