|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är riktigt sugen på att skaffa en 335i, dock kör jag rätt aktivt samt även på bana och tycker det är väldigt viktigt med riktig mekanisk diffbroms. Sneglar på M3 men gillar mer konceptet med en 335i (känns mycket mer prisvärd och rimligare ägandekostnader), om man bara kan få till denna detalj. Vad skulle det kosta att montera här i Sverige och vilka aktörer kan hjälpa till med detta? Någon som gjort denna operation? Hoppas vänligt men bestämt att denna tråd ej blir en diskussion om huruvida detta behövs eller ej. | |
| Pratar du 335i E90 eller F30? Jag har för mig att Quaife hade en diffbroms som passade 330i E90 (fast möjligen marknadsfördes den för 130i). Chansen är god att en sådan även passar 335i. | |
|
E90 / E92. Har sett att det finns att köpa, men är mer ute efter vad det kan kosta totalt inklusive montering på bil. Erfarenheter? Går det att montera m3-diff eller är den elstyrd på något sätt? |
|
| Jag har för mig att prislappen låg på c:a 15000:- när jag undersökte det hela, men det var några år sedan. Det var tydligen inte svårare att montera än att man klarar det själv om man är lite händig. | |
| beror på om bil års modell / månad och om den är AT/MT. dem Från mitten av 2007 är dem svetsade och då kostar mycket mer en 15 K | |
| bäst är att skicka VIN till Länk dem har quaife diff som jag har . | |
|
Som Enrita sa. Birds UK (Quaife) har utbytesprogram för svetsade diffar där du antingen skickar in din diff med hus för ombyggnad eller betalar "pant" för en renoverad som du får tillbaka när du skickar in din. Själva bytet på verkstad är bara 2-3 timmar. Andra varianter som är mer rejsiga är Drexler eller Tractive. Dessa får du dock specialbeställa. Har varit i kontakt med dem och det blir något dyrare men du får en extremare produkt. Kanske inte det optimala för vardagskörning dock. M3 diff går att göra men du måste bygga egen kardan bl.a. vilket är lite onödigt. Byter du inte hela bakvagnen till M3 (drivknutar o.s.v.) behöver du även egentillverkade hjulaxlar. Lättast här är att köpa komplett M3 bakvagn och bygga ny kardan. Du behöver dock M3 dämpare då (annan nedre infästning). |
|
|
Ytterligare ett alternativ är Wavetrac. Länk /Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.