|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har en E93 335 från 2010. Sedan jag köpte bilen i april i år har jag haft inbrott två gånger hemma på garageuppfarten i Stockholmsområdet. Första gången användes en skruvmejsel i låskolven för att bryta upp dörren. Airbag, Navigator, Stereo, idrive samt cab-knappen stals. Resultatet var att jag var utan bil i sju veckor. :-( Efter det första inbrottet installerade jag ett Defa-larm. Jag trodde att detta skulle skydda bilen och lösa min problem. Men icke. Någon månad efter att jag fått tillbaka bilen hade tjuvarna varit framme igen. Den här gången behövdes ingen skruvmejsel användas. Tjuvarna hade låst upp och larmat av bilen innan de stal stereo och navigator. Den enda förklaringen jag har är att tjuvarna måste ha tillverkat en nyckel. Jag låser aldrig upp bilen med fjärrkontrollen på allmän plats, då jag har comfort access. Därmed bör de inte kunnat ha "spelat in" låskoden någonstans. Det mest troliga är väl att de fick tag på låskoden från den förra navigatorn de stal alternativt att de kunde utläsa den ur ODB-uttaget. Jag planerade att skydda min bil med tre åtgärder efter detta: 1. Programmera om nycklarna med nya koder 2. Frikoppla larmet så att det går på egen sändare och inte på bilens centrallås 3. Installera rörelsestyrd strålkastare så att tjuvarna inte kan arbeta i mörkret. Tyvärr verkar detta inte gå att genomföra! Den auktoriserade BMW-verkstaden i Stockholmsområdet som reparerade bilen efter den andra stölden, hävdade att det inte går att programmera om BMWs nycklar. De hade tydligen diskuterat detta med BMW centralt, som hävdade att det inte var möjligt. Larminstallatören, en annan firma, hävdade att det inte gick att frikoppla Defa-larmet till en egen fjärrkontroll, om bilen var utrustad med centrallås (vilket 100% av alla bilar är). Resultatet är att jag har en strålkastare installerad, men min bil är precis lika oskyddad för tjuvarna som tidigare. De kan i princip komma förbi när som helst, låsa upp bilen med samma nyckel, och ta samma helt nya utrustningsdetaljer som sist. Skall det verkligen vara så här när man äger en nyare BMW? Eller har jag med klåpare att göra som inte vet hur jag skall skydda mig? Eller måste jag lägga en giftorm i bilen för att få ha den i fred? Hälsningar | |
|
Jag skulle nog istället rikta in mig på larmartiklar runt garaget ist. Sätt 2-3 stora strålkastare ist för 1 som tänds av rörelse samt en som kopplas till din telefon vid rörelse, ganska enkelt att plocka ihop ett sådant system från tex clas ohlson / jula. Sätt upp en kamera + kameraskylt. Installera en liten luring, tex ett överfallslarm som detta på något smart sätt, i dörren eller liknande, så det tjuter även om dom kopplar ur larmet. Länk Att komma in i bilen är det enkla för dom, du måste försvåra att dom ska ta sig fram till bilen. |
|
|
Du har inte möjlighet att förvara bilen i garaget över nätterna? __________ Mvh Grelle |
|
|
Kass larmfirma du hittat. Programmera om nycklarna ska ju gå att göra. Hur görs det på de X5:or som kommit tillbaka efter ha varit i Baltikum? Försäkringsbolag brukar ju kräva omprogrammering av nycklar. Kan någon av dessa länkar vara något för dig? Länk Länk |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Hade själv funderingar på detta när det var airbagstöld i våran bil. Lägga in ett enkelt larm i bilen som larmar "tyst". Alltså larmet går trådlöst in till huset. Problemet är att då gör man sig olycklig när man gått loss med kofot eller dylikt. |
|
Rattkrycka kan hjälpa det gör det ibland omöjligt att ta bort airbagen och även att då också ta bort ratten, då kanske de skiter i det. Klart du ska ha en lampa med rörelsedetektor. |
|
| En klassiker... Länk | |
|
Tack för alla bra förslag! Ett rörelsebasera larm är nog bra att skaffa sig. Jag undrar dock fortfarande: - Är det ingen därute som har lyckats få BMW att koda om nycklarna? - Är det ingen därute som har lyckats få Defalarmet frikopplat från bilens centrallås? Hälsningar |
|
|
Larmen går atlltid att koppla sig förbi. Fysiskt motstånd i form av hinder och saker som låter är melodi. Till slut tar dom bilen på ett släp bara ifall dom tröttnar. |
|
| Räcker med en signalstörare.. | |
|
Köp ett vanligt cargard 950S det har "egen"fjärr och har rullande koder osv plus att om du gömmer sirenen samt kontroll enheten så "måste" faktiskt larmet tjuta då dom öppnar bilen om dom inte lyckas kapa siren kablarna men som sagt om du gömmer sirenen ordentligt så kommer dom faktiskt aldrig att kunna öppna bilen utan att den tutar! och ett cargard 950S är ett mycket bra larm och mycket billigt och hittar du inget är du välkommen att PMa mig för jag har ett nästan nytt komplett som ligger och samlar dam bara! |
|
|
Glömde fråga : Är den en importbil du har? Varför jag frågar är PGA att vissa import bilar går faktisk att stänga av orginallarmet via dörrlåset och på svensksålda bilar så har vi "lag" på att det skall bara gå att stänga av larmet via fjärr! Blev lite fundersam då du beskrev det sista inbrottet eftersom DEFAT gick på samma larm så om du nu har så att det går att stänga av orginal larmet via nyckeln i dörren så stängs även DEFAT av tyvärr! Har varit med om att BMW i sverige "missat" att koda den här funktionen på bilen som gör att larmet endast kan stängas av via fjärr... Och skulle batteriet i fjärren ta slut så får man låsa upp med nyckeln och larmet tjuter men så fort du sätter FOB/dosan i tändningen så slutar det då den fattar att du har rätt FOB |
|
|
Det är en importbil, men den saknade larm när jag köpte den. Jag valde Defa då jag fick för mig att de var ledande. Men nu vet jag inte riktigt om jag valde rätt, om det inte går att koppla loss från centrallåset. |
|
|
Okey. välj inte cargard T70C det med blå diod"blinkar blått" om du nu vill ha separat fjärr för cargard T70C är ett larm som är för bilar med orginal imobilizer så det är mera ett skalskydd fast för ihopkoppling med bilens orginal fjärr så du skulle behöva ett cargard 950S med egen fjärr då är det lugnt sedan och även om dom lyckas koppla ur det så kommer iaf sirenen gå då den öppnas och tills dom hittat sirenen osv vilket dom säkert inte vill stå och hålla på med då det tjuter |
|
| Börja med det enkla sådant som syns lampor, rattkrycka m.m. | |
|
Liten uppdatering. Teknisk support på Defa har nu gjort en omprogrammering av larmets programvara, så att jag skall kunna frikoppla larmets fjärrkontroll från centrallåset. Då bilen är avställd får jag testa den nya programvaran först i april. Hur som helst, en stor eloge till Teknisk support på Defa som med mycket kort varsel erbjöd sig att programmera om larmet för att kunna hjälpa mig! |
|
|
Länk /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.