AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.835

Varför man ska vara försiktig med motortvätt

Sida 2 av 2
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är just sånt här som gör att jag väljer att köpa boxar nya,har handlat 3st abs moduler senaste tiden.Har betalat mellan3300:- -3500:- för flång nya abs moduler,Min kontakt börjar få ont om moduler men det finns en hel del andra på nätet.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Det måste finnas en marknad för begagnat också.
Inte märkligt att tjejen sa som hon sa eftersom hennes chef kom ut och körde sitt rejs.
Det är hu han som givit henne direktiven att säga så.
Har inte hunnit få på ABS-modulen på bilen. Den är avställd just nu, har bara X5:an påställd och den behövde få på vinterdäcken.

Jag har köpt grejor för säkert 50 000 kr hos Uppsala Bildemo de tre senaste åren, så de känner ju igen mig. Trist att de inte kan sköta sig.

Och ärligt talat tycker jag inte tjejen är ursäktad bara för att hon är tjej - hon har ju ett val om hon vill vara näbbig eller ej, precis som alla andra? Det är inte första gången hon uppför sig som idag, hon verkar vara sådan.

Jaja, skit samma, jag glömmer detta. Men det kan vara bra för andra att känna till -- kundmottagarna i telefon, och killarna inne på Bildemonteringen har ALLTID varit guld. Men folket i kassadisken är rätt knepiga, har en märkligt oförskämd attityd mot sina kunder. Så är det. Tyvärr.
Så! På väg hem från jobbet så stannade jag förbi verkstaden och bytte ABS-elektroniken.

Det verkar inte behöva kodas alls -- alla lampor slocknade i varje fall. Endast DSC/Antispin-snurran lyser, men jag misstänker att den slocknar när jag kör lite med bilen. Ville inte ta ut den - har fortfarande en del att montera - som t ex främre stötfångare, men det verkar vara all systems go!

Ska ta med mig laptopen och läsa ur bilen sen, men jag hade inte tid ikväll.

Hade vidare kontakt med Upplands bildemo ikväll, och nu var de så otroligt trevliga som de brukar vara. Jag hade en nära-döden-upplevelse när huvspärren plötsligt släppte i 120 km/h på motorvägen i tät trafik. Det är ju sånt man drömmer mardrömmar om -- man ser absolut inget alls eftersom huven flyger upp och lägger sig över hela framrutan!

De hade en huv som jag köpte, och de var jättetrevliga! Det är nog bara tjejen och killen i kassan som av någon anledning tycker jag är störig eller vad det kan vara? Jag har sagt det tidigare, att jag är rätt bra på att argumentera för min sak när jag anser att jag har rätten på min sida (eller om det är prisförhandlingar) -- och de tycker väl att jag är jobbig? :)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Gott att du klarade dig från haveri m huven över rutan, sicken hjärtattacksupplevelse! Klarade rutan smällen?
Tack, och ja: rutan klarade sig. Otroligt, jag var säker på att den var krossad. Det är märken i taket ovanför rutan (från huven), men rutan klarade sig mirakulöst.
Hoppade verkligen huven förbi säkerhetsläget av sig själv...? Var den öppen i läge ett så att säga?

FP
Mina lampor släcktes när hjulen började komma i rullning.
Huven måste ha varit i läge ett så att säga. Jag hade haft en laddare inkopplad och måste ha glömt att trycka till huven ordentligt när jag tog bort laddaren. Stressad och for iväg.

Den borde inte kunna öppna sig ändå, tycker jag. Men det gjorde den, läskigt. Dödsfälla.
Det hände farsans ford också hade hade inte tryckt till ordentligt när han fyllt på vatten och den vek sig som ett asplöv i 110km/h.
Det ska egentligen inte kunna hända när den väl hakat i.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> Lite nyfiken på hur den fungerar: De vita, runda sakerna på
>> min bild är väl solenoider? (elektromagneter). Man skruvar ju
>> fast den svarta plastboxen med solenoiderna så att de passar
>> över de åtta metallpinnar som sticker ut från aluminiumblocket
>> - jag gissar att metallpinnarna innehåller en ventil av järn som
>> påverkas av solenoiden för att lätta på trycket till bromsoken?
>> Och att det i sin tur styrs av elektronik som lyssnar på impulser
>> från de fyra ABS-givarna -- en vid varje hjul.
>> Men varför åtta ventiler till fyra bromsok - någon som vet?

Är långt ifrån någon kunnig person på ABS och dylika styrsystem men de flesta ABS-system verkar ha två ventiler (in och ut) för varje bromsok man vill kunna styra. Tänk inventil som den som stryper trycket från bromspedalen (vid behov). Tänk utventil som den som kan släppa på trycket på bromsoket (vid behov).

Vid normal bromsning är inventil öppen och utventil stängd, dvs fungerar som ett helt vanligt öppet bromsrör.
När systemet börjar bli orolig för att hjulet ska låsa sig så ser den till att båda ventiler är stängda (man bibehåller då rådande bromstryck).
Om hjulet ändåså skulle börja rotera ännu långsammare och börja låsa sig så öppnar den upp utventilen och på så sätt kan lätta på bromstrycket.

Sen finns det olika konfigurationer.
2-kanals : Endast två bromsledningar kan styras, så man bör rimligtvis bara behöva 4 ventiler.
Så bakaxelns båda bromsok får samma bromstryck, samt framaxelns båda bromsok får samma tryck. Verkar inte användas längre.
3-kanals : Tre bromsledningar kan styras, så man bör behöva 6 ventiler.
Bakaxlens båda bromsok får samma bromstryck, men framaxelns bromsok kan styras individuellt.
4-kanals : Antagligen det som är vanligast idag, alla fyra bromsok kan styras individuellt så det behövs således 8 ventiler.
bmw-slangen: tack för ruskigt bra svar! Är själv en nyfiken typ, tycker det är kul att förstå hur saker fungerar.

Jag tror att oftast när vi inte gör det, så gör vi en för stor, märkvärdig sak av det - vi tror att det är enormt komplicerat och vågar inte röra en skruv.

Och på ett sätt kanske det är komplicerat - men grundprinciperna är enkla, bara man får den där grundläggande hummet om hur systemen hänger ihop.
Det var likadant när jag börjad meka då hade jag ärv min mors "rör ingenting det kan gå sönder" hon vågar ingenting.

Men sen tog intresset över och min fars gener började ta över "om det funkar ge fan i det" och slutligen farfars, "det som går sönder reparerar man" eller gör ett försök.

Tyckte abs:en var otroligt komplicerad airbagsystemet lika så vilket det är men rätt logiskt läser man på innan så sparar man in misstag och slipper byta delar som är hela det har ju hänt kan man säga.

Plånboken tvingade en att göra saker själv kan man säga :)

Angående din modul där jag snackade med en kille på volvo och han påstod att modulerna inte alltid behövde kodas in bara de har samma nummer det var något som bilindustrin tutade i alla att det behövde göras.
Ska bli intressant att se om de släcks när du flyttar bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.