|
|
|
|---|---|
|
Jag bytte precis glödstift och kollade lite dåligt var glödstyrenheten satt. Orsak, fick svar på ett UK-forum att det inte är lönt att försöka ovanifrån på LCI utan att det är ett 5-minutersjobb underifrån. Åkte in på OK nyss, hissade upp och lossade lite plast men hittade icket något. Inte helt lätt att se eller komma åt. Fakta: X3 2.0d (4 cyl M47N2) Tacksam för tips om var jag hittar den och eventuellt andra tips. Inte läge att Googla på OK medan taxametern tickar 2 kr/min :) Jag har en LCI, byggd 2007/03. Säg inte att styrenheten sitter under insuget i alla fall... | |
|
Hittade det här angående E46 2.0d, är det nära oljestickan jag ska leta som han skiver (jag har en N2-motor)? Och då antar jag att det är underifrån som gäller. "If your car is the m47 136bhp car then the glow plug controller is in the plastic box at the top right hand corner of the engine bay. Its only the m47n cars that have the plug controller in a stupid awkward place halfway under the engine." "It will be down near the base of the dipstick." |
|
|
Tjatar vidare lite till, min snurra heter M47*T2* enligt TIS när jag anger VIN. I TIS visas bara en bild och står att man ska ta bort underbody protection och reinforcement plate och att styrenheten ska finnas under insuget nånstans. Jag lossade bara på ett plastsjok och inte den lite grövre plåten mellan bakhjulen. Kanske därför jag inte såg den. Fortfarande tacksam för specifika tips så jag slipper leta för 2 kr/min. |
|
| Bort be insugningsröret sitter under de på motorblocket | |
| Vet du det helt säkert? TIS och nån snubbe på Uk-forum säger att man r den underifrån, forumkillen sa att det är en nightmare att komma åt uppifrån på LCI där den ska vara flyttad. Iom att jag var "säker" sånletaee jag inte ens när jag tog bort insuget men *tror* inget satt där. | |
| Jobbar på bmw | |
| Den sitter ovanför startmotorn. Bort med förstärkningsplåten så ser du den. | |
| Alright, får göra ett nytt försök snart! | |
|
Hmm, nu har jag lyft insuget igen och efter att ha letat och letat så tror jag att jag har lokaliserat den ungefär mellan generator och startmotorn under . Tight så in i helsike uppifrån och en bra bit ner. Med spegel och ficklampa kan jag se muttrarna som pekar neråt mot marken. Jag har inte stora händer men det känns fasen helt omöjligt att ta den uppifrån. Det verkar som att jag har motor N47, skrev annat tidigare. Ska jag skruva ihop insuget och dra till OK igen? Känns så jäkla tight så jag får knappt ner en strl 8 hand och att kunna komma åt med nyckel eller minispärrskaft känns otroligt. Kan försöka ladda upp bilder jag tagit imorrn. Cylkar till jobbet så har inte dödsbråttom att skruva ihop den. Såhär ser styrenheten ut om jag anger VIN och klickar på motor N47: Länk (trodde jag hade M47N2 men den visar en helt annan styrenhet upp till 08/2005 - min bil är 03/2007 - Länk Det sitter ett plastshölje under glödstift nr 4 men enligt den här tråden är det bara en kabelsamlare. Länk |
|
| Som skrivet säger BMW TIS fulversion när jag anger mitt VIN att man byter glödstyrenhet underifrån medan ErikThörn och Bavaria säger under insuget. Är lite konfunderad nu :) | |
| Den byts underifrån, jag har gjort det själv så jag vet vad jag pratar om. | |
| OK, då blir det att skruva ihop imorrn och dra till OK nån dag senare. Var det tight att komma åt nerifrån? Set ut som att styrväxeln sitter hyfsat i vägen. | |
| Visst är det lite trångt men det är inga problem. | |
| OK, tack! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.