|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Dags för vinter och avställning av bilen! Frågan är om en underhållsladdare till batteriet är nödvändigt eller om det räcker med att besöka bilen i garaget och starta upp den i ca. 15 min då och då? Bilen ska stå i ca. 3 månader. Bilen: BMW 320D 2010 Med vänlig hälsning, Walter | |
|
En underhållsladdare är alltid bra att ha inkopplad. Du ska absolut inte starta bilen och låta den gå så kort tid, i synnerhet inte en diesel! /Masten |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vill du att batteriet ska vara friskt i vår så underhållsladdare du. Att starta ich köra i 15 minuter tömmer batteriet succesivt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det finns finns minst 100 trådar ang avställning. Varmkör bilen ordentligt innan avställningen och starta den inte. Starter i garage gör mer skada än nytta. 3 månader är ingenting. Det är knappt att du behöver underhållsladdare under en så kort period. När jag ställde av mina tidigare bilar i 6-7 mån då hade jag dock underhållsladdare. Startade även AC:n en gång. (EJ motorn) |
|
|
Om du inte ska underhållsladda batteriet ladda det åtminstone fullt innan avställning och helst ska det kopplas bort. Det finns prylar i batteriet som förbrukar ström när de står sen har de en viss urladdning. Om du laddar det fullt innan ladda det då igen när du tar fram bilen till våren. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.