|
|
|
|---|---|
| Skulle montera en OWL-värmare på min E36:a mär jag ändå skulle göra andra arbeten som krävde tömning av kylssystemet. Men det var minst sagt trångt på returslangen från torpeden in under insuget. Sen såg det ut som att värmaren inte skulle kunna placeras vertikalt, utan bli lutandes en hel del mot startmotorn. Någon som löst det hela och kan ge mig något tips om hur ni gjorde? | |
|
Vilken motor har du? Min bil: Länk |
|
| Tänker på m50/m52-motorn, alltså den sexcylindriga. | |
|
Någonstans på slang nr 6 blir det då antar jag. Är det lika trångt hela vägen? Länk Min bil: Länk |
|
|
Nr.6 är tyvärr ingen slang utan ett rör. Dessutom sitter så till att det knappt går att se. Det är nr.7 som blir den man får sikta in sig på, men den är också så till att det inte finns något direkt utrymme runt-omkring och det går varken se eller känna slangklammret mot rör nr.6. Jag tänker att det enda sättet är att ta bort insugsröret, men det är osäkert om det ryms att sätta tillbaka utan att värmaren blir ivägen hur man än sätter den. Skulle vart kanon att höra att någon annan lyckats och isåfall hur de gjort. En annan variant kanske är att dra ut slangen utanför insuget - placera värmaren- dra en ny retur tillbaka mot nr.6? Är tyvärr sjukt trångt. :( |
|
| Var även inne på att man kunde kapa röret inne i kupen mot värmepaketet i värsta fall, men vet inte om det går så bra heller rent utrymmesmässigt osv? | |
|
Man kan ju fuska lite och sätta värmaren på ingående i värmepaketet om inte det finns några andra möjligheter. Kanske att man förlorar lite i effektivitet men det tror jag är marginellt. Slang fem alltså hur ser det ut där? Min bil: Länk |
|
|
jag har en e46 och min är monterat på slang nr 8 och det funkar bra,och det är andra vinter som jag har använt den, och glöm inte att motionera den 1 minut då och då mvh alex |
|
| Hmm, nr.8. Är inte så tydligt på den där bilden, men slang nr.8 går från returen till expansionskärlet. Förstår inte hur det fungerar på den slangen? | |
|
jag vet inte det är inte jag som har monterat motorvärmaren jag har bara köpt en defa kabelsats och har skarvat ,lödat, isolerat med krympslang och kontakten limmat med limpistol och sen lämnat till värkstad auto Teknik i Fjälkinge mvh alex |
|
|
puiu det ser ju helt annorlunda ut på en e46/M54. forsberg, är nr 5 på skissen ett rör också? Min bil: Länk |
|
| Nr.5 är en slang, den går från "blocket" till värmeventilen, sen går det två korta slangar från värmeventilen in i torpedväggen precis bredvid returen som är nr7. | |
|
Sätt den då på nr 5 riktat så den pumpar in i värmeventilen. Detta kommer fungera förutsatt att värmeventilen är öppen i strömlöst läge. Vet ej hur detta är på e36 men på e39 är den det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.