AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.312

El-fel 525 e34 Touring Startspärr?

Har problem med min BMW 525 E34 Touring årsmodell 96.
Tänkte vara duktig och smörja dörrlåset inför vintern men det skulle jag aldrig gjort.
Centrallåset slutade helt fungera, och bagageluckan går inte att öppna. Men värst av allt är att bilen inte går att starta. Får på tändning och de mesta är normalt förutom att det inte går att "veva", startmotorn går inte. Så någon form av startspärr har löst ut.

Efter en del googlande hittade jag i ett forum där det stor att man kunde slita ur den främre boxen under baksätet, min har följande nummer 61.35-8-368-571-120-373 ( ser ut såhär : Länk )
Med denna "modul" borta går bilen att starta och således även köra.

Bilen har följande fel:
- Torkarna fungerar endast på max fart. Hittar heller inte "hem" till ursprungsläge utan stannar direkt i rådande position.
- Innerbelysningen fungerar inte i "dörr öppen - på" "dörr stängd - av" utan endast i "på-läge"
- Elhissarna fungerar inte
- Centrallåset fungerar inte
- Bakluckan går inte att öppna ( hela bilen var olåst när allt skedde)
- Går endast att starta med ovannämnda modul borta.

Körs bilen och modulen återmonteras är alla tidigare nämnda symptom kvar, stängs motorn av med återmonterad modul går den ändå inte att starta.

Norsk-reset hjälper inte.
Har kollat alla (?) säkringar. Säkringen under baksätet, nära anslutning till batteriet på 80A är hel (testat med annan). (Den har följande betäckning "BMW 8365903" )

Vad har modulen för funktion?
Kan det bli såna konsekvenser av att smörja dörrlåset med vanlig låsolja?
Finns det någon som har en aning om vad det kan tänkas vara för fel?

Alla typer av svar och idéer om vad det kan tänkas vara uppskattas enormt.

// Jonas
Kanske kan vara bra att tillägga att jag inte har någon "fjärrkontroll" till larm etc. Utan endast vanliga nycklar.
en snabb googling på bmw numret ger att det är GM modulen.
Har du möjlgihet att byta till en annan och prova?

--
Markus
nä, jag har inte det. Eller ska kolla om det sitter nån likvärdig modul i alpinan från 90, men tror inte det är samma.

Hur noga är det att siffrorna stämmer och är på pricken rätt?

Har styr denna GM modul alla tidigare nämnda funktioner?

Det sitter någon form av eftermonterat larm i bilen som inte längre är aktivt (mig veteligen) som besitter någon form av startspärr, men jag har ingen dosa eller kod till larmet. Kan de ha fått någon form av fnatt?
En sådan startspärr till ett eftermonterat larm, kopplas de in och körs via GM modulen eller är det helt fristående och bryter någon krets på ett helt annat ställe?

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
- Kolla huvudsäkringen vid batteriet. Små sprickor i den kan ge konstiga fel för all el i bilen.

- Du hade ett eftermonterat larm, följ kablarna från larmet och kolla anslutningarna till det, börja med de som går till tändningslåset. Då din bil har inbyggd startspärr bör larmet inte ha en sådan.

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Och nu såg jag att du hade testat med en annan huvudsäkring...
Nu har jag varit och testat med GM-modulen från Alpinan (en 535a från 1990)
Modulen som satt i den bilen har följande nummer:
"GM
61.35-1 388 523
5DK 005 135-01"

Skruvade bort minuskabeln ( hur noga är det med att det skall vara spänningslöst när man håller på med dessa moduler?), monterade ovannämnda modul, kabel på, vred på nyckeln bilen hoppade igång. Ååh fy fan va härligt tänkte jag, MEN,,, det var precis som att vara utan. Ingenting fungerade av tidigare nämnda symptom.

Är det för gammal GM-modul?
Snart525iA
Ja man blir väl så tvungen att försöka nysta i larmgrejerna. Den typ av larm som sitter där är följande Länk och där ser man att det finns någon typ av startspärrs funktion. Sen om den är inkopplad eller ej har jag ännu inte kollat så noga.

Men OM det skulle vara den eftermonterade startspärren som spökar, så rent logiskt, startar man utan GM-modul och på så sätt kommer förbi startspärren (?) och trycker tillbaka modulen då bilen är i gång borde väl torkare, elhissar osv börja fungera? eller måste modulen sitta där från första början?
Vad är det som skiljer alla moduler?

Hur pass involverat är centrallåset med startspärren, original så väl som eftermonterade?
Kan den fått riktigt spunk bara för att jag spruta lite låsolja i höger framdörr?
Nu har jag testat med ytterligaer två GM-moduler. En med något annat nummer och en som stämde med den jag har.
Modulen med felaktig sifferkombination gick det att starta med monterad, men ingenting fungerar (precis som den från Alpinan).
Modulen med lika sifferkombination som den som suttit i bilen gick det inte att starta med (exakt likadant med andra ord).
Alltså kan det inte vara något fel på befintlig modul. Eller?

Således måste felet vara någon annanstans.

Är det via GM-modulen startspärren styrs eller var sitter startspärren (original)?

Någon som har scheman/bilder över kablage till tändningslås där man brukar koppla in "eftermonterings-larm" om det nu är där felet sitter och hela skiten måste kopplas bort..

Är det en ren tillfällighet att allt sket sig när jag smörja passagerar- och bakluke låset eller kan det finnas nått att hämta genom att riva dörrsidan?
Finns det någon som är duktig på bil-el i Gävle?

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Börja med att kolla din egen GM-modul efter enkla fel. Vanligt med dåliga lödningar. Enkelt att fixa.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.