|
|
|
|---|---|
|
Har en BMW 535D som vid gaspådrag börjar precis växla ner o sen slår den ifrån bränslet o dör o inte förrän bilen står stilla kan jag starta om. Och då inte alltid direkt utan måste tom stänga av tändning o börja om. Detta hände vid ett par tillfälle. Och så nu i fredags stannade den flera gånger och oftast i lutning (både upp o ner) Först trodde jag att det hade med växellådan (aut) att göra men när detta upprepar sig oftare blir den även mer svårstartad. Och nu faller misstankarna på bränsle alt tryck/vacuum systemet till turbona istället. Inget felmeddelande i displayen och ingen motorlampa lr liknande på instrumentpanelen som varnar för något.. Det ryktas om elektriska bränslepumpar som ger sig, snarare än igensatta filter osv.. ev vacuum slangar/klockor/förstärkare till någon/bägge turbona.. Är det nån som vet nått eller har varit med om nått liknande..? Alla tips mottages tacksamt! | |
|
Har du kört en diagnos, det bör visa en felkod när motorn dör. Kolla vakumslangarna till turbona. jag hade inte riktigt samma problem som du beskriver, utan den gick ner i limpmode vid hård körning, d.v.s motorn gick på sparlåga, men stannade inte helt, det hände dock inte så ofta, så jag la ingen större energi just då. Sen när jag skulle byta gödstift och givare, så upptäckte jag under arbetes gång att många av vacumslangarna var mycket torra och mossiga, inte bara till turbona, utan nästan alla slangar var på gränsen, en var t.o.m helt av. Jag bytte dessa och har sen dess inga problem alls vid hård körning. Vet inte om detta hjäper dig, men det går på 10 min att kontrollera slangarna! //Stefux |
|
|
Låter mer som en bränslepump detta..? |
|
|
Fick inga svar på felkodsläsaren, det är konstigt, är det så på alla BMW.. snåla med infon te OBD2 läsare? Åkte till verkstan och dom fick felsöka med en 700000krs dator i ett par timmar för att till slut komma fram till att det var en insprutare (AT-injektor) på 6:ans cylinder som hade fel motstånd över sig. Den kostar bara 4685kr, som hittat!!! ;P Det kostar o köra BMW.. Å då finns det 5 till som kan gå sönder.. Med felsökning o demontering o montering 12000kr När jag frågade kundmottagaren om man ska passa på o byta alla vakuumslangar svarade han att dom kan sitta så hårt o när man då ska ha loss slangarna kanske man knäcker nån plastdetalj till nån typ styrsensor lr så, o så e de ytterligare några tusen.. de får vänta mao. Nu funkar den igen iaf, tack för visat intresse på forumet! |
|
| Jag hade liknande symtom på min 530 xd Lci då var det vevaxel givaren som hade rakat sig | |
thekinglives |
Ni behöver ju inte åka till BMW som tar 1500kr/timmen för att ngn bilmek med några få års erfarenhet ska pilla med bilen. För övrigt tycker jag det var ett tramsigt argument med vakumslangarna, Sitter de hårt nog får man väl skära ett snitt längsgående och tvinga bort dem. Tipset och hemligheten om du inte tjänar över 1000lappen själv i timmen är att göra jobbet/felsökningen själv. Blir 10ggr bättre utfört och i 9 fall av 10 så blir det billigare plus att det är roligt och nyttigt för självförtroendet. På BMW har de ingen utrustning som inte går att få tag på, utan du köper mer kompetent utrustning från diverse firmor som obdchina och liknande. |
|
Jag har liknande problem på min bil nu. Den dör oftast vid gaspådrag helt oförklarligt och man måste stanna bilen helt o starta om för att den ska gå igen. Ingen varningslampa tänds på min bil heller när detta händer. 12000 spänn för detta... |
|
|
Ja troligtvis är det nån spridare som inte vill vara med.. dom mätte över den och det var inte rätt motstånd över spridaren på den sjätte cylindern på min. Men i ditt fall behöver dom kanske inte felsöka med röktester på vakumsystem osv, utan ge sig på o kolla spridarna direkt kanske..? Kan ju spara nån tusenlapp hit o dit.. men en sak är klar, det är inte billigt med reservdelar till BMW! Lycka till tremolo o hoppas det löser sig! Skriv gärna om resultatet här på denna tråden. |
|
| Köpte bilen på Hedin i Göteborg för drygt 3,5 mån sen. Garantin har gått ut, men de tar felsökningskostnaden och ev reparation. Schysst gjort av Hedin tycker jag! Ska lämna in den på Bilia Mölndal nästa vecka. Återkommer. | |
|
tremolo du vet väl om att du har 6 månaders "garanti" =) |
|
|
Om du har fått en garanti som täcker felet måste säljaren, om han vill gå fri från ansvar, visa att felet beror på dig. Om du kan visa att ett fel upptäckts inom sex månader efter leveransen är säljaren ansvarig om han inte kan visa att felet inte fanns vid leveransen. Varudeklarationen tillsammans med bakomliggande utredning, till exempel ett inbytestest, ska ges betydelse för bedömningen av om felet fanns vid leveransen. Säljarens ansvar för sådana fel kan också bortfalla om felet är oförenligt med varans art eller om det är uppenbart att felet inte fanns vid leveransen. Det kan till exempel gälla om det är uppenbart att köparen inte skulle ha kunnat köra iväg med bilen om felet funnits där när bilen levererades. Om ett fel, som inte täcks av en garanti, upptäcks efter sex månader måste du själv visa att felet fanns vid leveranstillfället. Observera att om felet till exempel beror på att du vanvårdat bilen eller använt den på onormalt sätt, räknas felet inte som ursprungligt. från: Länk |
|
|
Jaså, det visste jag inte :-D Trodde det var MRF garantin 3 månader som gäller. Tackar så mycket för detta maengs! Nu blir det enklare att hävda sig :-) |
|
|
De lär inte kunna påstå att jag vanvårdat bilen. Bytte olja+filter på bilen nästan omgående efter att jag köpte den. Även om den bara gått ca 600 mil sen senaste stor service. Bytte också automatlådeolja+tråg hos växellådsfirma i förebyggande syfte. |
|
|
Det var ett musbo i insuget på min bil..... Hur ofta händer detta? De har gnagt sönder kablar, bland annat till en injektor på 6ans cylinder :-D |
|
| Oj. Vilken otur. Tar dom det på garantin ändå? | |
| Vi får se, men känns inte som ett garantiärende längre egentligen. Han på Hedin tyckte det var konstigt om en mus överlevt i nästan 4 månader sen den stod i deras bilhall. Det kan jag faktiskt hålla med om till viss del :-D | |
|
Hmm.. osar det inte lite katt här snarare än musbo?! ;P Till mig sa dom att det inte var rätt motstånd över just sexans spridare/injektor.. låter nästan som nått konstruktionsfel, där det är trångt o tajt längst in och kanske "gnags" av med tiden..? Vad tror ni om det..?? |
|
|
Haha! Tror du de luras med sånt? Mekanikern skickade bild på det till mig. Tycker det verkar långsökt att det skulle vara hittepå, för jag vet att det låg en del smulor uppe på plastskyddet på motorn för ca 2 mån sen. O det såg ut att ha kommit från den isolerskivan som sitter på insidan av motorhuven. Eftersom den ibland kan lossa lite i kanterna så tänkte jag att det kanske skavt lite mot plåten. Men kan ju ha varit en mus som testade om det var lämpligt bomaterial... |
|
|
Har också detta problem på min bil, 535d -08 19000 mil. Nifab i Sävsjö hittade felet efter 5min. 5:ans spridare kortis/fel motstånd. Har haft bilen i 1 mån så detta började inte bra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.