AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.281

BMW 523 -07, n53 glykolfundering & andra funderingar.

z4
16
z4mmy
Bmw 523 2007 LCI
Hej! Som rubriken lyder har jag nyligen köpt en bmw 523 -07 med facelift.

Måste fylla glykol, men glykolen i behållaren är "gulaktig" dock inte seg eller klumpig utan mest bara gulnyans i den. Kan jag slå i bmws blåa orginal tro?

Jag ska in på bmw på måndag för att kolla upp bilen lite då den endast har rullat 6500 mil och den är bara servad på bmw vid 1800 resten av servicarna är gjorda på mekonomen så jag vill in för att se vad som ska åtgärdas osv. Läsa av nyckeln och så.

Har läst att det varit en del strul med n53 motorn och min har fått lambdasond och NOX-sensor utbytt nu i sommar. Hoppas på att slippa framtida problem som många haft med högtryckspumpar, spridare osv.

Men, är det någon uppdatering som skulle ha gjorts på denna bilmodell under tidigare år då den inte är servad på bmw så misstänker jag att sådana saker som bmw återkallar en del bilar för inte är gjorda på denna, är det några sådana "efter uppdateringar" på denna modell som jag borde be bmw kolla upp på min bil?

Jag vill gärna veta lite allmänt och andras erfarenheter. Inte av just n53 motorn, utan just n53 motorn som sitter i 523an. För många har haft problem med motormodellen det har jag förstått, men jag vill veta vad som är standard för just 523ans n53 motor.

Min motor låter också förskräckligt men jag har bildat mig uppfattningen att många har denna motormodell och att dom också upplever att motorn låter illa, stämmer detta eller ska jag få det kollat?

Har bl.a ett ljud ur motorn som påminner mer om en dieselmotor på tomgången samt ett vinande, nästan visslande ljud då man rullar och gasar lätt på lägre varv som man hör mest då man kör i samhällen med 50km/h eller lägre.

Som sagt, info om denna bil och erfarenheter om den får ni gärna dela med er av.

Har även en fundering kring eftermarknadsljud. I min sitter bmw hifi 676 och jag undrar om Gladens ONE 201 bmw EXTREME är markant bättre eller om det inte är värt pengarna? Jag vet att det finns andra märken av eftermarknadsljud som passar bolt-on precis som detta, men det är Gladens som jag är intresserad av.

Tack på förhand!

z4
16
z4mmy
Bmw 523 2007 LCI
EDIT: vet inte om det går ändra inlägget så jag svarar här med en edit som jag glömde.

Har även en väldigt ojämn klimatanläggning, den blåser ojämnt och hoppar mellan olika program känns det som. Fläkten som man hör framme vid rutan, den varvar upp, inte jätte högt men den går upp och ner i omgångar ofta, ibland flera gånger i minuten. Så att det hörs att den ökar, sen går den ner i 10-15 sek sen ökar den upp å blåder på i ca 20-30 sek sen går den ner igen. Svårt att få nån "skön" värme i bilen liksom.

Har bara haft bmw tidigare. En 530i e60 -04 och en 330xi -06 samt äldre modeller av e39 och e46 men ingen av dem har haft detta fenomen vad gäller värmen.
z4
16
z4mmy
Bmw 523 2007 LCI
EDIT: vet inte om det går ändra inlägget så jag svarar här med en edit som jag glömde.

Har även en väldigt ojämn klimatanläggning, den blåser ojämnt och hoppar mellan olika program känns det som. Fläkten som man hör framme vid rutan, den varvar upp, inte jätte högt men den går upp och ner i omgångar ofta, ibland flera gånger i minuten. Så att det hörs att den ökar, sen går den ner i 10-15 sek sen ökar den upp å blåder på i ca 20-30 sek sen går den ner igen. Svårt att få nån "skön" värme i bilen liksom.

Har bara haft bmw tidigare. En 530i e60 -04 och en 330xi -06 samt äldre modeller av e39 och e46 men ingen av dem har haft detta fenomen vad gäller värmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.425
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående glykol, man kan aldrig med säkerhet avgöra vilken typ det är endast på färgen. Det finns tumregler, men du kan aldrig veta med säkerhet.

Du har två stora huvudgrupper inom glykol
- IAT (Inorganic Additive Technology)
- OAT (Organic Acid Technology)

IAT är den "gamla vanliga" glykolen som vi alla har växt upp med. Oftast bestod den av den riktigt giftiga etylenglykolen. Fanns även den mindre giftiga propylenglykol men den var lite sämre. Rostinhibatorerna hade begränsad livslängd varför det rekommenderas att byta kylarvätska typ vartannat år.

OAT är den nya glykolen med mycket längre livslängd. Glykolen är samma som innan, etylenglykol, men rostinhibatorerna är annorlunda och har en mycket längre livslängd. Därför brukar dessa kallas longlife, extended life, etc etc etc.

Men det finns två viktiga undergrupper inom OAT, en som vi kan kalla OAT och en som vi kan kalla HOAT.
OAT-undergruppen använder endast organiska syror som rostskydd.
HOAT-undergruppen (står för Hybrid OAT) är en hybrid eftersom den använder både organiska syror och icke-organiska ämnen som rostskydd, den är alltså lite av en hybrid.

Så du har alltså dessa grupper.
+ IAT
+ OAT
+ OAT
+ HOAT

Nu ska man vara lite försiktig med att blanda mellan dessa grupper. I de flesta fall kan det gå bra, men det finns risk att de börjar reagera med varandra och det blir beläggningar, skiktas osv.

BMW använder uteslutande glykol av typen HOAT. Inget annat. Och det finns få (om några) HOAT-glykoler som är gulfärgade.

Här finns utförligare information om glykol
Länk

Om den ändåså ska in på service så kan ett byte av kylarvätskan vara lämpligt. Främst för att du då vet vilken typ av glykol du har systemet i framtiden. Sen skadar det aldrig att byta kylarvätska, även om nuvarande kylarvätska fortfarande kan ge visst rostskydd.

Eller så passar man på att dränera hela systemet och byta kylarvätskan när man byter någon del av kylsystemet (vattenpump, kylare, termostathus, etc).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.