|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Efter en rejäl inbromsning för ett rådjur i går kväll har det blivit fel på bromsarna på min bil. Jag misstänker att det är huvudbromscylindern då pedalen sjunker till golvet vid tryck, spelar ingen roll om det är med eller utan motorn igång. Jag har inte haft möjlighet att kolla efter ev läckage då det regnar och är mörkt ute och givetvis är garaget under renovering så man kommer inte in där. Men till frågan: bortsett från huvudcylindern och läckage, är det något annat på e60 som ger de här symptomen? Har läst lite men inget tydligt mönster typ "bromsbomb" eller annat i bromssystemet som ofta går sönder. MVH Niclas | |
| Bromsrör! | |
| Börja med att kolla vätskenivån, bromsrören och packningar ska tåla en panikbromsning då det är ett enormt tryck när man bara trycker på bromsen. | |
|
Jag håller med, grejerna ska ju tåla det. Men bilen har gått ca 21000 mil och inget håller för evigt. Nånstans måste ju bromsvätskan ha tagit vägen? Finns det risk att, om det är huvudcylindern, bromsvätska tar sig in i bromsservot? Då ser man kanske inte läckaget? Ska röja i garaget nu så bilen får plats och kan hissas upp. Återkommer. |
|
|
Det låter helt klart som ett läckage. Kontrollera slangarna vid hjulen och den längsgående bromsrören bak. På e39an rostar de oftast sönder precis framför hjulhuset, höger bak. e60 kanske lider av samma problem..!? Mvh Håkan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kan vara tätningarna i huvudbromscylindern som inte tätar längre så den läcker internt. Om du inte hittar nått yttre läckage. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Nu är bilen inne i garaget och alla €$*%#£ plastbitar är borta. Jag konstaterar att: kärlet är tomt, inget synligt läckage vid något av hjulen, när jag lossar huvudcylindern från servot kommer ingenting där. Men jag har inte tagit bort huvudcylindern helt och jag inser nu att den sticker in en bit i servot. Alltså måste jag kanske ta ut den helt för att se ett ev läckage. Känns inte meningsfullt att bara fylla på och lufta. |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Kolla även hydraulaggregatet bakom abs styrenheten. Jag hade nyligen en läcka just där på min e39:a med samma symptom som du har. |
| Låter helt klart som ett bromsrör har gett sig, du har säkert ett som är rostskadat nånstans och det klarade då inte din panikbromsning. | |
| Bromsrör!!! I bakkant av underplasten framför vänster bakhjul! | |
|
Erik: exakt! Båda sidors rör kass framför v bakhjul. På väg hem med nya rör. Ingen vidare fars dag men känns bra att man har hjälp när man är i nöd. Tack alla! |
|
|
Jaha, aldrig får man vara glad....har luftat och luftat och åter luftat. Blir lite motstånd nu i alla fall med motorn av, men när jag startar går pedalen i botten. Undrar om huvudcylindern pajade när det blev tomt? Har hört att det kan hända. Men har också hört att det inte går att lufta ur ett system som tömts helt på en modern bil med abs utan specialverktyg. Någon som har en teori? |
|
| På många moderna bilar så måste man lufta abs:n med dator. | |
| Misstänkte det. Ska försöka boka tid hos bmw imorgon. | |
|
Om man har bytt/tömt ventilenheten måste den motioneras med dator, annars räcker vanlig luftning. Iofs, om nivån varit för låg och pedalen botttnat kan det vara luft där. Har du möjlighet att lufta med övertryck? |
|
| Lufta med motorn igång. Funkade bra på mina bilar (E34 samt E36), bytte samtliga bromsslangar samt några "rörstumpar". Så gott som helt tomma system, skall tilläggas att det tog lång tid att få "tryck" i bromsarna, speciellt på E34:an, mest pga att jag lät all bromsolja droppa ur, vilket jag inte gjorde på de två andra...Gick åt ca 2 liter bromsvätska/bil. | |
|
Nu ska vi se om den här historien nått vägs ände. Ja, jag luftar med övertryck med hjälp av slang som man kopplar till ett däck och tar övertryck där. Vet inte hur effektivt det är att göra så, men det kommer bromsvätska iaf. Detta räcker ju mycket riktigt inte om man tömt hela systemet. Jag körde till BMW nu på morgonen och de kunde ta bilen med en gång så nu står den där. Förhoppningsvis löser de problemet. Jag sa att jag aldrig råkat ut för detta på någon bil tidigare, men rören syns ju inte för bilprovningen så de kan ju rosta fint där i gömman ovan plastsjoken. Jo, tyckte de på BMW, men om du servar bilen HÄR så ser vi det. Jag servar inte bilen där kan jag tillägga. Och har jag nu bytt rören själv lär de väl ta bra betalt för luftningen..... Jag tycker ändå det är hyggligt av dem att ta bilen direkt, särskilt som jag ju inte är kund där. Hoppas jag är klar med detta sen. |
|
|
Dawwe: jo det kunde gått. Men jag kom i säng 01.00 och jag orkade bara inte. Tvungen att ha bilen idag också givetvis. Inget ska vara för enkelt.... |
|
|
Jag har bytt bromsvätska på min E60-08 2ggr själv på samma sätt som du beskrev (övertryck från hjul). Funkar kanon. har allt vad diagnos heter till mina BMW,men har aldrig behövt återställa något via diagnos heller ej fått felkod. Mvh Jonas B. p.s tala gärna om vad det kostade och vad de gjorde med bilen. |
|
|
Summan blev iaf 1350 spänn. Får se vad de gjort när jag hämtar. Hade nog blivit bra mycket dyrare om de skulle bytt rören också. Brynet: jo, jag har skött bromsvätskebytena enligt intervall och gjort likadant som du. Det var nog för att hela systemet blev fullt av luft som det inte lyckades nu. |
|
|
Äntligen funkar det igen! Det var en luftficka i abs-enheten och det går inte att få bort den utan att koppla upp den mot datorn enligt BMW. Men jag kan tänka mig att det kan gå med motorn igång och lufta samtidigt. Jag betalade och var nöjd, sparade ju iaf en del på att byta rören själv. Det var ungefär jobb för 1000 och vätska och förbrukning resten. Case closed! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.