AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.580

Hur skiljer sig kompressionsförhållande vid kall/varm motor?

ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Hej!
Jagar oljeförbrukning på min N46B20. Är det så att kallkomp brukar vara högre än varmkomp!
Letat på i-net men läser lite olika!
Tacksam för svar!
Geometrisk komp är en sak..."Varmkomp" brukar skall vara högre än "kallkomp". Värdet är beroende på batteriets skick!
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Tack för ditt svar! Spec. av BMW (enligt Haynes) anges till 9-18 bar och max 10% mellan min/max. Gjorde ett kompprov torrt med varm motor och friskt laddat batteri och fick värden mellan 13.5 - 14 bar. 10-11 bar på första slaget för att sedan plana ut enligt ovan på typ 3 slaget. Dagen efter provade jag med kall motor och den maxade nästan mätaren ungefär 18 bar. Är detta normalt?
I och för sig gjorde jag detta utan öppet gasspjäll
Värdena beror på hur bra din mätare är...Billiga mätare duger till att verifiera skillnader, man skall inte fästa så stor vikt vid vilket kompressionstryck de visar...
Kallkomp på 18 bar låter väldigt bra... Normalt så expanderar kolvringarna av värme o de tätar bättre...Nu vet jag inte hur det är med moderna motorer där även cylindrarna är av "lättmetall", kan ju vara som så att cylindrarna expanderar mer än vad kolvringarna gör (fast det låter tokigt i mina öron men men...). Varmkomp på ca 14 är ett bra värde, din geometriska komp borde ligga runt 11 enligt BMW gissar jag. Har man MYCKET "förbränningsrester" i förbränningsrummen så kan kompressionen bli för hög, har man otur så blir det ingen förbränning utan detonation, inte bra...Du skall ha "plattan i mattan" vid kompprov.

Gällande oljeförbrukningen: Kör din bil hårt (varva ordentligt upp mot rött, sportig körstil) i 300-400 mil, det kan få ev "fastbrända" kolvringar att på nytt kunna röra sig fritt o ledigt:)
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
OK! Tjejen tycker att jag kör som en "gubbe", ingen bil som inbjuder till fart precis. Annat är det med Z3:an. Faktum är att jag gick och köpte en leakdown mätare och testade. 3 av cylindrarna verkar vara väldigt täta men 2:an hörs ett läck ifrån oljepåfyllningen. Det märkliga är att när jag mäter på de 3 täta cylindrarna så får jag väldigt repeterbara värden. Dvs de är lika täta vid varje mätning. 2:ans cylinder däremot varierar mycket mellan mätningarna alltifrån bra till dåligt (10-25% läck). Tilläggas kan att jag har inte så mycket erfarenhet av den här typen av meckande. Har mest gjort det som behövs för att hålla bilar rullande. Lite service, bromsar och så.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att understryka det som Dawwe redan påpekat, kompressionsförhållande är en sak och kompressionstryck är en annan.

Hur skilja på dem? Fråga efter enhet!
Kompressionstryck måste ha en enhet för tryck (bar, psi, atm, you name it).
Kompressionsförhållande är som det låter ett förhållande och är ett dimensionslöst tal dvs saknar enhet.

Vill minnas att kompressionsförhållandet på N46B20 är 10.0:1.

EDIT : BMW's TIS säger att kompressionstrycket ska vara mellan 9 och 18 bar (min och max skall bero på i vilket läge Valvetronic är i). Max avvikelse mellan närliggande cylindrar är 2 bar.
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Har fått läsa in mig på detta och ser i olika forum att begreppen verkar användas rätt slarvigt. Kilo används till exempel ibland och torde väl tillhöra viktenheterna inte tryckenheterna. Kanske används kilo i samband med en underförstådd area som i så fall blir ett mått på tryck, eller?
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Såg inte din edit! Det var intressant info. Så valvetronic kan även påverka.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, det används slarvigt. Nu behöver man inte vara övernitiskt hela tiden, går det inte att missförstå vad det handlar om i sammanhanget så kan man "ta lite språkliga genvägar". Men finns det risk för missförstånd, speciellt när man ska lära ut eller förklara någonting, är det bättre att köra säkert och skriva ut vad man menar.

Stämmer, kilo är ingen enhet för tryck. Kilo per areaenhet (som tex kg/cm^2 eller kg/m^2) är däremot enheter för tryck.

Här kan ni se lite olika enheter och konvertera mellan allihopa
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Satt själv och funderade på det här med Valvetronic (såg bara att det stod i TIS).

Valvetronic finns ju på N46, men ingen direktinsprutning. N43 har både och. N45 har inget av det.

Iallafall...

Borde inte Valvetronic vara i ett bestämt och känt läge när man startar motorn? Den borde ju inte vara aktivt under denna perioden. Styrdonen borde ju vara i sitt ursprungsläge. Så får inte riktigt ihop den informationen från TIS.
ec
19
ecschos
z3 2,8 -97
E91 2,0 -06
Jag fattar inte heller men det låter ju rimligt det du säger. Tänkte se om jag kan fördjupa mig i saken. Känner att mina kunskaper inte räcker riktigt till.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.