AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
538

Delar till olika årsmodeller

Sk
1
Skåningen
525i touring -01
Hej,
Gör min debut i detta forum och riskerar antagligen med dessa frågor att bli idiotförklarad, men tar risken då jag behöver veta och är förbannat nyfiken. Skaffade min första BMW för en kort tid sedan och behöver byta ut en del saker. Passar t ex. Fronten från en -98 på en -01 som min är? Eller måste det vara en -01? De är ju båda en E39 modell. Detsamma gäller huv (rostangripen ) samt xenonstrålkastare som det tydligen inte finns reservdelar till enligt BMW själva.... Dessa ska vara självreglerande och har scoutat nätet för att finna dessa "plastbitar" utan att lyckas...
Tacksam för all information jag kan få!

Skåningen
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen till forumet!

Dina frågor är en mycket vanlig fråga, dvs av typen "passar denna delen till min bil"?

Vid första anblicken tycker man att det är samma delar för en och samma 5-serie-generation, men det är det inte. De kan göra mindre ändringar under en modells livstid, de kan göra större ändringar av typen facelift (BMW kallar det LCI, Life Cycle Impulse), det kan skilja (även karossdelar) mellan oilka motoralternativ inom samma 5-serie-generation (ett exempel är E34 530i och 540i som hade en bred design av motorhuven 1993-1994 och 1995 fick alla modeller det), osv...

ETK (BMW's egna reservdelsprogram) är ett bra verktyg i detta sammanhang. Jag har valt en liknande bil som din (bäst är att mata in dit chassinummer istället - då blir det garanterat rätt bil).

Tittar jag på motorhuven kan jag se att den har reservdelsnummer 41 61 8 238 592
Länk

Jag kan även se att just detta reservdelsnummer började användas från 03/1998 och framåt.

Sen kan man köra en korsreferens och se vilka modeller som denna delen kan ha suttit i (det är en indikation men inget säkert tecken då det ibland kan bero på exakt tillverkningsdatum, utrustningsoptions m.m). Här nedan är en länk där jag matade in reservdelsnumret och valde Europe som marknad.
Länk

Som synes så verkar det vara samma motorhuv på i princip alla E39-modeller.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.