|
|
|
|---|---|
|
oulun Jag köpte bilen nyligen utan att veta om problemet. Jag konstaterade att det var stopp i takluckans dränageledningar. När jag blåste med tryckluft för att öppna ledningen så verkade det dessutom som att dränageslangen hoppade av från någon skarv ca 1 dm från luckans framkant, eftersom det gick att mata metalltråd förbi stoppstället hur långt som helst utan att det kom fram någonstans. Vad kan man göra för att stoppa läckaget till att börja med. Justera luckan eller byta packning? Hur mycket ska rivas för att komma åt skarvstället? oulun | |
|
Hej, Tätningen på dessa luckor är sällan bra... en riktigt fräsch tätning gör att det är i princip lika tyst med innerluckan öppen som stängd. Sen så verkar det om man kikar i ETK att dräneringsslangarna är knappa en och en halv meter långa... Se #19 Länk /Thomas |
|
|
Jag har beställt en ny tätning runt glaset, hoppas det hjälper. Jag vet fortvarande inte, hur man ska komma åt skarvstället på dräneringsslangen i taket. Kan man försöka lossa på takfodret försiktigt eller? oulun |
|
|
Nu är tätningen utbytt men läckaget fortsätter. Såvitt jag kan bedöma måste det läcka även i vindrutans limsträng. Innertaket är blött i vänstra hörnet och vatten droppar på golvet från instrumentbrädan. Nu vet jag inte om hela vindrutan ska bytas eller om den kan efterlimmas på något sätt? Någon som vet om vindrutor och läckage. oulun |
|
|
Hej, Är luckan initialiserad med den nya tätningen? Görs via datormagi... /Thomas |
|
|
Nej, verkstaden ansåg att det behövdes inte eftersom det inte är någon elektrisk komponent. Vad är vitsen med initialiseringen? oulun |
|
|
Hej, Initialisering görs för att luckan ska försöka hitta rätt vilolägen. Testa detta nedan: Sunroof normalization: Press and hold the sunroof button in the "lift" direction. After reaching the lift position, keep holding the button for about 15 secs more. Normalization is completed when the sunroof presses up again briefly. Sunroof initialization: (learning characteristic curves) After normalization, keep switch pressed in the "lift" direction. The sunroof stops for 5 secs in the final raise position after normalization. It then moves to the "closed" position (learning the "closing from raising" curve). The sunroof then moves into the "open" position and immediately back to the "closed" position (learning the "closing" curve). Release switch. |
|
|
Tack Thomas! Jag ska initialisera luckan. Jag hade inte den blekaste aningen om varför det var nödvändigt. Normalt brukar det ju finnas mekanisk finjustering mha skruvar och dylikt. Nu återstår vindruteläckaget. oulun |
|
| Det finns skruvar och sånt om inte bilen kan ordna detta själv... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.