|
|
|
|---|---|
|
Vad kan det vara för fel på min kupéfläkt? I Början var det endast kalluft på förarsidan och värme på passagerarsidan senare ladda allt av. Har fläkten på fult ös men ingen värme eller kyla. Har hört att dessa fläktar brukar ge upp. Vad kan det vara och vad ska man göra. Lite träligt nu när det börjar bli kalt. Det är en BMW 530 94 e34. Tack på förhand | |
|
Börja med att byta kupefilter. Nästa ord att googla är värmeventiler. |
|
| Kan filtret göra att fläkten lägger av? | |
|
Du hör alltså tydligt att fläkten slutat snurra? Isf kan du fortsätta med matning och reglering till fläkten. Förmodar att du har AC och klimaautomatik, då har du förmodligen en kombination av ett kraftigt motstånd med flera uttag och ett elektroniskt effektsteg som styr fläktmotorn. Dock brukar högsta läget på hastighetsratten fortfarande funka. Om fläkten snurrar så är det dags att kolla kupéluftfilter och värmeventiler osv. FP |
|
| När jag köpte bilen funkade fläkten. Men endast kall luft på passagerarsidan och varm luft på förstasidan. Sen sluta det funka helt. Då var det en säkring som hade gått. Bytte den. Då funka det som innan igen. Ett tag. Sen la allt av igen. Denna gång var det ingen säkring. Får endast lite värme. Efter typ 20 min. Jobbigt nu när det börjar bli kalt. | |
|
Om vi börjar med luft enbart, snurrar fläkten, går det att reglera hastigheten? Eller är det enbart fartvinden som gör att du får in luft? Temperaturen hänger delvis samman med att det finns ett visst luftflöde, men olika på höger/vänster sida trots att du ställer in samma bör vara fel i värmeventilerna, det är ett ganska vanligt fel. Man kan inte utesluta att det är ett elektriskt fel i själva klimapanelen och styrsystemet eftersom du har haft trasiga säkringar. Det är aldrig säkringarna i sig själv som är felet, alltid något bakomliggande, t.ex komponentfel inne i styrmoduler eller klimapanelen. FP |
|
|
Fläkten hörs ej. Det är nog som du säger. Det lilla luft som kommer är när man kör. Då kan man tänka sig att det är värmeventilerna då eller? Vad gör man åt det? |
|
|
Man börjar i rätt ände: Fläkten och luftflödet måste fixas först, annars blir sensorer osv lurade och man får bara irrationella resultat som man inte kan använda för felsökning. När du väl har fullt fungerande fläkt så tar vi nästa steg. Om du så småningom kommer fram till att du bara får värme på ena sidan, men med fullt luftflöde, så kan värmeventilerna demonteras och rengöras. De brukar fastna/kärva, och du kanske kan hitta ett paket med ventilerna på skroten eller köpa nytt. Om du t.ex lossar kontakterna på ventilerna så skall de öppna helt och du skall ha lika värme på båda sidor. Men först fungerande klimapanel och fläkt. FP |
|
| Är det enklast att byta hela paketet? Löser sig alla problem då? | |
|
Värmeventilerna? Jepp, säkert bäst med hela paketet, de brukar sitta på en fästplatta med anslutningar för slangar osv. Jag har dålig koll på E34, finns säkert nån som kan komma in med mera tips. FP |
|
| Okej tack så mycket för hjälpen då:-) | |
| Vet ni om e32:ans kupéfläkt är lika beroende på årsmodell givetvis:-) | |
| Jag har värmeventiler och elpump liggande. Köptes beg till e34-95 vanos. Skicka pm om du är intresserad. | |
| Okej. Vad vill du ha för de då? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.