AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.458

Köpråd ang. 320d

Hej,

Ny här och ny på BMW!
Jag och frugan ska införskaffa en ny bil, vi var och kollade/provkörde en 320d xDrive Touring igår. Både jag och damen fastnade direkt.

Tänkte därför höra mig för om någon har lite "matnyttig" info om dessa bilar :-)
Vi fick en offert på en bil med M-paket o.s.v. (då frugan gillade den blåa färgen), sen om det egentligen är "nödvändigt" är ju en annan fråga :-)

Mvh Niclas
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
Hej, välkommen till forumet! :)

Ska du köpa en sprillans ny?

Jag köpte själv en 320d 2010 touring xdrive aut navi och m-sport för exakt en vecka sedan.
Ett krav jag hade var en bil med dieselvärmare (bor uppe i Kiruna ;)
Hej & tack!

Japp, det är en ny bil jag ev. ska köpa!

Motorvärmare vill även jag ha, men i konfiguratorn kan man inte välja det?
Ni
37
NiFE_
BMW 318da x 2014
Jag eftermonterade original dragkrok och motorvärmare på min F31 (23000:-) så se till att kryssa i det om du ska ha det, ca 18000 för drag och 5000 för motorvärmaren (paketpris och monterat av BMW åf). Med motorvärmare menar jag en elektrisk 230v kontaktvärmare som sitter på blocket. Bilen måste alltså stå vid ett strömuttag. Dieselvärmaren som jag har nu i E91 vet jag inte om den finns till F31 (??) Det är iaf en webasto-värmare.
Nu ska jag igen då montera elektrisk motorvärmare, men nu med laddare för bilbatteriet (totalt 8000:-). Jag bor som sagt i Kiruna och hatar kalla bilar, he-he :)

Mitt tips till F31, missa inte att kryssa i xenon och sportstolar! Man kan tycka att bra stolar och xenonlampor borde vara standard på en premiumbil men tyvärr.
(det finns säkert de som gillar originalstolarna men jag gjorde då inte de)
no
217
nogren
X3 30d -19
Enligt uppgift från åf här skall man förmodligen kunna kryssa i dieselvärmare från fabrik när man pratar med säljaren. Men inte i onlinekonfiguratorn alltså.
När jag beställde så gick det inte att kryssa i hos säljaren ens, så jag kör med elektrisk motorvärmare och kupevärmare.

Som sagt missa inte sportstolar, som ger bra stöd för långa lårben. Och den aktiva farthållaren är det bästa jag kryssat i.
Dragkrok valde vi, även fast det kanske inte används sådär jätteofta :-)
Jag vill som sagt ha dieselvärmar, gärna med fjärrkontroll då det är oslagbart enl. mig :-)
Sportstolar ingår väl i M-paketet? Vi valde Sportline då stolarna ingick i det paketet, men om jag inte minns fel så gick det inte att kombinera med M-paketet?

Jaså, aktiva farthållaren rekommenderas? Funkar det bra?

M-sport bromsar, är det bortkastade pengar? Det ser ju onekligen uppkäftigt ut ;-)
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Några måsten enligt mitt tycke:
Automat
xDrive
Xenon
Sportstolar
HiFi-paket
Farthållare
Regnsensor
Motor & kupévärmare (verkar montera Calix slangvärmare på f30/f31, inte trågvärmare som på e90)
Drag
Klimatanläggning
Svankstöd
PDC bak & fram
Servotronic (tveksamt, tappar körkänsla)
no
217
nogren
X3 30d -19
niclas,

Sportstolar ingår väl både i Sportline och M-sport. Jag valde Modern line, eftersom jag ville ja ljus inredning överallt. Är allergisk mot helmörka bilar. Är nöjd med mitt val där, förutom att jag missade sportstolarna separat då. :)

Den Aktiva farthållaren överraskar positivt. Och tycker man det är läskigt (man vänjer sig fort), kan man köra den "som vanligt" också. Inte så intuitivt kanske att man kan stänga av radarn, men det går om man håller inne en avståndsknapp en stund.

Jag har aldrig förstått stora bromsar på vanliga bilar. Det är ju extremt sällan de mattas ut i vanlig trafik, och det är inte många som kör på bana med sina nya F3x:or. Ser bättre ut? Tja.. sätter jag inte främst. :-) Jag blir bara irriterad av att bli tvungen att gå upp en eller två fälgstorlekar på vinterdäcken mot vad man borde välja, och missa stabilitet i slasket, och få extra stötighet både sommar & vinter.

Le Boeuf,

Jag fick precis en Calix slangvärmare installerad. Mycket nöjd. Ett kupépaket också, med en 1400W fläkt fast monterad i passagerarfotutrymmet. DEFA-värmaren hade läge effekt, och ännu lägre verkningsgrad. Dessutom har de ändrat designen på N57D30, så man är tvungen att köra med slangvärmare nu.

Servotronic duger i sportläge. I comfort är det lite mindre känsla kanske.

/n
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Personligen skulle jag inte välja till Msport i vårt land, utan hellre behålla bilen med "vanliga" chassit.
Vår M-sport är underbar att köra på sommaren då man åker på nya fina vägar, men när det börjar bli lite spårigt så spårar bilen och grov asfalt gör vägljudet värre med breda däck.

Håller med om Sportstolarna som är mycket bra. Xenonljusen gör bra på halvljus, men tyvärr blir helljuset sämre eftersom den inre reflektorn då inte används för extra helljus (sjukt konstigt tänkt av BMW). Går dock att lösa helljusproblemet med lite extraljus om man behöver det. Adaptiva ljus har jag nu som krav på nästa bil efter att ha haft det på tidigare Volvo. Gör att det ljus som kommer ut riktas dit man vill ha det.

HiFi paket och regnsensor samt farthållare är givet och personligen skulle jag aldrig igen köpa en manuellt växlad bil. Drag är billigast från fabrik. Gärna tonade bakre rutor också.

Aktiv farthållare har vi på nya "lill"golfen och det funkar fint!

//Anders

16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Drag är billigast från fabrik om man absolut vill ha fällbart, inte annars. Kan du klara dig med vanlig avtagbar är det inga problem att köpa i efterhand för 3-4 tusen på eBay.

-------
//Lövet
Visa användare
474
Le Boeuf
M-Sport + xDrive ger ett "vanligt" chassie, dock inte på äldre modeller (tror ändringen kom på LCI -09).
Går numera att välja standardchassie i M-Sport paketet, det gick inte förut.
Visa användare
474
Le Boeuf
M-Sport + xDrive ger ett "vanligt" chassie, dock inte på äldre modeller (tror ändringen kom på LCI -09).
Visa användare
474
Le Boeuf
Så att välja en xDrive och plocka på M-sport ger ingen skillnad chassiemässigt?
Byggde en ny bil, denna gång utan M-sport, med rabatt så hamnar man under 400-strecket gentemot 428 som jag fick pris på MED M-sport...

/Niclas
no
217
nogren
X3 30d -19
Om du lusläser "Prislistan", pdf:en som går att ladda ner på bmw.se, så finns det finstilt vad som går till vilka paket osv...
Visa användare
474
Le Boeuf
Precis, enligt försäljarna så går det inte att få sänkningen och hårdheten i chassiet när man kombinerar xDrive och M-Sport.
Bara jämfört Sport Line med 17" och M-Sport med 18" så det är svårt att säga om det är någon skillnad. Skulle fått jämföra med samma hjul.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.