AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.698

Den oändliga frågan om olja (330ci e46)

Ax
11
AxelFyren
330ci -01
Hej!

Har fått slut på olja, och måste nu fylla på i min 330ci från 2001. Mätaren står på precis under 12000 mil. Har tidigare kört på 5w-30 Castrol Edge, men idag när jag åkte in till BMW för att köpa olja ger de mig 0w-30 (castrol edge) och säger att detta är oljan jag ska ha. Spontant känns det som att den är lite väl tunn? Fast å andra sidan så ska den ju faktiskt vara lika tjock när den väl är varm? Enda skillnaden borde vara att oljan är tunnare när den är kall, och då smörja lite bättre?

Känner mig osäker på det hela och skulle mer än gärna ha er åsikt om det hela! Observera att bilen kommer köras i vinter. Värt att veta är även att jag gillar att ge motorn lite varv och känna på vad som finns under huven... Så man kanske rent av ska gå upp i viskositet istället?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Drar den olja?
Om inte, kan du lugnt fortsätta med en XW30-olja.

Du kan även "gå upp till" en 0W40-olja utan problem.

Själv kör jag med Aral Supertronic 0W40 (BMW LL-04 mfl. klassningar), ruggigt bra olja med lägsta flyttemperatur vid -60 grader C!

Köper oljan från Levoil.de och betalade ca 1000 kr för 20 liter inkl. frakt hem till dörren...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ax
11
AxelFyren
330ci -01
Yes den drar olja, glömde skriva det. Faktiskt lite oroväckande mycket olja skulle jag vilja säga. Har under den en period på 1,5-2 månader fyllt på 1 liter... Kan dock bero på att de flesta sträckorna jag kör är på under 15 min.

Såg nyss en tråd om den oljan. Blir sugen på att lämna tillbaka Castrol oljan (kostade 240kr!) och köpa mig åtminstone 5 liter Aral istället.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då infinner sig frågan:

Hur långt kör du på 1-1,5 månad (dvs. hur många mil kan du köra innan du behöver fylla på en liter)?

Enkom kortkörningar är något som är väldigt negativt för oljans livslängd och samtidigt ökar risken markant för frusen vevhusventilation - särskilt om du inte har satt för njurarna med något skydd för att minska fartvindsavkylning av ventilkåpa/rör till vevhusventilationen...

Ja, 240 kr för en liter olja är rena ockerpriset - särskilt med tanke på att den oljan inte är någon "specialolja" av något slag...

Mvh
Johan B

Ax
11
AxelFyren
330ci -01
Haft lite dålig koll på hur mycket jag kört, men skulle chansa på 50 mil under tiden jag fyllt på 1 liter olja, alltså under 1,5 till 2 månaders tid.

Ska se om jag kan fixa fram något form av vindavvisare för ventilkåpan och paketet då. Tack för tipset!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det brukar räcka med att sätta tillskurna bitar av t ex. liggunderlag bakom njurarna i motorhuven. Under vinterhalvåret räcker luftflödet som går genom spoilern till kylaren - den luften går mestadels under motorn när den skall ut från motorrumet och därmed kyls inte ventilkåpans främre del av så mycket.

Jag tog "liggunderlag" och skar till. Bitarna pressar jag fast från baksidan av njurarna, samt låser fast dem med två buntband i ribborna framför njurarna. Fungerar väldigt bra - numer blir ventilkåpan rejält varm i framkanten, vilket den sällan blev vintertid innan jag täckte över "njurhålen".

Mvh
Johan B

Ax
11
AxelFyren
330ci -01
Så får det bli! Kanonlösning som går snabbt och enkelt att få bort med!

Känner mig dock lite lost angående oljan fortfarande. Har bestämt mig för att kör xW-40 nu iaf. Med frågan är hur 0W vs 5W beter sig och påverkar motor? Kan någon kunnig snäll person ge mig en förklaring?

Tack så mycket!
Ax
11
AxelFyren
330ci -01
Ber om ursäkt för dubbelpost, men lyckas inte hitta någon redigerafunktion?

Har en fråga angående Aral oljan. Är supertronic bättre än hightronic? Verkar inte finnas 5W-40 i SuperTronic, medan de har den i HighTronic.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
0-40 har inga nackdelar jämfört med 5-40, snarare tvärtom, speciellt på vintern!

Jag kör nu på Aral Supertronic (förut Castrol 0-30) och oljeförbrukningen har mer eller mindre försvunnit!

Mvh

Christian
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Aral verkar lägga sina "äkta" syntetoljor under namnet "SuperTronic", medan de lägger sina högraffinerade hydrocrackade mineraloljor under namnet "HighTronic".

Så SuperTronic är snäppet högre kvalitetsmässigt (och även prismässigt) än HighTronic.

Nu skall man i ärlighetens namn nämna att många oljebolag benämner sina hydrocrackade oljor som "syntetiska" eller med liknande epitet, trots att det i grunden är en mineralolja...

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.