AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.262

Har någon erfarenhet om att dra husvagn med en 330i E91?

mm
3
mmar76
330i Touring -06
Z3 M Roadster -97
Jag har en automatväxlad 330i E91 -06 med eftermonterad dragkrok. Har någon här erfarenhet om att dra husvagn med en sådan? Enligt vägverket får man dra max 1700 kg med denna bil men husvagnen vi tänker oss väger ca 1500 kg. Det är ju inte så att jag tvivlar på att motorn eller växellåda orkar men snarare hur bilen beter sig med 70-90kg kultryck och fullastad baklucka samt 4 personer i bilen. Räcker fjädringen bak i ”normala” fall till eller kan det bli ett problem att det börjar slå i?

Mike76
RY
155
RYN
545e -21
Jag drog husvagn med min förra bil, en 320d e91 M-sport med eftermonterat drag. Husvagnen vi hade då vägde ca 1300 kg, hade friktionsdrag och ett kultryck på närmare 120 kg. Det ekipaget gick bergstadigt och det var aldrig några problem med genomslag.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Om du packar in fyra vuxna i bilen och fyller bagaget är risken stor att du får överlast, många bilar klarar knappt fyra personer utan bagage, tyvärr stämmer inte alltid angiven vikt med verklig vikt på en välutrustad bil och det blir lastvikten som får ta skillnaden vid en vägning, händer då och då när glada norrlänningar handlat öl i Tyskland och kommer över bron.
Du hittar bilens maxlast på transportstyrelsens sida eller i bilens dokumentation.
Jag drog cirka 1600 kg husvagn över halva Sverige med 325iA -06 E91. Standardchassi. 4 pers, förtält, campingmöbler, cyklar, kort sagt full semesterpackning. Inga som helst problem whatsoever. Bara att tuta och köra.
mm
3
mmar76
330i Touring -06
Z3 M Roadster -97
Kanon bra, tack för svar!

Mike76
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En bekant har en likadan bil som du som han drog en riktigt stor husvagn efter. Det funkar ok men det är viktigt att ha smörjtorr krok om husvagnen har friktionsdrag så funktionen gör det den ska.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi kör regelbundet med 1500 kg hästtransport efter vår 325i och manuell låda. Fungerar utan problem. Går riktigt stadigt och fint. Med sportfjädring så sätter den sig inte märkbart trots relativt tungt kultryck. (Ej boggie på släpet)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.