AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
821

Oljepump V8

Wi
13
Willie
540iA Touring -95
Behöver lite råd när det gäller kedjan till oljepumpen.
Ska montera tillbaka pumpen efter att ha konstaterat att ena bulten som håller pumpen lossnat och låg i botten på tråget! lika bra att ta bort pumpen och inspektera ev. skador tänkte jag, och det verkar som att det har klarat sig. Hursomhelst så märkte jag att det finns en justering för kedjespänningen på pumpfästet. Frågan är hur mycket kedjan ska sträckas?
54
108
540 Touring
540iA Touring -95
Hur kommer man åt pumpen enklast?

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
540 tar du ner oljetråget där oljepluggen sitter så sitter pumpen där. e nog det enklaste sättet att komma åt den.
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Hoppas detta hjälper... Ett utdrag från Bentley's servicemanual. Eftersom du redan plockat ned allt så tar jag bara med från hopsättningen och endast det som gäller M60-maskinen:

* Align sprocket splines to oil pump shaft splines before tightening sprocket nut.
* M60 engines: Before installing pump, install oil pipes into the block. Turn threaded spacer on pump fully to stop (see fig 12).
Install pump and tighten two nuts on left side of pump (see fig 13).
Adjust chain slack by turning spacer using hex wrench (see fig 14).
Install and tighten final mounting bolt.

Tightening torques:
Oil pump to engine block: 22 Nm
Oil pump sprocket to oil pump shaft (M60 engine): 47 Nm

Justering av själva slacket verkar således vara lite godtyckligt...

Om du skulle vara hjälp av de figurer som det hänvisas till skulle jag eventuellt kunna skanna in dem och maila dem till dig. Hoppas det fixar sig!

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
Wi
13
Willie
540iA Touring -95
Tack för svaret! det var dock inget som jag redan visste eftersom jag har boken ifråga, men som sagt var det står inget hur mycket spel det skall vara. Jag gjorde så här att jag spände upp den så pass att det finns ett spel på ca:1cm åt varje håll om man kollar mitt mellan dreven, detgår även att röra kedjan på dreven. Det tyckte jag var lagom men vem vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.