|
|
|
|---|---|
|
Hej har fått problem med min elektriska dragkrok och tänkte skaffa en avtagbar istället Har kollat runt en del på ebay och hittat Länk montering och sånt löser jag själv men hur ska man göra med programmering det bästa hade varit om man kunde behålla befintlig elsats från min elektriska krok och på något sätt spärra funktionen att fälla ut in kroken annars antar jag att man måste skaffa annan elsats och programmera på bmw behövs det någon annan modul ? | |
|
Länk hittade även denna med elsats hur löser man programmering ? kan tänka att bmw verkstaden inte vill koppla in pirat någon som kan programmera i norra skåne/södra småland ? |
|
|
183 Euro var nästan gratis om man jämför med original. Om du söker på dragkrok i forumet får du upp en massa trådar om detta problem. |
|
|
Ja jag fick förslag från lokala bmw verkstaden att montera en ny elektrisk dragkrok för 11000kr eller en avtagbar för 13500 kr Har sökt men inte hittat om det går att använda min befintliga elsats från min elektriska dragkrok |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
koppla ur modulen för dragkroken så slipper du 8 pling men tapper elen i "draguttaget" kopplar du in medföljande elsats får du ström i uttaget däremot kommer ett varningsmeddelandet i idrive vara kvar inne i service menyn |
|
Ok så varningen som blir kvar om jag gör så syns endast i service menyn och inte ett j****a plingande när man startar bilen Det kan jag leva med isåfall Nästa alternativ är omproggramering antar jag Min ide var att man kunde lura bilen att tro att draget var ute och låst och använda befintlig elsats fast med en ny avtagbar krok Ingen som vet om man kan bygla kontakten för att lura bilen att kroken är låst Annars får man väl plocka ner kroken och kolla läget |
|
|
"Nevip" skrev i en stora dragkrokstråden att ha plockat bort det elektriska draget och satt dit ett fast drag, men använder sig av det elektriska dragets elsats! Han kopplade bara ur kontakterna från det elektriska draget och gömde undan dom. För honom fungerade fortfarande elen, kanske för att modulen fortfarande var ikopplad..? Men han plockade visserligen bort draget när det var i infällt läge, inte när det var låst i utfällt läge. |
|
|
ja det var det jag tänkte så länge bilen tror att kroken är låst så borde man slippa felmeddelande och samtidigt få elen att funka till släpvagnskopplingen Vad jag har för mig så kopplas inte backsensorerna bort förrens man kopplar på ett släp så det borde funka utan varningar på pdc också kan tyvärr inte testa längre då mitt drag inte vill varken ut eller in längre nej får nog riva ner detta till helgen och kolla läget |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
ja, nevip hade väl den turen att få "grön lampa" dvs systemet tror att allt är ok min plan är att ebay:a in en modul för ett avtagbart drag och koppla in mig på den |
|
Det "nevip" gjorde, att använda original-uttaget när man monterat bort det elektriska draget, ska nog jag också göra. Jag har ett hittills knappt använt FULLT FUNGERANDE elektriskt drag som jag då ska byta mot ett fast drag. Det blir väl att sälja det åt någon stackare som står där med sitt drag låst i utfällbart läge och plingande varningsmeddelanden, om han vill få dom problemen ur världen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.