|
|
|
|---|---|
| Har någon koll på serviceintervall för oljebyte vad gäller E91? Jag har en 330dAT x-Drive som köptes ny i sept 2009. Första oljeservice genomfördes för ngr månader sedan, då bilen gått 2500 mil. Jag tycker det är konstigt att första oljebytet inte skedde tidigare, men än mer märkligt är att serviceindikatorn nu flaggar för nästa oljebyte vid 3200 mil, således endast 700 mil efter första bytet. Är det ett illistigt trick av BMW (då jag hade ett servicepaket vilket inkluderade fri service första fyra åren) som gör att dom lägger in att nästa oljebyte skall genomföras efter så få mil (då jag får betala för det nästa gång)? | |
|
Servicen är konditionsbaserad, det finns inga fasta intervall för oljebyten. 2500 mil är helt normalt, nästan lite kort tom. Min 318d har gått över 3000 mil mellan oljebytena. Att den skulle indikera för oljebyte igen redan efter 700 mil och några månader låter högst märkligt. Kan det vara så att den indikerar för något annat? Rekommenderar att du åker till Bmw och ber dem läsa av nyckeln. |
|
| Kan det inte vara så att den indikerar byte om 3200 mil inte vid 3200 mil? | |
| Förresten, om din bil är uttagen sept 2009, så borde en service med minst bromsvätskebyte ha gjorts i sept 2011, och åter igen sept 2013. Säker på att inte oljan bytts tidigare då det trots allt gått fyra år? | |
| Tack för tipsen. På indikatorn står 3700 mil och 09/2015 om jag minns rätt, således 700 mil men två år efter förra oljebytet. | |
| Indikatorn visar hur långt du har kvar till nästa service, i km och senast datum. Inte vid vilket miltal. | |
| Felskrivning, skall vara 3200 mil och 09/2015. Jag är säker på att första oljebytet genomfördes nu i september vid 2500 mil då jag tyckte det var konstigt att oljan inte byttes vid den första services vilken genomfördes i sept 2011 vid 1362 mil. I serviceboken är bromsvätska samt microfilter avbockat vid första servicen. Vid den senaste är även "Allmän kontroll av bilen" samt motorolja avbockat förutom dom två tidigare nämnda punkterna. Jag betvilar dock att dom byter bromsvätskan varje gång, utan endast kollar nivån. | |
|
Ja, det innebär att det är 3200 mil till nästa service. (eller senast 09/2015) Sträckan är egentligen ganska irrelevant så den räknar ner olika snabbt beroende på körprofil. Har för mig att mina bilar visar 2500 mil till nästa service när de är helt nyservade på BMW. Däremot har jag alltid bilarna i varmgarage, kör endast längre sträckor, vilket gör att den räknar ner långsamt. När jag kört t.ex. 500 mil har indikatorn ibland bara räknat ner 100 mil. Tycker att också att en oljeservice borde ha gjorts i sept 2011. Inte beroende på miltalet, utan att det gått två år. Mikrofilter och oljeservice har dessutom samma intervall och byts samtidigt. Bromsvätskebyte vilket ska vara just ett byte, görs vartannat år oberoende körsträcka. Jag hade dubbelkollat med verkstaden om, och i så fall varför inte, ett oljebyte gjordes 09/2011. |
|
| Kan ju vara så enkelt att de gjort ett oljebyte men missat fylla i det i serviceboken? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.