|
|
|
|---|---|
|
BMW 523 -97 Jag har sökt efter information på nätet hur man lämpligast luftar kylsystemet till min BMW, men det finns lika många olika tips som amen i kyrkan. Kom gärna med en kortfattad beskrivning punkt för punkt. Ska man t.ex fylla hela expansionskärlet innan varmkörning? och fyller man på kylarvätska via luftningsventilen innan termostaten öppnar sig eller efter? Hur länge har man tändningen på med full värme innan motorn startas? Ska slangen mellan termostaten och nedre delen av kylaren bli varm så fort termostaten öppnar sig? Kom med förslag så att jag kan bli av med luften i systemet. | |
|
Fyll kärlet fullt, låt bilen stå på tomgång fyll på när det rinner undan, Låt bilen stå och gå tills termostaten öppnar, då kommer den övre kylarslangen bli varm. Fyll igen stäng sedan locket och låt den stå en stund till. Varva till lite så det cirkulerar ordentligt. Sen öppnar du luftnippeln tills bara vatten pyser ut, stäng och du är klar. Det är att föredra att stå i uppförsbacke så kärlet hamnar högre. |
|
|
Du har nästan räknat upp alla varianter, möjligen saknas att köra upp framvagnen på en ramp också...) Skämt åsido, det är inte något speciellt konstigt med BMW:s motorer jämfört med andra, t.ex när det gäller luftning av kylsystemet. Jag hade två olika tyska v-handböcker, nu tyvärr sålda, och jag har Bentleys bibel. Alla beskriver luftningen på enkelt och logisk sätt: Du har en eller två luftskruvar av plast som du har lokaliserat? Öppna dessa och fyll på vätska upp till maxnivån, starta motorn på tomgång, efterfyll tills det slutar strömma ut bubblor ur lufthålet (hålen). Stäng dessa, obs utan att dra hårt, då brister skruven på mitten. De har en o-ring som tätar perfekt redan med fingerkraft på skruven. Du skall INTE fylla över maxnivån, vätskan expanderar när den blir varm och lockets övertrycksventil öppnar då och sölar ner motorrummet under körning. Kör en sväng, stanna och kontrollera nivån, ev. lossa luftskruven och släpp ut ytterligare luft om nödvändigt, efterfyll. Tänk på att inte slå i iskall vätska om motorn är het, risk för skador. That´s it.. Jag har bara haft anledning att lufta ett par gånger under mina år med E39, men det funkar helt enligt ovanstående. Många tror att det inte är någon som helst cirkulation ut innan termostaten har öppnat, vilket inte stämmer. Alla termostater har ett litet hål eller öppning, just för att det inte skall stanna luft just runt denna. Som du kanske sett så finns det en liten pilotstråle i exp. kärlet under påfyllningslocket som släpper ut lite cirkulation redan vid helt kall motor så snart man startat motorn. FP |
|
|
Vi skrev ung. samtidigt, men andemeningen är den samma...) FP |
|
|
Tack för svaren. Ok! fylla på till maxnivån i expansionskärlet via de två luftskruvarna, starta motorn och gå på tomgång. Ska locket till expansionskärlet vara av eller på under det att motorn går? Igår när tempmätaren var uppe på normal temp och det fanns värme i bilen så var slangen mellan termostaten och nedre delen av kylaren helt kall, är det normalt? borde inte termostaten ha öppnat sig så att varm kylarvätska även cirkulerar i den slangen? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det kan ta 40-50 minuter på tomgång innan termostaten öppnar och då blir den undre kylarslangen varm. KÖR INTE bilen förrän termostaten öppnat och du fått full cirkulation och fått ur luften. Kör man bilen så är termostaten stängd och luften blir kvar i systemet. Locket ska vara på annars får du inget tryck. Finns ett mektips för övrigt. Du bör köra cirkulationspumpen ca 10 minuter med full värme och några dotts på kupefläkten. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för tipsen, ska pröva detta då jag har fått mitt nya expansionskärl plus locket som ska bytas. |
|
|
Läste inlägget av hasso där termostat och vattenpump byttes, där står det att bilen kördes ca två km för att få upp värmen så att termostaten skulle öppna sig. Tvärtemot vad som rekommenderas här av hasso, men jag provar nog det senare alternativet där man väntar med att köra tills termostaten har öppnat sig. |
|
|
Jag har alla gånger haft expansionslocket av ända tills att jag fyllt en sista gång innan luftning med skruven. Det finns ingen anledning att ha tryck i systemet för luftningens skull. Fylla på vatten genom luftskruven låter omständigt :) |
|
|
Tror det råder missförstånd här. Locket skall givetvis skruvas på innan man kör iväg men under luftning och påfyllning måste det givetvis vara avskruvat. Luftskruvarna behöver inte ens tas bort, det sipprar ut vätska/luft ändå när man lossat något varv. Påfyllning i dessa små hålen brukar ibland beskrivas som en metod men finns inte nämnt någonstans i några verkstadsmanualer. Vätskan kommer dit den skall ändå via den normala påfyllningen När man sedan vill ta upp temperaturen till arbetstemp skall locket vara på, antingen man står länge på tomgång eller kör en kort sväng, vilket man väljer själv. Utan övertryck inne i kylsystemet finns risk för hotspots och kokning när man belastar motorn osv. Cirkulationen jobbar på oavsett tryck eller inte inne i kylsystemet, pumpen bygger inget tryck, den cirkulerar endast kylvätskan. FP |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Dennis56. Vet man vad man hålls med kan man snabba på processen genom att köra bilen en kort stund men INGET jag rekomenderar gemene man. Jag borde egentligen ändra texten i mektipset Det är väldigt smidigt att ha en dator ansluten med ett diagnosprogram med livedata då ser man exact gradantal, in och utgående temperaturer från kylaren mm och hur systemet arbetar med termostatöppnande mm. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Förutom det som redan nämnts vill jag påpeka att det underlättar avsevärt om fronten får stå högt så att luftfickorna letar sig framåt i motorn och luften går ut via termostaten - gärna en rätt brant uppförsbacke. Det kan vara en fördel att låta bilen stå med fronten högt några timmar (gärna över natten) efter luftningen för att på så vis få ut ev. luftfickor. Värmen i kupén skall stå på max och fläkten på halv fart för att öppna spjällen i kupévärmen, annars står det luft där som kan ställa till det i luftningen eller senare när den luften går ut i motorn kylsystem. Håll även koll några dagar efter luftningen för det kan finnas luftfickor som släpper och då måste man efterfylla motsvarande mängd kylarvätska. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.