|
|
|
|---|---|
|
hade oflyt idag : trafikverket håller på att bredda järnvägen där jag bor, och har en tillfällig väg förbi arbetet. Den tillfälliga vägen är under all kritik, byggd av stenkross - fullt med gropar och lösa, vassa stenar. Självklart fick jag punktering där på väg till Uppsala för att byta den ABS-enhet som jag fått (som var full av vatten och helt sönderrostad). En fem cm lång reva på däckets insida (sidan av däcket), rakt igenom kord och allt. Man kan kasta in hatten. :) Däcket är Dunlop 265/35 22, och jag har gjort klart för entreprenaden att jag har ersättningsanspråk för skadan pga vägen (som är deras ansvar) under all kritik, och Veidekke som de heter har tagit på sig det. Nu min fråga: jag hittar inte exakt samma däck. Dunlop Sport Maxx finns nu, men då känner jag att jag vill ha samma däck på båda sidor på samma axel åtminstone. Och vad händer med fyrhjulsdriften om man monterar ett nytt, oslitet däck på ena sidan, och har ett halvslitet däck på andra sidan? Däcken kostar 3000 kr / styck. Tar fyrhjulsdriften skada om man har för stor skillnad på rullomkretsen? Bör jag kräva två nya däck, trots att bara det ena förstördes??? | |
|
Hej, Jag råkade ut för samma sak och fick 4st nya däck ersatt av mitt försäkringsbolag eftersom tillverkaren (Audi) rekommenderade det på 4wd. |
|
|
Jag hade inte bytt ett däck utan ställt krav på två eftersom det ena hjulet kommer att rulla fortare än det andra. Även om det inte skiljer mycket så frestar det på diffen. Att man skulle behöva byta alla fyra däcken som "bunf" skriver verkar ju lite konstigt i mina öron. Förmodligen rekommenderar Audi det för att själva ha ryggen fri om något skulle hända. Deras resonemang innebär ju att man alltid skulle behöva fyra nya däck även om två kanske har 75% kvar av mönstret på en axel :-/ Men jag kan ha fel. |
|
|
Jag tror 4nya är kravet, d har ju en mellandiff oxå som kommer ta stryk om det skiljer för mkt mellan axlarna. |
|
|
På en X-drive bil som har variabel fördelning av kraften mellan framhjul och bakhjul räcker det gott att byta 2 hjul... En audi med torsendiff bör man nog dock ha liknande runt om på, eftersom kraften är fast fördelad 50/50 mellan fram och bakaxel... /Jonas |
|
|
Instämmer med övriga talare. Dock vet jag att BMW:s fördelningsväxellåda har en viss tolerans i rullomkrets som jag räknade igenom för ett halvår sedan och kom fram till att den skillnaden uppnås om man kör ett nytt och en nästan utslitet däck och då är ju frågan var dina däck befinner sig. Jag skulle framställa det så som att "jag måste tyvärr byta alla däck" eftersom det är en 4wd. Annars kommer du ju nämligen ha fel däck hela tiden även nästa gång du byter däck. Då kommer du ju ha tre nya och ett gammalt. |
|
|
Tack för hjälpen, alla !!! Det blev två nya Pirelli Scorpion 265/35 22. Det är okej, jag vill inte utnyttja entreprenadbolagets välvilja - men inte bli lurad själv heller. Fair ska vara fair. Det är inte okej att få däcken förstörda pga vägen är så dålig. Vägen är ju lagd med makadam underst (grov, vass stenkross som man har under tågräls), med finare grus ovanpå. Men det går mycket tung trafik där, lastbilar, långtradare, och nu är det fina gruset borta och vägen full av gropar ner till de vassa stenbitarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.