|
|
|
|---|---|
|
Varför envisas biltillverkarna (utom Ford) med denna lilla irriterande tingest? Nå´n som vet? Kör numera utan! /Kristian | |
|
Har ibland tänkt detsamma. Kan ju ha att göra med tillverkningen, man kanske inte vill att skivorna ramlar väck innan man satt på bromsoket och klossarna.... vad vet jag. Dock kan jag säga att alla bilar inte har en liten förnämlig "tapp" som gör att skivorna ligger i läge för bulthålen i navet (för fälgen), retade mig till vansinne ibland efter jag borrat bort skruven på en citroen... Always Diesel |
|
|
Och BMW har ingen tapp så varför skulle man ta bort skruven? Mvh LEF |
|
|
Anledningen till att man har den lilla skruven på bilarna är att när man tar bort hjulen och det inte finns något annat så hoppar skivan snett i förhållande till bultarna. Och jag kan garantera dig att när du står med punktering i ösregnet, äklig och blöt inte vill hålla på att svära över att bulten inte vill få gäng... |
|
|
Som sagt: varför skulle man vilja ta bort skruven? Självplågare kanske VILL köra utan för att pyssla lite extra vid hjulbyte. Naturligtvis kan det hända att skruven rostat fast och går sönder om man ska byta skivor. Men det är ju mera olycksfall i arbetet än en förbättring. Mvh LEF |
|
| Jag har i alla fall råkat ut för att mina nya alu-fälgar (pirat) inte hade något urtag för skruven! | |
|
den skruven ska sitta försänkt orginal. Annars har någon idiot satt dit en annan. Skruven ska inte påverka vilka fälgar som ska passa |
|
| Det var en Volvo....... | |
|
Men volvo är ju inte en BMW ;) På min bil så sitter de försänkta och har endast en funktion och det är att hålla skivan på plats så den inte förskjuts i förhållande till navet. |
|
|
För er som har skivor som inte sitter fast på naven, hur ofta byter ni skivor egentligen?? Har aldrig varit med om en "lös" skiva.... /Kristian |
|
|
kanske för att den rostat fast... Rickard |
|
|
Jo dom rostar fast ganska fort... Inga problem att få bort för utom skruven då förstås ;-) /Kristian |
|
|
jag har aldrig upplevt något besvär de få gånger jag behövt lossa skruven, bara man bär sig rätt åt med rätt verktyg och inte halvt om halvt rundslitna insexnycklar tex... Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.