AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.175

E38 728i växlingsproblem

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Har fått ett konstigt fel på min 728:a, bilen verkar ibland "glömma" att växla upp och lämnar kvar i fyrans eller till och med treans växel oberoende hur fort man kör. När bilen glömt att växla går det att föra spaken i manual läget och sätta i nästa växel och bilen växlar då direkt utan problem.
Inga felkoder finns lagrade men misstänker ändå att det är något strul med styrningen av lådan och inte något mekaniskt ? Någon som varit med om något liknande ?
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Ja, det händer ibland på min 728 också. Dock växlar den om jag fortsätter gasa och kommer upp i varv så växlar den till slut.
Annars kan jag också ta spaken i manuell och sedan växla upp sedan växlar den normalt i automat igen.

Vet inte varför den gör så men kan nog evt vara dags o byta olja, evt nolla parametrarna så han lär sig på nytt.

Vet att när jag kör i mye nedförsbackar så håller den automatiskt högre växel och motorbromsar, kan ha med det att göra, att den får för sig att du kör i nedförsbacke :P

Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Det där har hänt på min med några gånger, då endast att den inte ville växla upp från fyra till femman. Precis som ni beskriver så går det då att växla upp genom att slå över på manuell och sedan gå tillbaka till automat och då rullar allt som vanligt.

Jag skall dock byta växellådsolja snart då den inte är så mjuk i växlingarna längre. Filter och olja inhandlat så det handlar bara om att få tiden att göra det.

Jag kan återkoppla om problemet försvann när jag gjort det och åkt lite mil.

Bug
Visa användare
64
larssaaa
325D E92 LCI
Gör det !
Vore intressant att veta !

Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Intressant att två andra lider lite av detta problem, dessutom då båda också är 728:or.
Återkom om det hjälper med ett oljebyte, själv är jag skeptisk till att det skulle hjälpa. verkar mer som något elektroniskt fel då bilen helt verkar "glömma" att växla.
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
En första delrapport..
Bytte ca 50% av oljan i samband med filterbytet.
Lådan blev oerhört mycket smidigare i växlingarna, går inte att jämföra med hur det var innan. Skall göra ett oljebyte till om några hundra mil för att ytterligare blanda ut den gamla slitna oljan.
Till saken;
Har nu kört strax under hundra mil sedan bytet och har ännu inte upplevt några problem med att lådan ligger på en för låg växel. Växlingarna går dessutom väldigt mycket mjukare nu.

Jag återkommer igen..

Bug
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Nu kommer oljebyte nr 2 ske i samband med den vanliga servicen..

Hittills har lådan inte uppvisat något växlingsproblem med att den ligger kvar på för låg växel.

Bug
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Notera att det är VÄLDIGT viktigt att det INTE skiljer nånting på däcksdiameter/slitage på framhjulen, en väldigt lite skillnad skapar detta växlingsproblem med att den inte växlar upp.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Hasso: vad är det som händer pga olika diameter?

/Gunnar
/Svart(303/9) 740iA
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
I förrgår gjorde bilen en omotiverad nedväxling igen. Alltså har oljebyten inte haft någon effekt.. :(

Bug
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Monterade nya vinterdäck på min bil och mycket riktigt försvann problemet! Hade pyspunka på ena sommardäcket vilket antagligen gjorde att bilen fick problem med växlingarna när däcktrycket hade sjunkit en del.
Et
153
Etoda
523iAT -98
...samt Audi och Mercedes
Fungerar inte ABS-en så växlar inte bilen som den skall då automatlådan hämtar hastigheten på framhjulen via ABS-en. Lyser ABS-lampan får man växla manuellt i allmänhet. Hasso påtalar en variant av problemet ovan, då lådan, via ABS-en, får olika hastigheter från olika hjul (olika däckstryck/däck => olika diameter => olika rotationshastighet).
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Helt rätt Etoda, dock trodde jag inte systemet skulle vara så extremt känsligt och tycker problemet var rätt intressant.

Växlingarna fungerar ju även normalt efter kurviga vägar där alla hjulen inte snurrar i samma hastighet, dessutom är det när fram och bakhjul snurrar i olika hastigheter vid acceleration som vinterprogrammet i växellådan ska aktiveras och gör att bilen ska växla upp tidigare än normalt.
Därför tycker jag det var intressant att ett lite lägre lufttryck i ena däcket kan göra att bilen inte växlar upp alls.
//
300
///535power
320d EDE -11
min fars E38 728iA gör precis likadant intressant.
min första tanke var också olje/filter service på lådan
lo
14
looper
bmw 728 i
Hade samma problem 2004 då jag precis köpt min BMW,har fortfarande bilen kvar och har fungerat utan åtgärd sedan dess..

Bilen har varit avställd i ca 4 år nu,men håller på att fixa iordning den igen.. byter bussningar fram/bakvagn och fjädrar runt om..
op
49
opticrob
730d 2011 FO1
Aha, det var därför! Försökte gasa mig ur en svår sitaution, bilen gjorde kick down, och jag satt nästan i rutan när varvtalskyddet slog till....... ABS lampan lyste men jag förstod inte sambandet. Intresant är dock att farthållaren fungerar fast ABS lampan lyser, det gör den inte på min andra bil.

/Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.