AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.836

Varför man ska vara försiktig med motortvätt

Sida 1 av 2
Min ABS-modul gick sönder, så jag köpte en begagnad modul på bildemontering, Upplands bildemo. Det är en box som sitter till höger i motorrummet på min bil.

Döm om min förvåning när jag skruvade isär kontrollmodulen från aluminiumklumpen med tryckgivarna: det rann ut en dl brungrönt vatten, och halvorna hade rostat ihop!

Se på bilden vad som händer när det kommer in mycket vatten i styrboxen:

Länk

De vita, runda sensorerna ska egentligen inte alls sitta fast på aluminiumblocket - de ska sitta på elektronikhalvan till höger. Men pga någon tidigare ägare förmodlligen högtryckstvättat motorrummet utan att skydda elektroniken så har ABS-boxen fyllts med vatten, och sensorerna har ärgat fast!

Den här boxen från bildemonteringen är självklart helt körd och bortom all räddning.

Blir spännande att se vad bildemonteringen säger i morgon. Även om jag fick ett okej pris så var den ändå rätt dyr, 2000 kr. No fun.

:)
Länken igen:

Länk

Klickbar?

Länk
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Usch, hoppas att du får en ny utan strul, var den märkt så de kan se att det är deras du kommer tillbaka med?
Japp, den ska vara märkt. Letade ikväll efter kvittot, men hittade det inte.
Det sitter en rätt grov packning där min gissning är att de har kört upprepade ggr med högtryckstvätt som trycker in vatten.
Dvs vanlig skjöljning borde inte vara ett problem.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Om du betalade med kort räcker det med ett kontoutdrag där transaktionen syns för att det ska kunna räknas som ett kvitto. Bra då de flesta kvitton i dag självförintas på några månader.
Tack, det var rätt många grejor på det kvittot - 6000 kr något för en dryg månad sedan - och jag har det i kvittolådan. 1500 tog de för ABS-enheten med hydraulservon till DSC:en (aluminiumblocket).

Det gick bra att komma in och hämta en ny enhet, så Upplands Bildemo är schyssta. Men den här gången tar jag nog med mig en torx-20 och skruvar upp boxen på plats för att kolla hur den ser ut. Har ingen större lust att köra 5+5 mil och spilla två timmar helt i onödan, och få med sig totalförstörda delar hem en gång till.

Lite nyfiken på hur den fungerar: De vita, runda sakerna på min bild är väl solenoider? (elektromagneter). Man skruvar ju fast den svarta plastboxen med solenoiderna så att de passar över de åtta metallpinnar som sticker ut från aluminiumblocket - jag gissar att metallpinnarna innehåller en ventil av järn som påverkas av solenoiden för att lätta på trycket till bromsoken? Och att det i sin tur styrs av elektronik som lyssnar på impulser från de fyra ABS-givarna -- en vid varje hjul.

Men varför åtta ventiler till fyra bromsok - någon som vet?
Har din gamla modul gått sönder helt, går den ej att reparera?
Helt trasig. Möjligt att någon kan laga den, men jag har kastat den.
Varför skickade du den inte till innosund?
För att jag aldrig hört talas om innosund, vet inte vilka/vad det är.

Jag tyckte inte jag hade tid att vänta några dagar/en vecka på posten och reparation. Då är det enklare att köpa en "ny" på bildemonteringen för 1500 och byta samma dag. Tänkte jag. Men det visade sig ju bli en nitlott. :)

Men jag antar att det är några som reparerar ABS-enheter? Berätta gärna, kanske fler är intresserade?

Jag googlade på innosund, hittade innosund.com - ett företag i Östersund som sysslar med reparation av ABS och andra styrdon till bilar --- klockrent!

Frågan är bara vad det hade kostat att fixa, om det nu hade gått att reparera?

Den gamla ABS-boxen var också helt full av rost och vatten.
Länk
Jag skickade min dit de reparerade den var bara att montera tillbaka.

Men du kanske ju inte montera en modul från skroten rakt av du måste "koda" in den.

Du kan inte hämta den i sopen?
2700kr tog dom
Verkar nästan som att den varit dåligt fastdragen. Den grå silikonliknande packningen är verkligen tät på gränsen till fastklibbad när allt är rätt monterat och fastdraget.
Jag har alltid tvättat rätt flitigt i mina bilars motorrum, aldrig upplevt några problem pga detta.
Jag täcker inte över något heller, man kan ju köra omkring i regn och rusk, och framför allt snörök som garanterat tar sig in överallt och smälter, utan problem.
Självklart kör man inte högtryckaren på 15cm avstånd från moduler och kontakter men vanligt sunt förnuft räcker långt.

FP
Förresten, det verkar som vattnet legat längs med ena långsidan, och den är ju inte monterad på detta hållet i bilen... Den har inte läckt genom nåt hål e.dyl på skroten, liggandes på sidan??

FP
Jag kan koda in den själv, så 1500 är ändå bättre än 2700 för att reparera. Bara jag får en okej modul som inte ser ut som om en tsunami slagit in i den.

Det är en bra fråga, och ett skarpt öga som noterade det! Jag vet inte, jag fick intrycket att de tog den ifrån en bil som stod ute på gården. Men hur det kan komma sig att rosten ligger längs ena sidan, det vet jag inte.

Och jag kan tänka mig att det haft något att göra med att den varit dåligt fastdragen, för skruvarna lossade väldigt lätt. Och det sitter en dekal på den, som inte alls ser BMW-lik ut. Som om den vore reparerad av några andra, som inte dragit åt skruvarna tillräckligt?

Jag ska kolla vad det står på dekalen i morgon, men jag har för mig att det står "Innosund". :)

.. nej, jag skojade - jag minns inte vad det står, men att den är reparerad tidigare, det är nog en lågoddsare.

Jag kom dock inte iväg till Uppsala idag, då vägverket byggt en tillfällig grusväg av makadam här, som slet upp ett 5 cm långt hål i däcket på min X5:a. Det blir inte billigt, Dunlop 265 / 35 22 ligger på 3000 styck utan montering på billigaste stället.

Tack vägverket! :)
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
kanske bilen stått ute utan huv hos skroten
eller enheten legat "losskruvad" ute
Tror ni inte på faen att Uppsala Bildemo krånglade när jag väl åkt dit? Trots att jag fått klartecken i telefon, så fick lilltjejen bakom disken för sig att jag inte skulle få byta. Hon pekade på en liten text på kvittot, att man bara hade åtta dagar på sig att byta. Men att hon skulle ge mig "ett bra pris" på en annan enhet.

Ungefär som om hon inbillade sig att jag skulle bli tacksam för det???

Trots att jag visade henne att det är skit ni sålt -- men hon verkade ärligt talat inte vass nog att förstå det, trots att hon såg på delarna. Ljuset var tänt, men ingen var hemma. Hjulet snurrade, men hamstern var inte hemma, så att säga.

Det ligger en ny del reseverad för mig som han lovade mig på telefon, sa jag.

Hon gick och hämtade den, och jag sa att jag vill skruva upp den här på plats, för att kolla att den är okej, så jag slipper åka från Sthlm igen pga dåliga grejer.

Men hon envisades med att jag inte skulle få ersätta skitdelen med en som fungerade. Så jag sa att jag ville tala med hennes chef. En ny gubbe kom ut, och sa att "vi kan inte ta emot en del som är öppnad!"

Jamen (vad faen pucko, är du efterbliven? tänkte jag - men sa inte) - Hur ska man konstatera skicket om man inte lossar locket?

- Jamen hur ska jag veta att du inte bytt locken på de här vid disken, alldeles nyss för en minut sedan? (sa "försäljaren")

Helt sjukt anser jag, att som försäljare först lura på kunder trasigt skit för 1500 kr som inte är värt 50 öre ens, och sedan ha oförskämdheten att anklaga KUNDEN för att vara den som försöker luras?

Jag svarade att det är ju inte särskilt svårt att se vilket lock och innehåll som hör ihop, de är ju rostiga båda två -- så att du inte skulle se det -- det tror jag helt enkelt inte på! Någon måtta på påhitten får det faktiskt lov att vara.

Till slut gav han med sig, muttrande något jävligt tjurigt, oförskämt.

Så det löste sig för mig, men först efter en massa tjafs. Noll kundkompetens i mina ögon, sämre bemötande får man leta efter. Jag vet inte om det är mycket oärliga idioter som är inne och jävlas med dem (och förstör för oss andra, ärliga kunder), eller vad det kan bero på -- jag vet bara vad jag tycker om dagens besök.

Var och en får själv ta ställning till vad de tycker, jag bara berättar hur besöket hos dem varit idag.
Tjejen verkade inte förstå skillnaden mellan 8 dagars bytesrätt och garanti.
För de har väl garanti antar jag.

Var det självplock på första delen eller var hydralblocket avmonterat när du kom?
Hur gick det med modulen släcktes lampan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.