AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.629

Ny X3, 20d eller 30d?

Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa en ny X3:a och har provat några stycken 20d samt läst på en hel del, både tester, här och på andra forum. Ska jag köpa en ny så blir det först så jag får den till nästa höst och förhoppningsvis kommer det en LCI-uppdatering tills dess. Dock vill jag ha automatlåda som inte ingår i 20d men den ingår i 30d vilket gör att prisskillnaden mot en 30d hamnar på runt 65-70 kkr. I övrigt har jag tänkt mig Alpinvit, M-sportpaket, komfortpaket, eluppvärmd ratt, backkamera, automatisk bakluckeöppnare, utan modell beteckning, dragkrok samt Hifi Högtalarsystem, är även inne på att välja standardchassi. Sätter vinterdäck på 18" originalfälgarna och köper eftermarknadsfälgar 19" eller 20" till sommaren och "slipper" då runflatdäcken som jag förstått inte är något att ha.

Vad anser ni? Är det värt att lägga 65-70 kkr extra för att få betydligt bättre prestanda men samtidigt så är bilen enligt min specifikation redan dyr så det räcker men jag skulle samtidigt kunna leva även med priset för en 30d. Dock ser det ut som att jag skulle få igen en hel del på merkostnaden den dagen jag ska sälja bilen (+48 kkr enligt en säljareslista). Något mer jag borde ha i specifikationen? Navigator kör jag via mobilen och originalklädseln på M-sportpaket är fin, mörka rutor vill jag inte heller ha.

/Johan
Svårt val förstås. Allt är ju beroende på hur mkt du vill lägga på bilköpet och hur du värderar känslan av en 6-cylindrig diesel mot en 4-cyl. En X3 20d M-sport är nog normalt väldigt lättsåld och man får bra betalt. En 30d är nog lite osäkrare, finns färre på marknaden men efterfrågan är nog också lite mindre. Där på sistnämnda är det viktigt att den är rätt specad. Vit med M-sport ligger i tiden men skulle isåfall def. lägga till navi och tonade rutor. Vit bil blir mkt läckrare med tonade rutor. Ett alternativ är väl också att leta efter en "nästan ny" 30d som lär hamna i samma prisnivå som en ny 20d.

Personligen skulle jag valt 6-cyl diesel (30d) eftersom den går så mkt skönare.

/Anders
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Är själv i samma sits och kommer förmodligen köpa ny X3 denna vecka, jag har resonerat precis som Anders jag tror en 20d kommer bli mer eftertraktad i framtiden, jag tycker motorn räcker till i nästan alla situationer, den är billigare i skatt och förmodligen även försäkring men jag kommer ändå speca den med väldigt mycket utrustning. En 25d motor hade blivit perfekt men BMW verkar inte vilja ha den i X3.
Fälgar tvekar jag på också vill gärna ha 19 tum men är rädd att komforten blir lidande, 18 tum fälgarna i M-sport är inte snygga i mina ögon.
Någon som vet vilka vinterdäck BMW erbjuder på fälgarna vi nyköp eller går det bara få sommardäck på fälgarna
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag får Hakka 8 på mina vinterhjul. Första offerten var dock med några dubbfria.
Här finns ju en läcker X3 med M-sport och till och med 35d Länk

/Anders
Har haft en 20d i drygt två år - den är tillräcklig som du skriver och duger till de flesta körsträckor. Tyvärr märks det ibland att motorn är liten, den får jobba en del vid motlut och omkörningar. Min hade en del hyss för sig på motorvägen där den tvekade att lägga in 8:an först vid 130km/h, man märker att bilen är ett högbygge jämfört en 520d/320d där motorn känns mer piggare. Jag tror 30d ger det där extra, vill du har riktigt fina prestanda är det den du skall köpa.

Håller med om att du bör välja navigation professional, tycker systemet är vida överlägset eftermarknadsgrejer. Kostar inte så farligt mycket till X3, ca 15kkr har jag för mig att jag betalade.
Jag lånar tråden, istället för att skapa en ny.

Någon som har erfarenhet av hur 35i-motorn passar i X3? Har aldrig kört 35i i en större bil, bara 335i.
Har läst en hel del input på bimmerpost och (de amerikanska) ägarna verkar riktigt nöjda. Och faktiskt relativt snålt på landsväg/motorväg vad jag förstått, dvs en bra bit under litern. Är man petrolhead är det det givna valet när nu 28i är fyrcylindrig.
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Tror inte det säljs många bensindrivna X3 i Sverige och andrahandsvärdet blir väl ett frågetecken.
Själv så beställde jag en 3,0D efter mycket vånda egentligen för stor prisskillnad mot 2,0d men kommer behålla bilen i många år så jag får hoppas jag inte ångrar det en sexcylindrig BMW är ju lite speciellt.

Någon som kan tipsa om fina 18 tum fälgar till svart X3, original i M-paketet kommer jag sätta dit vinterdäck på då jag inte tycker dom är snygga och jag vill inte förstöra komforten med 19 tum. Har hittat en Tysk fälg Brock som har en del snygga modeller till rimliga priser, dom är helt Tysktillverkade enl deras hemsida
Hur är X3 35i som dragbil? Har bara dragit med diesel de senaste åren.
Gör man bort sig om man slår till på en 2011 35i? Helt iskall på marknaden om två, tre år?
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Vad är fördelen med M-paket på en SUV? Tappar man inte lite av syftet med ett högbyggt fordon med extra markfrigång då?

/J.I
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
WGN. Jag tror inte den är iskall men det är läge att köpa den billigt nu,köpare kommer det finnas i framtiden som inte kör så många mil om året och uppskattar den fina motorn.

Jacky. M-paketet väljer man för att få bilen i carbonsvart metallic som bara finns i det paketet sedan är det mycket mer som ingår sportstolar sportratt mm, sportfjädring väljer jag bort villa inte ha en stenhård bultvagn.

Någon som vet om DDC i komfortläget är mjukare än standardfjädrar? Har läst lite på utländska forum men det är inga som riktigt vet.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Färre än 2% av BMWs X-modeller körs i något som ens liknar terräng. Vill man köra i terräng så tror jag inte någon av BMWs modeller är att föredra. De flesta köper väl SUV för att sitta högt, säkert, rymligt och kunna ta sig fram på oplogade vägar.

Jag tror att 35i inte direkt springer iväg likt 20d, men det är klart att det alltid finns någon tok som du som kommer vara intresserad av en! Köp med hjärtat :)
35i passar alldeles utmärkt. Nu har jag bara kört 30d och 35i och kan inte jämföra med 20d. Men 35i var helt ok, bra prestanda och RIKTIGT bra ljud så pass att man gärna kör i tunnlar. Tror inte det gäller 20dägare? Det funkar både att glida och att gasa på. Ska man inte köra 4000mil om året är 35i ett givet val över 30d.

Förbrukningen låg tydligen på 1,1 i blandad för bilens ägare med allt mellan stadstrafik till långturer.

Håller med om att vit med M-paket är snyggt dock utan tonade rutor som gått kan lämnas kvar på 90-talet där de hör hemma. Välj navi pro och parkeringsvärmare (går det att få på X3?) sedan kan jag inte alls förstå varför man inte kan få komfortstolar eller aktiv farthållare (går att få på Skoda Octavia) till X3. Varför? Köpare bör det definitivt finnas.
Vad är ett lämpligt pris på en mycket välutrustad, tre år gammal, 35i med 4500 mil?
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
Ang. Komfortstolar så är det en sak som jag gärna hade valt men det svaret jag fått från BMW är att dom är för breda och skulle inte få plats i X3
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag valde m-sport till min vita mycket pga stor exteriör skillnad på med/utan. Givetvis dessutom för att jag ändå ville ha sportstolar, m-ratt och halvskinn.

Markfrigången påverkas väl inte på X3 då m-sport inte innebär någon sänkning?

Fabriksmonterad bränslevärmare går inte att få på X3.
Stephan: Det beror på att man inte heller kan få komfortstolar till en 3-serie. Dessa stolar kan man bara få till 5 och kanske 7-serien?

Prismässigt tycker jag en 2011 35i med rätt spec bör ligga mellan 350-400kkr beroende på utrustning och skick.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.