AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.268

Kylarlock av under färd

jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Fyllde på glykol på min 1986 735 under dagen i garaget på jobb, kör hem nu vid 15:30, gasar på rätt bra för att testa bilen som jag precis ställt på. Först 10 min i stan sen ca 10 min motorväg och landsväg. Den kom upp lagom i temp och gick bra. När jag sen öppnar huven hemma för att koppla på batteriladdaren då den stått ett tag så ser jag att locket ligger på fjädertornet, jag har alltså glömt skruva på det! Inte nog med att det legat kvar på sin plats när jag körde, ingen vätska har försvunnit och motorn kokade inte. Hur kommer detta sig? Trodde den borde kokat eller vätskan åka ur tryckkärlet. Hur kommer det sig?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom locket var av så kunde inget tryck byggas upp, vilket förklarar varför du inte fick den förväntade vattenkvasten pga övertryck upp ur hålet.

När det gäller överhettning så spekulerar jag fritt nu, men tänker såhär.

Eftersom du inte hade locket på så hade ditt kylarvatten det vanliga atmosfäriska trycket vilket rent vatten kokar vid 100 grader Celsius. Lägger du på ett övertryck på typ 0.5 bar så höjer du kokpunkter till runt 110 grader C. Vid 1.0 bar övertryck är det runt 120 grader C. För rent vatten.

På dessa motorer, iallafall på min M30B35 i min E34 535i, så har termostaten en öppningstemperatur på 80 grader.

Det är en bra bit under vad vanligt vatten kokar vid atmosfäriskt tryck, vilket du hade eftersom du hade locket av. Därför började nog motorn aldrig koka, då termostaten började öppna sig innan dess och vattnets temperatur aldrig nådde dess kokpunkt (vilket för vanligt vatten i denna situation är 100 grader C).

Om du dessutom hade en 50/50 blandning av glykol. Denna blandning ökar kokpunkten vid atmosfäriskt tryck till runt 108 grader Celsius.

Så om du hade 50/50 blandning, så borde ditt kylarvatten ha kokat vid runt 108 grader C med locket borta. Eftersom termostaten öppnar vid ganska låga temperaturer så fanns det marginal upp till 108 grader vilket är nog anledningen till att ditt kylarvatten inte kokade.
jo
69
jonte_malmö
Volvo 245-76 med M50B25 5-vxl ZF

Ok, bra förklaring. Nog tur att jag inte skulle köra en längre tur...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.