AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
843

Ojämn prestanda.

Min bil har varit lite skum en tid, började med att den ryckte till ibland, åkte till min BMW verkstad, som hällde i något medel i tanken. Därefter gick den klockrent tills i lördags, då den hostade till 2 ggr på väg till Jönköping. Köpte en STP injector cleaner, den svarta burken. Bilen gick jättefint tills i gårkväll. Var ute och gasade, bilen gick grymt bra. När jag stannar vid en korsning märker jag att den går lite oroligt på tomgång. När jag kör iväg är bilen jättetrött, händer ingetting när jag gasar på. Motorn går jämnt och fint, men är orkeslös.

Nu på morgonen gick bilen som den skall igen.

Frågade Manuel i lördags, han misstänkte att det kan vara vatten i bensinen. Är gårdagens orkeslöshet en bekräftelse på detta, eller kan det vara något annat. Bensinpumpen som håller på att ge upp kanske?

Behöver jag tillägga att jag är väldigt orolig...

Fredrik M - Z3 2.8
Da
85
Daddan
518i -85
Slå i lite T-röd i tanken så vet du om det finns vatten där. T-röd tar med sig vattnet som förbränns. Använd samma koncentration som K-sprit (som inte för med sig vatten, men hindrar det från att frysa)

Då har du i alla fall eliminerat vatten som orsak till varför den går dåligt.

MVH David
Tackar Daddan. Det skall jag prova. =)

Fredrik M - Z3 2.8
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är i princip samma kemiska sammansättning på T-sprit och de flesta K-spritsorterna (det finns vissa som är isopopanol) dvs nästan ren etanol.

Båda produkterna har upgiften att binda vatten.

Redline oil har en speciell produkt som skall vara bra på att binda och ta med sig vatten i bränslesystemet. Jag minns tyvärr inte namnet på den, men de vet säkert vad den heter där de säljer Redline oil (ex mekonomen och autoexperten).

Mvh
Jag har en flaska STP röd, i tanken nu. Kanske bäst att vänta med att hälla i T-Röd tills nästa gång jag tankar, eller??

Fredrik M - Z3 2.8
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Använd REDLINE produkten i stället... Mycket bättre!

H U M A N R A G E
Länk
Kan vara att en spridare hänger sig , jag har det problemet , och löser det med en skvätt 2 takts olja ,

Krister
BMWCS Nord
BMWCS 1172
BMWSC
Sl
22
Sleepy
328IA -96
Kan det inte vara bränslefiltret då??
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Du kan tanka lite E85 på OK det är billigare det är 85% alkohol och 15% bensin.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Daddan>>>K-spriten absorberar vattnet och "skickar" vidare till förbränning ej T-spriten,det har jag fått lära mig iaf...

Mvh Janne.
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
Låter mycket bekant! Hade vatten i tanken i kombination med dåligt tändstift. Skapade en hel del oro innan jag kom fram till den enkla lösningen.
2002tii, vad är E85??

Sleepy, vad jag förstått av att prata med folk som kan mer om motorer än jag, borde bilen gått dåligt hela tiden om det varit bränslefiltret.

Fredrik M - Z3 2.8
Da
85
Daddan
518i -85
Janne T>>> Har hört precis tvärt om. Att T-röd binder vattnet och tar med det, men inte K-sprit. Hörde detta av en kille som renoverar och bygger om motorer och sånt. I och för sig vet jag inte om han har rätt, men jag utgick från detta.

MVH David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.