AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
2.011

Blekt plastdetalj på ny bil?

Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Tvättade bilen, en X3 som är en månad gammal. Upptäckte att plastdetaljen, runt hjulhus vänster fram har bleknat. Det är som den vore 15 år gammal och solblekts. Någon mer som haft detta problem med en helt ny bil? Har försökt tvätta bort det men det går inte bort. Måste väl gå på garantin?
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Jag var inne idag så dom fick titta på den, de försökte polera bort det men det kom tillbaka efter en stund. Dom säger att det är vax. Nu till den lustiga, eller olustiga, dom säger att det inte går på garanti att byta. Men saken är att jag inte vaxat bilen! Kan de behandlat med nåt som täckt över det och det kom fram när jag tvättade bilen? Jag använde bara schampoo och vatten när jag tvättade den.
Nej sådär skall det inte vara. Visserligen är de svarta listerna känsliga men det brukar ta några år av salt innan det syns. Jag tror det är leveransvax som har fastnat och satt sig tillsammans med smuts och fukt. Kolla med en duktig bilvårdsfirma och se vad de säger.
Prova med suddgummi/radergummi, fungerade bra när jag skulle ta bort vax som råkat komma på plasten kring hjulhusen.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Ja så måste det vara. Det som stör mig är att Bilia group verkar tro att det är jag... Nu ska jag ta bilen till Mechanum och ta det via garanti genom dom. De verkar fatta att jag, som aldrig vaxat en bil i hela mitt liv, inte ställer mig och gör det på en ny bil för nästan en halv miljon. Ska även svänga förbi mr cap som erbjöd sig att ge ett utlåtande. Hoppas det blir ordning på det!
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
@alexanderi tack för tipset! Vi får väl se vad dom säger först.

Ångrar mej att jag inte tog M-sport nu... Men då hade det väl varit andra bekymmer!
Det är inte så att någon stark kemikalie som tex fälgtvätt kommit i konakt med plasten? Sol har det ju knappt varit sedan din bil levererades ny så det känns ju osannolikt!
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Vilken återförsäljare rör det sig om?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Miljö-/microavfettning kan vara väldigt elak mot plast och orsaka blekning/vitaktighet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Tack för alla tips om vad det kan vara. Är det någon som vet om plastdetaljen kan ha behandlats med nåt för "täcka" över missfärgningen? För annars borde det ju varit där vid leverans. Jag vet ju att jag inte rört bilen och blir sjukt frustrerad oc snart förbannad över att dom inte verkar tro mig på bilia group i Göteborg.
Gu
204
Gusvigilante
BMW 320 xdrive M-sport
Sitter på Mechanum i Mölndal nu. Ljusår bättre service än på bilia group. De tvättar av alla plastdetaljer och dokumenterar alla missfärgningar. Frågar om jag har använt nåt medel men tror mig när jag säger att jag inte rört den. Det blir ett garantiarbete att byta de lister som är fula. Tid för arbete ska bokas in och fri lånebil får jag när arbetet ska utföras. Grymt nöjd! Eftersom de kan hantera både garantier och den fria servicen kommer jag att åka hit i fortsättningen istället för bilia group.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.