AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
12.085

Värdering E60 550i - 2006?

Sida 3 av 3
E: Man köper inte delar i Sverige annat än om man har dålig framförhållning eller felet upptäcktes efter bilen gått sönder.

Bromsskivor fram från Bosch, 2 stycken till 550i går på €205

Länk

Visst du får skivor till en 520i för €94 Länk och alla 6cyl E60/E61

Länk
Men om du inte monterar dem själv så är kostnaden för montage detsamma.

Koppling till 550i €247 Länk

Kopplingssats till 520d 177hk €289 Länk

Generator till 550i €175 Länk

Till 520i €165 Länk

Kylaren är densamma oavsett om det är en 520i eller 550i Länk

Gäller även original BMWdel Länk

Min poäng var dock inte om delarna, utan att när 530d, 523i och 520d går sönder blir det DYRT. N53motorn verkar vara riktigt besvärlig. En före detta chef till mig hade sin 523i LCI på verkstad i flera månader till exempel, problem att få fram sex spridare tydligen. Han betalade alla spridarna ur egen ficka.

Länk

Länk

Länk

Läget för N52B48motorn i 550i är däremot bra. Länk

Länk

Försäkringskostnad för mig hos Trygg Hansa ligger på 12377kr för 550iA E60 LCI jämfört med 10089kr för en 525xda E60 LCI och 9533kr för en 177hk 520dat E61 LCI med samma körsträcka och villkor (alla är svensksålda).

Vägskatt för 550i 2940kr, 520dAT 2813kr och 4164kr för 525xda.

Epsilon: en 550i drar INTE 65% mer än en 520i.

eller menar du att du kommer gasa som bara f*n i 550i, men inte i 520i? Visst det är väl fullt möjligt:).

45% mer drog en 2008as 550iT/6 LCI jämfört med en 2008as 520i. 1,3l mot 0,9l. 0,9l är inte direkt imponerande för en 2liters 4a på 170hk. Tyvärr fanns det endast en 520i E60/E61 öch enbart två F10 520i. men för 550i gick det att utöka till fler årsmodeller och då låg förbrukningen mellan 1,14l och 1,45l. Med två stycken över 1,4 och fyra på 1,3 eller lägre.

Länk

Länk

En kort lektion i matematik:

Förbrukning E60 520i -08 (lci) enl spec: 0,67
Förbrukning E60 550i -06 (pre-lci) enl spec: 1,11

Resultat: 65,672% mer.

(En 520d-08 drar 0,51, alltså förbrukar en 550i -06 117,647 % mer)

Orkar inte skriva något mer i denna tråd då vissa verkar svårt att se sanningen, även om den är mitt framför ögonen ;)
Förresten. Du skrev "0,9l är inte direkt imponerande för en 2liters 4a på 170hk. Tyvärr fanns det endast en 520i E60/E61"

Allt ovan är helt felaktivt.

Tvålitersfyran (N43) introducerades i 520i vid LCI och drar 0,67 enl spec. I början hade E60 520i en gammal törstig M54-motor. Läs på lite om BMW:s modellprogram och vilka motorer som fanns till E60/E61, innan du uttalar dig.

En bra början: Länk
Epsilon: uppgiven förbrukning enligt EU-cykeln är HELT ointressant, det är verklig förbrukning som spelar roll. Då tittar man på spiritmonitor och jämför annars lurar man sig själv. Har du inte läst några motortidningar detta årtusende? Alla tar upp hur dåligt EU-cykeln stämmer med verkligheten.

Texten om man vad som fanns var på spiritmonitor, LÄS vad jag skriver och följ länkarna.

Du måste vara en räknenisse som bara tittar på papper. Kan inte vara lätt när verkligheten knackar på dörren:).

Har för övrigt köpt en 550i:).
Grattis till en fin kärra men törstig är den. E61/e60 antar jag det är.
Zog: Tack! Ja det blev en 550iA E60 LCI:). Mvh Stephan
Lasse Karlsson
Hade en 523T-07 förut, och har bytt ut den mot en 550IT-06. 523:an låg på ca litern blandat och nu är det ca 1,2l/mil för 550:in. Har räknat på att jag kör ca 1000 mil om året, och detta + en tusing dyrare i skatt + ett par tusen mer i försäkring ger ca 500 spänn mer i månan för 550:in!

I min värld är det penuts, i förhållande till vilken bil man får! 550:in är den "bästa" bil jag haft, vad avser det totala, den är praktisk, underbar att köra, bra att lasta osv. Jämfört med 523:an är det rena drömbilen! Den är väl kanske inte lika "rolig" som M5:an (05:a), men nära på!

Skulle ta 550:in före 523:an alla dar i veckan! vad får man för 500 spänn idag? nägra extra kanaler på burken tex, dom skulle jag lätt va utan, om det kom till en sån prioritering!

HA DET!

modolasse
Vad tror ni jag får för min?
Länk

Sv-såld, jag är andre ägaren, perfekt historik och ca 6400 mil.

MVH Jimmy
Stephan735i,

Du är bra lustig som lyfter en 8 månader gammal tråd för att kasta ut dig en massa strunt :)

Om du tänker efter, så kan en bil dra mellan noll och oändligheten. Varken min, din eller någon annans körcykel är identisk med varandra, varav en direkt jämförelse av "verklig förbrukning" blir högst irrelevant. Det är således bara när två bilar testas under helt identiska förhållanden jämförelsen har substans. Således kan t.ex. en deklarerad förbrukning, om bilarna testats under identiska körcykler, användas som ett jämförelsevärde. Huruvida EU-cykeln stämmer överens med "verkligheten" är ett helt annat ämne. Du tolkar uppenbarligen det jag skriver felaktigt.

Jim Profit,
Riktigt fin 550. Ingen aning om priset – men om jag varit spekulant hade jag föredragit originalfälgarna framför de eftermonterade.
Tack, originalfälgarna finns kvar så framtida köpare kan välja. :-)

MVH Jimmy
Epsilon: Du räknar alltså papper och inte verklighet. BMW och andra tyska märken är duktiga på att få till låg förbrukning i EU-cykeln. Märken från andra världsdelar är inte lika duktiga.

Tittar man på vad tidningar och vad ägare får (i det senare fallet medelvärdet) får för förbrukning så har du verkligare siffror att räkna på.

Varför vill du inte räkna på de siffrorna i stället för att envisas med 114 % högre förbrukning och liknande? Det är att göra det för lätt för sig, vissa tillverkare får ner förbrukningen mer än andra. Kolla på MB GLA45 AMG mot Audi RS Q3 som Autobild körde i år. På pappret drar mercan 7,5l/100km mot Audins 8,8l/100km. Testet visar 9,6l/100km för MB mot Audins 10,1l/100km eller samma tidnings test av Audi Q3 2,0 TDI S-Tronic, BMW X1 Xdrive 20d och MB GLA 220CDI 4M där drar Audin 5,9l/100km i eu-cykeln mot 6,3l/100km i testet. MB drar 5,1l/100km i cykeln och 6,1l i testet. BMW har 5,4l/100km i cykeln och 6,3l/100km i testet.

Räknar man på vad tester och vad verkliga ägare har för förbrukning blir man inte lika besviken på att det var drömsiffror på pappret och man väljer inte bort en bil bara för att den inte lyckades lika bra i EU-Cykeln

Angående lyfta tråden, jag missade att svara dig vilket jag självklart gjort tidigare om jag sett/kommit i håg den. Men gör det nu när 550i är aktuell och jag hittade tråden:).

Jimmy: Jag skulle säga 190-230tkr, men det är svårvärderat med ditt miltal och historik. Den mest jämförbara är denna 08a med 4300mil Länk du får prova och lägga ut den för någon summa.

Mvh Stephan
Stephan735i, vänligen läs vad jag skriver innan du svarar nästa gång.

Återigen:
"Om du tänker efter, så kan en bil dra mellan noll och oändligheten. Varken min, din eller någon annans körcykel är identisk med varandra, varav en direkt jämförelse av "verklig förbrukning" blir högst irrelevant."

"Således kan t.ex. en deklarerad förbrukning, om bilarna testats under identiska körcykler, användas som ett jämförelsevärde."
Enbart som jämförelse mellan två olika bilar mao. Även om EU-körcykeln visar ett för lågt värde, gör den det för den andra bilen också. Det spelar alltså ingen roll om förbrukningen är X eller Y, då den används vid jämförelse mellan två bilar under identiska körförhållanden.

"Huruvida EU-cykeln stämmer överens med "verkligheten" är ett helt annat ämne. Du tolkar uppenbarligen det jag skriver felaktigt."

Tror du seriöst att dina ovanstående länkar, till två bilägare på Spritmonitor.de Länk Länk är ett tillräckligt underlag för en meningsfull jämförelse?

Förbrukningen för den 520i du länkar baseras på en persons körning, 220,7 mil, under vintern 2011/2012. 48% stadskörning 26 % landsväg 26% motorväg enligt dennes utsago.
Personen med 550i har enligt uppgifterna i alla fall kört 1700 mil under en lite längre period. 18% stadskörning, 38% landsväg, 44% motorväg.

Baserat på detta extremt begränsade underlag, vilket i min mening ej är lämpligt att jämföra, blir utgången trots detta att 550:n drar 36.5% mer, trots att 520:n avvänts mestadels stadskörning under vintern.
Ytterligare en 520i som körts under vintern: Länk och en Länk med klart lägre förbrukning, även om dessa länkar inte heller säger särskilt mycket.

Om du vill ha "verkliga siffror" kan jag för kännedom berätta förbrukningen på min tidigare E60 520i 170hk. Den förbrukade 0,70l/mil under mitt ägande. Alltså drar 550:n i din länk drygt 60 % mer. Har även haft en E91 320i 170hk, som delar motor med ovannämnda 520i. Den förbrukade 0,68l/mil under mitt ägande. Jag behöver inte nämna hur lite min 520d förbrukar – jag hoppas du förstår grejen. Beroende på körprofil går dessa siffror f.ö. att förändra hur som helst. En 550 som enbart körs 90km/h på motorväg med farthållare en fin försommardag förbrukar nästan ingenting, medan en 520 drar extrema mängder bränsle om den enbart sladdar omkring på en snöfylld parkering.

Jag vidhåller alltså fortfarande att jämförelser endast har riktig substans när två bilar testas under identiska förhållanden.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför bara titta på 1 bil när det finns 17st att välja på? Länk Totalsnittet är 12.89 lit 100km Vem bryr sig förresten om x20i motorn? Ingen bilintresserad människa väljer mellan den och en 550i.
Andreas, om inlägget var syftat till mig så var det inte jag som länkade till en bil på spritmonitor.de utan Stephan. Hur som helst har jag redan sagt allt jag vill om dessa typer av jämförelser. Speciellt som någon har angivit förbrukningen för en 550i till 0,42l/mil. Utan dessa data skulle f.ö. snittet bli 1,34l/mil istället.

När Teknikens Värld testade en 550iA drog den f.ö. 1,58l/mil om nu det skulle ha någon som helst betydelse för diskussionen. Källa tidigare länkad Länk

Det var Stephan735i som jämförde med 520i och här är vi nu...
Epsilon: Nu har du missförstått/läst fel. Efter ett inlägg från E som skrev att lyxbilar är förtvivlat dyra att äga skrev jag följande:

"Jo lyxbilar/före detta lyxbilar är förbannat dyra att äga. Så jag måste vara otroligt rik som har tre:).

Skämt och sido. Klart det inte är speciellt mycket dyrare att äga en 550i än en 520, 523 eller 530. Har man otur så är 520/523/530in dyrare."

Det hängde uppenbarligen du upp dig på och började skriva om EU-cykeln bränsleförbrukning. Där min poäng var att så mycket dyrare ägande blir det inte med en 550i än en motorsvagare E60/E61. Jag hade även de motorproblem som drabbat N53 i åtanke.

I Tyska Auto Motor und Sports test i nummer 12/2006 drog en 550iA E60 pre facelift 14,4l/100km (AMS förbrukningsrundan 8,4l och maximal 16,8l) jämför gärna det med 520dT E61 LCI som drog 8,6l/100km (AMS snålrunda 5,3l och maximal 11,2l) i nummer 4/2008.

För min egen del blev det en rejält utrustad 550iA som kostar mig lika mycket i skatt/försäkring som pappas 525XdA. Jag är nöjd och glad:).

Mvh Stephan
Nja, du skrev att "en 550i drar INTE 65% mer än en 520i." Där har jag redan presenterat en rad bevis som talar för min sak. Förstår inte varför du fortsätter att argumentera om en massa andra irrelevanta saker.

Trevligt att du är nöjd med din 550. Visst är det härliga bilar, däremot är som sagt bränsleförbrukningen knappast något argument för en sådan bil. Efter min E38 740i håller jag mig till leksaker som drar under litern blandat :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.