AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

Bmw 330dx e90 värmeproblem

Hej

När jag kontrolerade motortemperaturen för några veckor sedan så upptäckte jag att motortemperaturen bara låg på 77grader.

Efter mycket sökande här på forumet så bytte jag båda termostaterna, efter bytet så får jag nu upp temperaturen till 91 grader men först efter ca 2 mil.

Har testat att lufta sytemet ca 4 gånger och efter varje luftning så får jag upp tempen till 95grader efter ca1 mil för att efter ca 1-2 dagar sjunka till 90grader efter 2mils körning. Då jag har kört väldigt mycket och testat temperaturen i olika hastigheter så märkte jag i går kväll att när jag ökade hastigheten från 120 till 150kmh så sjönk motortemperaturen till 72grader och låg kvar där tills jag sänkte hastigheten. ska temperaturen sjunka så mycket i högre hastigheter?

Så frågorna är nu kan jag ha luft i kylsystemet eller har jag fått en kass termostat?
Har testat att lufta i uppförsbacke och försökt göra som andra här på forumet men med samma resultat efter 1-2 dagar.

Har funderat på att lämna in bilen för att få systemet luftat med vakum men då lär väl hela systemet behöva tömmas?
är inte så sugen på att läma in bilen för några tusen när jag inte vet om det hjälper.

Är tacksam för alla svar och lovar att skriva lösningen här efetr att problemet är löst för andra att läsa i framtiden.
no
217
nogren
X3 30d -19
Mer hastighet == mer kyla till kylaren. Om kylvattnet pumpas dit, så kallnar det mer .. alltså, fel på termostaterna.
Men man kan ju börja ifrågasätta tempgivarna om du har bytt termostater ...
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Verkligen inget svårluftat system så troligtvis har du en eller 2 kassa termostat (med fabrikationsfel)

Att det tar 1 mil för tempen att komma upp låter inget konstigt men att den sjunker i höga hastigheter låter skumt.

Ska tänka på att kolla detta på min nästa gång ja åker motorväg, bytte mina termostater förra vintern.

Det konstiga är att efter att jag har luftat systemet som kommer den upp i arbetstemperatur efter 1 mil men efter några dagar tar det längre tid. Åkte från nykvarn till södertälje i dag det blev 1 mil motorväg och 5 kilometer stats körning kom upp i 84 grader. Det går fort upp till 50 grader från 80 upp till 91 går det riktigt segt.
Deejaywasp hur luftar du systemet? Ska lufta på söndag och sen ut på motorvägen och testa i högre fart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.