|
|
|
|---|---|
|
Har plockat bort kylaren på min e46 328 98 under kvällen då den läcker som ett såll. När jag plockade bort expansionskärlet från fästet var det fullt med små plastitar. Säker 30-40 bitar i storleken 2-6mm. Var kan de komma från, kärlet, kylaren, termostaten, vattenpumpen? Vad behöver jag köpa nytt? Såg även att fästet såg ut att vara trasigt på något sätt, ser ut som nån pinne som gått av, vad kan det vara, måste jag köpa nytt fäste? Första bilden är på fästet och den trasiga "pinnen", det var i samma utrymme som plastbitarna låg. [URL=Länk Andra bilden visar undersidan av expansionskärlet. I stora hålet med clipset var de fullt med plastbitar. [URL=Länk | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bara lägg in länken som den är i webläsaren, dvs den börjar med http. Inga BBCodes eller markups. Det är alltså "Direct" valet du ska göra i Photobucket. Länk Länk Eftersom du har en M52-motor så tänkte jag först sätta alla mina dukater på att det var vattenpumpens skovlar som gått sönder. Men eftersom det ser ut som en detalj gått sönder (det mesta i M50/M52-kylsystemen trillar i bitar efter ett tag verkar det som) så kanske det bara är den detaljen som orsakat alla små plastbitar och "inget värre". |
|
Hittade ingen info angående hur man lägger till bilder och verkade inte gå att redigera inlägget i efterhand. Tack för att du länkade om dem. Så skovlarna i vattenpumpen är alltså av plast, skulle kunna vara den också då. Skulle vara intressant att veta vad den trasiga delen har varit för något. |
|
Ja, lite magert om info om just bildhantering (är en ganska vanlig fråga). Borde vara bland topp-5 frågorna i "Hjälp"-sektionen. Redigering finns redan på prototypstadiet, om du ändrar topic.asp till topic2.asp i webadressen så dyker det upp ett redigeringsalternativ i din info-ruta. En som inte gillar plastdetaljerna :-) Länk Länk Vill minnas att nivågivaren sitter därnere - men är ganska osäker så ta det med en stor nypa salt. |
Det är #5 i sprängskissen jag tänkte på, dvs nivågivaren. Länk EDIT : Ser nu på dina bilder att nivågivaren sitter där den ska och dessutom bredvid det området som ser ut att vara skadat. Men kan det vara skruvpluggen, dvs dräneringspluggen? |
|
Liten uppdatering. Videoklippen var informativa. Trodde det kunde vara vattenpumpen som plasten kom ifrån så jag köpte en ny med aluskovlar från schmiedmann när jag ändå var igång. Visade sig att vattenpumpen mycket riktigt hade plastskovlar men de såg riktigt fina ut och lagerna kändes bra. Kollade däremot på en del bilder på nivågivaren och den såg ut att ha nåt plasthölje på sig. Det hade inte min, antagligen därifrån plasten kommer. Kylaren läckte som sagt, men inte mellan plasten och kylaren som de pratar om i videon utan mellan gavlarna och ribborna, om det nu är rätt uttryckt. Trodde till en början att kylaren skulle vara rund i underkant men har förstått att det nog inte stämmer. Lär nog ha varit rejält stopp i den. Se bilderna. Länk Länk Länk Bytte även packningen till topplockskåpan samtidigt då tändstiftsbrunnarna på cylinder 4, 5, 6 var helt oljefyllda. Passade också på att byta tändstift, olja, oljefilter, kupéfilter, luftfilter och bränslefilter. Oljefiltret var rejält ihoptryckt/demolerat, händer det ofta, vad beror det på? |
|
Oj, var nog bra att den där kylaren byttes ut helt! Och övrig allmän service var nog på sin plats också (speciellt ventilkåpspackningen). Hur såg oljefiltret ut? Fick du en bild på det också? |
| Tyvärr inte, glömde kameran hemma den dagen. | |
Var det ihoptryckt på höjden eller på bredden? Var det den inre stommen/strukturen som var ihoptryckt? Var det filterelementen runtom stommen som var ihoptryckt? Som sagt, utan bild kan ihoptryckt anta många former :-) Gissar dock på att du syftar på något liknande som formen på detta filter Länk |
| Ja nåt liknade som på bilden fast sju resor värre. Ytterdelen var intryckt mer än halvvägs in mot innerstommen på flera ställen. | |
En bild skulle suttit fint! Försöker hitta lite värre exempel - kanske något i denna stilen? Länk Länk Nu spekulerar och fantiserar jag fritt här, men det som kan göra att "filtervingarna" viker sig kan ju vara pga en försvagad stomme eller ändplattor. Om mittenstommen ger vika (eller om "filtervingarna" inte sitter fast riktigt i ändplattorna) så är det ju stor chans att "filtervingarna" viker sig också. Oljepumpen pumpar ju olja genom oljefiltret från utsidan och inåt, dvs smutsig olja kommer utifrån och ren olja rinner ut genom mitten av oljefiltret. Var det något vanligt märke på oljefiltret eller var det kina no-name? |
|
Ja mitt filter såg ut ungefär som i de två bilderna. Vet inte vad för filter som satt i då detta var mitt första oljebyte. Kan kolla i papperna senare om jag kan hitta något om hur tidigare ägare servat och vad de använt för produkter. Beror deformationen helt enkelt på ett dåligt filter? |
|
Nja, nog bättre du kollar på det gamla filtret direkt (beror ju såklart på var du gjorde av det). Liten sannolikhet att det står i servicepapper SAMT att det är korrekt uppgivet. Jag och kanske några personer till i Sverige (känns det som) är nog ensamma om att notera vilka delar jag använder vid servicetillfällena. Nja, skulle inte vilja gå så långt att säga att deformationen är ett säkert tecken på undermåligt filter. Speciellt inte när jag endast har gissat & spekulerat i vad kan ha orsakat deformationen i första hand. Skulle jag, baserat på detta, dra slutsatser på vad som är bra och dåligt filter så skulle jag gissa & spekulera på redan gjorda gissningar & spekulationer - då kan du ana hur pass trovärdigt det skulle bli :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.