AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.672

Fjädrar från M-chassi?

La
101
Lasse540
540iA -01
Har hittat 4st fjädrar som kommer från ett M-tech chassi. Skulle jag kunna montera dessa på min bil (540ia som inte är en "M-bil") och få den sänkningen som en bil med M-chassi har? Eller skiljer även stötdämparna på en M-bil och en bil som är i "orginal-utförande?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Förutsatt att du inte har nivåreglering är det bara att montera. Har du nivåreglering så vet jag inte.
La
101
Lasse540
540iA -01
Det är en sedan (eller limousine, som Tyskarna säger) jag har så nivåreglering har jag inte. Det jag funderar mest på är ju om även stötdämparna var i ett annat utförande på en M-bil och att det därför vore lönlöst att försöka få på M-fjädrar över mina "orginal-stötdämpare".
La
101
Lasse540
540iA -01
Kikade in på "Real oem" och kan besvara min egen fråga. Det verkar som att även stötdämparna skiljer från orginal till M-utförande. I alla fall så skiljer tillverkningsnumret/serienumret på dom.

Länk
La
101
Lasse540
540iA -01
Hmm, ser att även sedan-bilar kan ha EDC (nivåreglering). Trodde det bara var touring som hade det. Sorry.
EDC betyder inte nivåreglering. EDC står för Electric Damper Control, och betyder att det är stötdämpare vars hårdhet kan justeras på elektrisk väg, via en knapp på mittkonsollen som det står "EDC" på. Jag hade sådana dämpare på min 740iA E38. Löjligt dyra, men trevliga när de fungerar såklart.

M-fjädrarna skiljer mellan sexorna och åttorna. Detta pga v8:orna är tyngre än sexorna, Tar du fjädrar från en sexa och monterar på en 540 så lär den sjunka ihop -- det är i varje fall vad jag tror, utan att ha kollat på realoem.

Stötdämparna är något hårdare på en M-bil än standard, men inte jättemycket. Det finns två varianter av M-chassi, där M2 är något hårdare än den första (tror jag) -- dock är M-chassina aldrig obekvämt hårda.

Vet inte om fästena till stötdämparna skiljer, vet bara att stötdämpare och fjädrar skiljer mellan sexorna och åttorna för att kompensera för viktiskillnaden.
La
101
Lasse540
540iA -01
Ok, då blandar jag ihop begreppen. Trodde att det var EDC som var nivåreglering.
Killen som säljer fjädrarna säger att det går bra att behålla orginal-stötdämparna. Är dock mer inne på att byta stötdämpare också när man ändå skall av med alla sakerna. Kärran har rullat 21' och tycker inte det känns så bra att "återanvända" dom gamla stötdämparna. Vet inte vad den förväntade livslängden är på sådana här stötdämpare? Tror jag siktar in mig på coilovers men det får bli till våren när sommardäcken kommer på igen.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Ja, alltså självklart är dämparna annorlunda - men fästena till fjädrarna är likadana oavsett M-sport eller std.

Eftersom dämparna kommer att jobba i ett annat läge än de är avsedda för så kommer livslängden påverkas negativt om du monterar kortare fjädrar. Hur mycket kan ingen svara på, det är olika.
Stötdämpare brukar vara hyfsat slut vid 20k mil som det är, så ett byte kanske är lika bra. Iaf om du tänker byta bak också, för det är ett helvete att byta dämpare bak på en e39 sedan. Fram är inte lika jävligt.

Att montera fjädrar från en 6-cyl går(jag har testat), men det är inte att rekommendera pga att dessa fjädrar är för mjuka. Fjädrarna sjunker ihop en del, men det är ingen katastrof. Dämpare från en 6-cyl går att montera fram på en 540 OM du har topplagringarna från en 6-cyl bil, men det är fortfarande inte att rekommendera då vikten skiljer mellan 540 och övriga bilar.
La
101
Lasse540
540iA -01
Jo, jag har ju sett youtube-klipp där dom byter dämpare på E39 sedan. Ett jäkla projekt. Bort med baksäte, ryggstöd, hatthylla mm mm. Inget jag ser fram emot direkt!

Länk
ru
379
runaris
540i sedan-00
523ia-97
Ja fjedrarna passer men du må også ha topplagringarna från en M-bil.
Hur länge brukar man räkna med att stötdämpare håller innan man bör byta? Det är ju ett gradvis förfall, de blir sämre och sämre redan efter första milen - men jag skulle gissa att de flesta dämpare är mer eller mindre helt slut efter 15-20 000 mil (att de inte orkar dämpa längre).

Till den som ör ute efter M-chassits dämpare vill jag tipsa om Sachs Advantage - de är väldigt nära M-dämparna, om det inte t.o.m är samma dämpare (det är Sachs som tillverkat M-dämparna till E39).

Själv har jag även erfarenhet av Bilstein B8, som är hårdare än M-dämparna, och Bilstein B4 som är som original.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Livslängd på stötdämparna måste bero mycket på hur hårt man belastet dem tror jag. På min 530 som gått 20k mil så är de hur tighta som helst. De är aldrig bytta.
På min 540 tog en slut fram vid 24k mil, men där såg det ut som de var bytta tidigare. Jag bytte ändå alla till ovannämda Sachs för att få en helt fräsh känsla i bilen.
En intressant detalj är att bakstötarna är samma till alla touring med nivåreglering, oberoende om det är M-chassi eller ej.

Min bil:

Länk

La
101
Lasse540
540iA -01
Ang. "M-chassi". Är det fler delar som skiljer på ett standard-chassi mer än stötdämpare och fjädrar?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lasse540, på V8:orna är det bara krängningshämmaren förutom fjäder och stöt som skiljer M från standard i fram.
Bak på V8 touring skiljer inget förutom luftbälgarna och krängningshämmarna.

Bak på sedan finns det lite olika varianter se länkar

Länk

Länk

Länk

Verkar finnas fyra olika stötdämparsystem bak e39 sedan!
Tillsamman med fyra olika krängningshämmare...rörigt.

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.