AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.929

V70 D3 eller 2.4d som alternativ till BMW

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har letat BMW 325i alt 325d LCI i över ett år nu efter att jag sålt min 320d Har ännu inte hittat någon som uppfyller mina krav och eftersom man hör om en del problem med N53-motorn så vill jag ju ha en som gått max 8000 mil eller helst mindre för maskinskadeförsäkringen ska gälla ett tag och då minskar ju utbudet ytterligare.
Så har nu börjat snegla lite på v70 D3 och även 2,4d och får ju då c:a 2år nyare bil för samma pengar. Visst jag får en vansinnigt tråkig väghållning men ok motor och billigt ägande och kanske större chans till ett problemfritt bilägande under ett par år.
Tror ni den blir mer lättsåld den dag man inte står ut längre? Eller kommer utbudet på V70 D3 vara så stort om ett par år att de blir svårsålt?
Är inte säker på att jag inte kommer vilja byta ut en 325i mot en diesel om ett par år heller.
En tanke var att kanske hitta en fin och välvårdad och välutrustad E91 med bensinsexa och behålla länge och i framtiden ha som rolig andrabil.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag har haft båda. Hade valt 325d direkt, mycket trevlig bil och motor, speciellt med ett chip från v-tech eller likn. Hade inte valt volvon om jag inte var tvungen att välja just volvo. V60 D5 polestar med massa utr är fortfarande tråkigare en min 325d med V-tech massage.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Problemet är väl att om jag ska ha en 325d E91 LCI under 10000 mil så blir det betydligt dyrare
Länk
inget stort utbud just nu inom rimligt avstånd.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

sök utan kombi, alla fyller inte i det...
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Här är de mest intressanta dieselbilarna just nu.
Hittade en 325d lci om jag ökade lite på körsträckan
Länk
Länk
Länk
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Hmmm, nu har jag suttit och läst om skurna högtryckspumpar på E90 och E60 dieslar som kostar allt från 40 till 95000kr att byta.
Visst N53 har också problem med högtryckspumpar, spridare, NOX-givare mm. men verkar inte riktigt lika dyrt eller förödande, eller?
Hittar inte lika mycket när jag söker på problem på V70 D3 och 2,4d.
Finns det något bättre alternativ än Volvo då annars? Audi A4 kanske men de verkar inte vara mer problemfria än BMW och då går ju BMW före.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
pew: Det är nog svårt att slå en Volvo V70 om du är ute efter låga kostnader i första hand. Spekulanterna på en sådan beg kommer alltid vara fler än till en 3-serie.

En Audi A4 är ju alltid billigare mot motsvarande 3-serie, så du får ju "mer för pengarna" där också.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Nu lutar det nog åt en 325i LCI eller en V70 2.4d. Provade en D3 i fredags och den var väl i och för sig helt ok prestandamässigt, men det hände inte mycket över 3000 varv och väghållningen är ju inte den bästa eller inte den mest underhållande ska jag kanske säga men det visste jag ju redan.

BMW dieslarna går tyvärr bort då jag inte vill riskera att stå med en skuren högtryckspump som kostar skjortan att byta. Samt att i så fall vill jag ha sexan och de är helt enkelt för dyra som marknaden ser ut nu.

325i LCI verkar inte bli en, i närheten, lika dyr historia om pumpen eller Nox-givare skulle ge upp.

Finns en prisvärd 325iT (Säljaren tyvärr bortrest en vecka nu) Länk
och en V70 2.4d för 155'
Länk
Som är intressanta just nu.
Fb
22
Fblood
318D Touring -10
Usch för volvo! Provkörde den förra året en d3 ny. Allt kändes sämre mot en BMW IMO.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Bmw lär ju inte ha sämre kvalitet än volvon. =Större chans att volvon går sönder.
Sålde min Bmw 325 da -11 med bra utrustning(ej m-sport eller navi) men sportstolar automat m.m för 220k med v-däck, 6600mil.
Ledsen för trådkapning men jag står också och väljer mellan Bmw 3- eller 5-serie och volvo v70, men då 2,5t.

v70n är en väldigt bekväm och praktisk bil, trevlig motor men i övrigt tråkig och inte särskilt underhållande. 3-serien roligare att köra, men är den för liten för barnvagnsfamilj? 5-serie touring är större men verkar ha uppenbara kvalitetsproblem med bl.a. kabelbrott och luftfjädring.

Även om Bmw har klart högre kvalitetskänsla verkar risken för att något dyrt ska gå sönder betydligt större hos Bmw. Volvo verkar ha bättre kvalitet vad gäller just driftsäkerhet.

Vad säger nu, funkar en 3-serie touring med barnvagn och bilbarnstol? Antar att det är bensinsexa som är det mest driftsäkra alternativet hos bmw?

996turbo
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Råder TS att upprepa frågan på ett Volvoforum (kanske redan gjort?), för balansens skull om inte annat. Vissa av svaren ovan är inte översvallande sakliga eller nyanserade.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jag hade en 320d e46 fram till för drygt ett år sen. Då var mina barn 7,5 och 3,5år. De har suttit i baksätet men den äldre framåtvänd. Har enbart funkat tack vare att min sambo är knappt 160cm. Vi har åkt till fjällen med den över 60 mil varav en gång hade vi barnvagnen med, men det blir trångt. Skulle nog rekommendera en större bil.
Jag kan tänka mig en 3-serie nu när båda barnen sitter framåtvända. Men man har vant sig vid mer utrymme nu så det kommer nog ändå kännas trångt med en 3-serie. Man blir bra på att packa med en liten bil.
Tycker också Volvos motorer är ok men annars är de tråkiga. Enbart ekonomi driftsäkerhet som lockar.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Dr bilfåne, håller med men det är lite intressant att se om det är nån på det här forumet som är positivt inställd till nåt annat märke. Jag gillar verkligen BMW och kommer definitivt att köpa en igen men just nu har jag svårt att bestämma mig vilken modell samt att jag ser inte en BMW som enbart ett transportmedel.
Men just nu med småbarn som klättrar i och ur med smutsiga skor och skall skjutsas runt till massa aktiviteter och kompisar som ska åka med och cyklar i bagaget så är det kanske läge att se bilen som just endast ett transportmedel. Och då vill man heller inte lägga för mycket pengar i form av vård, underhåll och reparationer på den.
Dock måste den ju uppfylla vissa krav som att kunna dra mitt båtsläp på 1300kg både lagligt (med b-körkort i mitt fall)och utan att behöva växla ner ti 3:an i lite motlut.
V70 får dra max 1200kg på b-körkort så det är ett problem som måste lösas. Med en 530i så går det bra att dra 1300kg.
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
Pew, det finns förenklat BE som ger dig möjlig att köra fordonskombinationer med upp till 4250kg totalvikt. Kostar bara en uppkörning!

// Erik
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Jo jag vet, det får nog bli det i vilket fall. Tänkte ta det i våras men det var flera månaders väntetid för uppkörning. Får vara ute i bättre tid till nästa vår.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Var och hämtade en v70 2,4d 2010,summum med originaltrim 194hk, 450Nm sportchassi. Måste säga att de övertraffade mina förväntningar även i väghållning. Det får väl bli en äldre 3-serie cupe eller liknande som andrabil om nåt år eller så.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.