AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
3.694

Köpa X5a som bruksbil?

Ka
96
Kalase
LR Freelander 2 SD4 S -11
Hej!

Har nu äntligen efter ett års velande men dock ingen fastkörning (525 e39) trots två hästar i släpet bestämt mig för en e53. Allt talar egentligen emot den eftersom bagaget är litet och hundarna kommer inte upp tack vare luckan, att den dessutom marknadsfördes som "den ultimata stadsbilen" var droppen som fick bägaren att rinna över förra gången. Men nu efter 1år med e39 utan ett enda allvarligt problem som innebär driftstopp på en 11 år gammal bil fattade jag tycke för BMW igen. Det jag vill ha är en 2005-2006 med automatlåda. Vilken har bäst framkomlighet, skiljer sig utväxlingen mellan diesel och bensin? Satsa på V8, vilken isåfall? Det vi ska använda bilen till är att dra hästar, ungefär 1000mil om året exklusive varmkörning 1gång/vecka. Hur är driftsäkerheten? Någon annan som använder en x5:a som dragbil?

Blev mycket frågor, tacksam för svar!

st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Jag har en X5 som används att dra släp. Långt ifrån hästsläp, tror det varit Max 8-900 kg
Märks knappt förutom på soppamätaren. Jag har 320hk modellen. Bensin.
Soppapumpen pajade men annars inget konstigt.

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag har min 3.0 till att dra häst med och sammanfattningsvis kan jag skriva att den funkar alldeles perfekt.
Stabil, pålitlig, och bekväm.
Finns gott om billiga ex ute hela tiden så tveka inte - köp.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Ka
96
Kalase
Vi ska även använda bilen i vårt företag som sysslar med just transport av hästar, så om ni har lite "riktiga" bränsleförbrukningssiffror på 3,0d, 3,0i och v8-versionerna vore jag tacksam.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bruksbil? Vad ska man annars ha en äldre X5 til? Det finns hur många förbrukningssiffror som helst i detta forum. Sök på ex spritmonitor.de annars.
En 3.0D ligger runt 0.9-1.2, en V8 lär väl kunna dra hur mycket som helst med en hästkärra bakom. Det är ingen bil du köper om du måste fråga om föbrukningen.
Ka
96
Kalase
Nä det har du rätt i, kostar ju inte mer än en hästs månadskostnad i bränsleskillnad om jag väljer v8 istället. Men det är ändå intressant tycket jag, jag är nog en av dom som köper en x5 för att jag behöver den typen av bil. Om man köper en x5 och inte behöver en kan ja tänka mig att man inte intresserar sig för bränsleförbrukningen. Och många bruks-x5or har jag inte sett här ute på landet eller på hästtävlingar, så var du får ifrån att många använder x5 som bruksbil vet jag inte, med bruksbil menar jag dra hästsläp, köra hö i osv.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Min fungerar so brukis och transportör mellan Skåne och Stockholm.

Som brukis drar den mellan 1.37 - 1.48 L/mil beroende på var i Skåne tävlingarena är. Är det mot Halland så är det backigare och då drar den mer, i jmf med om vi åker till plattlandet Falsterbo.
En sak är dock att det verkar som om 1.48 är "max" oavsett last/vägtyp.

När jag kör upp till Stholm ¨så drar den 1.28-1.31 beroende på hur laglydig jag är.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
En bruksbil är nog för de flesta en bil som köps för att användas, året runt oavsett väder. Till skillnad mot entusiastfordon som inte främst köps för transport utan mer för nöje.

Om det huvudsakliga området är dragbil och att köra hö i så förvirrar man nog fler med att kalla det bruksbil, då är det väl bättre att beskriva det som ett arbetsredskap för häst och jordbruksverksamhet. (Halvtraktor) :)
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Ok, för att köra hö så borde man väl räkna L/timma som på andra jordbruksfordon?
Jag tror inte det användningsområdet är särskilt vanligt så du lär få svårt att få några siffror där i alla fall.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Med 3t bakom drar min E70 ca 1,2l/mil.

Har aldrig provat fylla den med hö så det vet jag inte.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
318 E90 - Alpenweiss
Har använt både E70 och E53 som dragare och jag upplever E53 som "bättre" på leriga underlag, vilket det som oftast är nere i Skåne på hösten och vid hästtävlingar.
Tycker den modernare Xdrive är "dummare" än E53 enklare variant. Kanske är det inbillning.
HDCn funkar super - speciellt på östra sidan där det är många branta nedförsbackar till stallet.
På vinternn så är den tokärlig - du vet precis när limiten är nådd (om du har rejaäla däck).
Vid fisketurer i norrland så funkar den super och iom att den är lite till åren så drar man sig inte lika mycket för att åka igenom rissnår och dyl (går att polera bort med lätthet)

Motorn M54 är en fullständigt oekonomisk motor map förbrukning. Dock så blev det en rejäl förändring när jag renoverade upp VANOSEN och fixade den slamrande DISA boxen.
Oljeförbrukningen gick även den ned rejält (berodde nog på de koksade O-ringarna i VANOS.

V8 eller 3.0 spelar ingen roll ur förbrukning sett. Däremot är V8an mer "BMW" dvs den blir klart sportigare även om 3.0 gör ett bra jobb.
Det är ett guldläge för E53 nu (och har varit en rejäl stund nu). Gott om fullsmetade finns ute.
Skulle jag köpa en nu skulle jag inte bry mig speciellt mycket vilken motor det är utan mer gå på skicket och hur den är vådad och vilken lulllulll den har.
Själv uppskattar jag rattvärmen, Webaston, HDCn, och P-Sensorerna fram/bak allra mest.
Barnen gillar värmen i baksätet plus AV IN/OUT.
Frun gillar minnet för förarstol/ratt och speglar.
Skinnet är skönt då det är lätt att bli av med hästlukterna.
Nivåregleringen är också guld när man drar släp.
Skulle jag hamna i valet mellan V8 3.0 så hade det bli vit V8an.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
vad menar du med mapförbrukning. Jag har e39 29000mil med 3,0i motorn manuel vx den drog med husvagn boggi polar 590 1,2 i sommras mätt på mack statoil sträckkörde till öland och hem. är sugen på en e53 3,0i aut. Hur märker jag om vanosen inte funkar?
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
var e53 som kändes bättre i lera utan xdrive ?
Jag har en X5 året runt, dock drar jag inga hästsläp. V8 4.4 med 286 (300) hk.

Förbrukningen ligger rätt högt - 1.43 blandat för mig just nu. Fyrhjulsdriften och luftmotståndet gör att det drar lite mer.

Lastutrymmet är okej tycker jag - grundare än min 5-serie, men mycket bredare och högre gör att den lastar mer. Med fällt baksäte blir den enorm. Vet inte varför baksätet är så enormt på X5, hade varit bättre att skjuta fram baksätet 2 dm för mer lastutrymme, tycker jag.

Vår hund hoppar upp själv, men han är rätt stor, så jag förstår att man kan få lyfta lite mindre krabater. Det är högt att hoppa.

När det är riktigt vinterväder, mycket snö och halt, då excellerar X5:an - även om den inte är en renodlad terrängbil så känns den som att köra en stridsvagn när det är mycket snö. När småbilar fastnar så tar den sig fram utan problem.

Har haft ett problem på min: en axel till fördelningslådan släppte (splinesen utslitna pga skadad gummidamask - inget smörjfett kvar). Det var dock inte så dyrt att reparera - byte av drivaxel.

Egentligen ÄR X5:an en ovanligt vettig bil; den KÄNNS stor pga sin höjd, men den är mindre än en Volvo V70 till ytan. Man kan fråga sig vad det vettiga är att åka i småbilar som är livsfarliga när man krockar? Jag är hellre i en X5 än en Citroen C1 i varje fall.
P.S: motorvalet beror nog på vad man tycker är kul och vad det får kosta: V8:an är rapp - bilen accelererar fort - har ett härligt ljud och är relativt billig i inköp.

3.0-sexan är lite sävligare, men också en aning mindre bensin - en dl per mil om jag förstår rätt?

Har aldrig kört en diesel, men kan tänka mig att den är bra som drag. Stark på låga varv och med automat. Dock ganska sävlig och dyrare i inköp (tror jag).

En sak som jag inte riktigt gillar med min -02 är "plåtigheten" och känslan inuti kupen som jag tycker är mindre mysig än E39:an (dock ingen stor skillnad).

Bränslevärmare är något jag rekommenderar - härligt på vintern att alltid kunna ha en varm, isfri bil!
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
ok en som har en utan xdrive hur funkar driften vid extrem halka och i djup snö? slirar ett hjul eller och dom andra står still som en del påstår

e23power
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har du en pajero idag lär du bli besviken på framkomligheten med en X5. Går inte riktigt jämföra varken i terräng eller snö.
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
det jag undrar är det sitter öppen mittdiff men bromsar abd så bra som denna länken visar
Länk
eller är det bara i fart det funkar?

e23power
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
jag har provat en 04 facelift 3,0i aut den kändes väldigt pigg men vevhusventilationen var presis bytt och jag vet vilken skillnad det blev på min 530i när jag fixade vevhusventilationen på den det blev ett annat bottendrag i bilen även förbrukningen i stadskörning sjönk från ca1,3 till 1,1 . Har ju även haft en subaru legasy och den bilen var grym behövde aldrig skotta den var som en plog men där satt väll någon typ av låsande mittdiff om det började slira!

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.