|
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en BMW 330xi från 2001 och jag har haft ett dunk i bilen när jag släpper kopplingen lite för snabbt ändå sen jag köpte bilen för 5 år sen och ingen har kunnat ställa en vettig diagnos på problemet, jag har dock hört att fördelningsväxellådan kan ge upphov till detta om den är glapp men skulle den vara glapp efter bara 10600 mil undrar jag då, låter inte som BMW-kvalité.. Vad i hela friden kan det vara som gör att det dunkar till? defekt fördelningsväxellåda? glappt stödlager? slitna knutkors? att ljuddämparen slår i karossen då man släpper kopplingen för snabbt? | |
| Det låter som silentblocken, alltså bussningar i bakvagnen | |
| Tack, kan de ta slut efter 10000 mil? | |
|
Njaa jag tror mer på att det är diffklumpsbussningen faktiskt. Enkelt att kolla om någon sitter i bilen med handbromsen åtdragen och släpper på kopplingen medan någon annan ligger bakom/under bilen och kollar om bussningen glappar. Nr 9 på denna bild Länk Silentblocken är nummer 2 och 4, men dom ger inte upphov till det problemet direkt. Det borde i så fall höras mer när man kör över ojämnheter eller att bilen slingrar sig på vägen osv. |
|
| Tack för det informativa svaret C.Douglas. Det ska kollas upp snarast. Kan denna bussning vara slut på 10000 mil eller mindre? | |
| Det tror jag säkert att den kan, med tanke på att bilen är från 01 så torkar nog gummit lite med tiden också. Jag tror även att det beror på vilken körstil tidigare ägare har haft bland annat. | |
| Ok, det vore ju grymt om det vore så "enkelt". Nu vet jag inte om den är lätt att byta iofs, har du gjort det? | |
|
Jag startade själv en tråd ang detta för något år sedan: Länk Det är nog enkelt att utföra jobbet om man har rätta verktygen, gott om tid och garage. Jag länkade även bilder till ett verktyg som jag försökte tillverka själv för att dra ur den gamla bussningen. Det skulle behövas en svarv för att svarva till brickan till exakt storlek. Och i tråden som jag länkar till är det en kille som har ritning med exakt mått för att tillverka en sådan bricka. Bmw skulle ha 5000 kr för att göra detta jobb, så man sparar mycket pengar om man kan göra det själv. Silentblock är även lite jobbigt att byta men lättare att komma åt, iaf om bakre. |
|
|
Problemet med bussningen är att den sitter i något slags metallhölje på 1-2 mm. Brickan måste alltså vara exakt på millimetern för att kunna pressa ut själva metallhöljet där den sitter monterad. Att banka ut den är alltså i princip omöjligt. Den brickan som jag skaffade till mitt verktyg var för liten, köpte bara en på bauhaus. Alltså skulle den bara pressa ut det gamla gummit, eller om man hade haft tur hade hela metallhöljet följt med. Jag glömde säga att jag aldrig bytte bussningen själv, utan jag överlät det på den nya ägaren som köpte bilen med vetskapen om att bussningen behövde bytas. |
|
| WOW! Att jag inte frågat här förut, det är synd men nu har jag i alla fall en god idé om vad jag kan syssla med i vår när det blir lite behagligare att hålla på. Jag har en polare med verkstad i en maskinhall och jag har för mig att han just köpt en svarv med så det ska väl ordna sig även om det verkar vara ett företag att byta den där bussningen. Vad tror du om att sätta dit plastbussningar i bakvagnen istället typ PowerFlex? Ska jag ändå plocka isär så mycket kan jag lika gärna byta allt jag kommer åt när det ändå är borttaget. | |
|
Nu vill jag inte skrämma dig för mycket, men läs dessa trådar t.ex: Länk Länk Om man kör hårt så är nog powerflex att rekommendera för att slippa problem med infästningarna till bakvagnen. Du borde i alla fall göra en inspektion runt silentblocken och kolla om det är sprickor där. |
|
| Ok, det kan vara mer än man tror men det finns både gas-, pinn- & MIG-svets i verkstaden så det går att fixa till sprickor men det låter ju inte som ett jobb som gör sig självt precis detta. Jag börjar med att kolla bussningarna. En BMW-verkstad påstår att det är fördelningslådan som är glapp men då skulle det väl knappast dunka i bakvagnen, eller? Oerhört svårt detta tydligen, man får så gott som aldrig samma svar om man frågar två olika verkstäder, inte ens av märkesverkstäder i olika städer. | |
|
Jag fick byta bussning bak på min 3 serien touring efter 11000 mil ungefär. Beställde delen för ca 350:- på mekonomen och åkte till en lokal känd bilfirma som bytte den för 1300:- |
|
| Det var inte dyrt :-), kan tänka mig att det kostar ungefär lika mycket hos min mek på landet, hos BMW kostar alla jobb skjortan verkar det som. Ett bromsrör som BMW ville ha 3500 för att bytatog de 600 för inkl material. | |
| 226:- kostade visst t.o.m :-) | |
| Har ingen erfarenhet av ix modellerna så kan inte säga om det låter ifrån bakvagnen om det skulle vara något glapp i fördelningslådan. Men varför det skulle göra det kan man ju undra, den sitter väl under främre passagerarstol ungefär? Om allt är schyst i bakvagn så kan ju inte ljudet fortplanta sig i något där kan man ju tycka. Vet inte om det kan gå igenom stödlagret dock? Men vart det sitter har jag ingen aning om, kanske fram och baksätet? Men alltså jag kan säga att man hör klart och tydligt att det är bussningen till diffklumpen som är kass om den glappar. Låter verkligen som ett kraftigt dunkande ljud och bara när man släpper upp kopplingen hastigt eller om man ger gaspådrag/släpper gasen några gånger. | |
| Jag menade mellan fram och baksätet förstås :) | |
| Det är nog det bästa tips jag fått so far i alla fall, enkelt och kolla med, kollade bilder på nätet nyss, det var ingen liten pjäs. | |
| Jag har för mig att det även finns ett par youtube videos som demonstrerar hur bytet går till. Men det finns väl youtube videos som kan lära en det mesta nu för tiden :) | |
| Ja precis, jag kollar ofta på you tube klipp med mekartips :-D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.