AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.346

Någon som fått rätsida på felkod P0411?

Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Som sagt, på min m5e39 -00 får jag felkod P0411 Secondary air quantity too low, och medföljande
meddelande: Signal oxygen sensor Before cat, bank 1.
Motorlampan lyser och kommer tillbaka efter 20 min när jag släckt felkoderna.
Hade tidigare en felkod som visade att jag hade fel på lambdan före cat, men på bank 2. Köpte en ny och nu har det flyttat till bank 1 ist.
Besiktigade faktiskt i år med lysande lampa och den gick igenom med normala värden och den går normalt. Men det är dags att ta tag i detta i vinter, för det är irriterande att köra med lysande motorlampa.
Någon med erfarenhet?

Fingerspitzgefühl.
thekinglives
jago: Har du bytt luftmassemätare? brukar dock sällan ge felkod utan bara göra
bilen lite tröttare.

Har du ont om tid eller pengar? vad har du tillgång till för felkodläsare.

1) om du har tillgång till dis eller liknande kan du se flödet från lmm,
du kan även se så att lambdagivarna reglerar trovärdigt(de ska reglera rätt så häftigt inga konstanta värden) byt de delar som felar. detta är lite tidskrävande
då du kan få flytta runt lite givare för att avgöra vilken som är paj..

2) om du inte har tillgång till dis eller liknande utan bara ngn enklare scanner.
Köp 2 luftmassemätare av orginalkvalite original boschnummer.
köp 2 lambda före kattarna av orginalkvalite.
nolla felkoderna och hoppas att allt funkar.

3) Du kan även ha en läcka någonstans, från lmm till katten..lättaste är att använda en rökgasgenerator och trycksätta hela klabbet, men vem har en sådan??
du kan använda klassikern med startgas och spraya, ett klart bättre alternativ är att använda vatten modell bra blomspruta, spraja rikligt runt slangar och skarvar.
under plenumet. för att undersöka i v:et på 8an ´behöver du lossa bort plenumet och okulärt granska allt där.

4) om felet bara uppkommer , är aktivt när bilen är kall kan det vara den klassiska luftpumpen som är trasig och läcker eller inte går alls.
Ja
155
Jago
M5 -00
XC90 D5 R-design -11
Maserati Ghibli -95
530dA-05
Jag har en Autel Maxidiag Elite MD 802 All Systems (långt namn hehe)
Den klarar inte av att läsa livedata på min m5 tyvärr, då bilen är för gammal. Volvon och nyare bmw bla funkar.
Har beställt en lambda till och börjar därifrån då.
Luftpumpen har jag funderat på, men den fungerar så det kanske är ett läckage då?
Ang lmm har inte jag bytt dom iaf och kan inte hitta något kvitto på det heller i pärmarna. Men dom är säkert bytta någongång för bilen har rullat 25k nu. Jag har kört ca 10k med den så det kanske är dags. Men jag har ingen lust att köpa prylar för tusentals kronor och hoppas på det bästa =)
Det bästa är ju om jag får tag i någon som har dis och som kan felsöka med det.

Fingerspitzgefühl.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.