|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan bidra med lite åsikter? Jag letar efter "nästan ny" F11 520d typ denna: Länk! Den är dock importerad av BMW och "har aldrig tagits i trafik" men likväl rullat 2155 mil (i Tyskland får jag anta). Det finns ett antal ganska lika sådana här bilar som är ungefär lika gamla, från oktober 2012 till tidig vår 2013. Bilpriser.se tycker att en importerad bil av denna typ ska vara värd 35000 kr mindre än en icke-importerad bil. Någon som har erfarenhet av detta i kontakt med handlare? Gissar att dom kommer skratta åt mig ända tills den dag jag ska byta in bilen. Då kommer det markeras att den ät importerad och priset ska dumpas. Sedan detta att dom har en hel del utrustning men bara business-navigation? Tyskar som gjort så? Trodde ingen köpte business. | |
|
Överskottsbilar som BMW köpt in och direkt sålt till åf? Här är en till: Länk! För mig är msport, toning, drag och automat nödvändigt. Just nu är även nav nödvändigt och prof ett stort plus. |
|
|
Ännu en bil: Länk! |
|
|
Som jag har förstått det så "beställer" ibland BMW Sverige bilar som sedan körs som "jahreswagen" i Tyskland. Ofta av fabriksanställda. Ungefär som motsvarande du kan hitta själv på mobile.de. För mig personligen så är en sån bil import oavsett om BMW Sverige importerat den eller om du eller jag gjort det. Åtminstone Theanders bilen är ju också klassad som import hos Transportstyrelsen. Den har också kod Tyskland i sin spec. med tysk handbok osv. Motsvarande i Tyskland finns här Länk och de i Sverige skall ju inte kosta mera i alla fall. /Anders |
|
|
Min bil som jag köpte i sommras var exakt en sån som du beskriver Micleg, fast en 320d. Jag fick alla garantier som en svensksåld bil samt om man kollar till utrustning och milantal så var den billigare en dom som fanns på den svenska marknaden. |
|
|
Min 120d är en så kallad jahreswagen. Jag köpte den av BMW i Mölndal. Den gick 900 mil som tjänstebil hos BMW i Tyskland först. Jag fick svenska garantier och fri service precis som vanligt. I bilregistret står den inte som import men det står att den är tagen i bruk första gången utanför Sverige. Jag tänker behålla bilen ett tag så jag jag har inte funderat så mycket på andrahandsvärdet. Den har bara haft två ägare i Sverige varav BMW är den ena så det ser rätt ok ut tycker jag. |
|
| Risken att den är milfuskad borde ju i alla fall vara liten eller eliminerad när BMW importerar? | |
| Anders: Tycker du verkligen inte att fri service, vagnsskadegaranti och i de fall BMW lyckats registrera bilen som ej import inte är värt någonting? Som köpare är det ju värt en del. | |
|
Men Stephan, som jag skrev ovan så är bilen på Theanders i länken ovan registrerad som IMPORT hos Transportstyrelsen och då ser jag ingen större skillnad i om jag eller du importerat bilen eller BMW Sverige. Av fri service och vagnskada finns det ju max 2/3 kvar i vilket fall. Jag kan inte se varför den skall kosta mera än den bilen jag själv länkade till om utr för övrigt är likvärdig. /Anders |
|
|
Men sen transportstyrelsen ändrade texten på hemsidan så står det väl import på alla bilar som inte är "svensksålda"? Numera står det "import/införsel" istället för "privatimport" som det tidigare har stått. Jag har iallafall sett att några bilar som tidigare haft nej på import står som import sen ändringen gjordes. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.