|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bmw 523 -97a har startat krig med mig! Jag vägrar att ge mig och vänder mig nu till er bmw gurus i hopp om lite goda råd. Det började med att den inte gick igenom besiktningen med dåliga avgasvärden CO 0,4 (0,5) HC 230 (100) CO 2500 1,2 (0,3) LAMBDA 0,97 (0,97-1,03) Vevhusventilation är bytt och därmed också katalysator nya stift och luftfilter olja ca 600 mil jag har tätat avgassystemet med några småläckor och nya packningar mot grenrören. kontrollerat slangen till vad jag tror är tomgångsmotorn. sprejat lite startgas runt ikring utan någon skillnad. Fram till dess gick bilen bra. men! nu startar den med gaspådrag med dör direkt på tomgång. går riktigt dåligt. Har nu skaffat interface och Carsoft 6,5 och lyckades få ut lite felkoder: DME41_FE.dxt 83 Vevaxellägessensor 203 uppvärmd lambda område/prestanda 4-6 202 uppvärmd lambda område/prestanda 1-3 8 luftmassemätare Verkar detta rimligt? Ser ni något samband? Tacksam för svar / Fredrik | |
|
Om inte lamdasonderna och luftmasse mätaren fungerar som dom ska får du felaktigt med bränsle till bilen och då även felaktiga avgasvärden. Kolla lambdasonderna så du inte har kabelbrott till förvärmningen på dom. Förvärmningen på lambdasonder är till för att värma dom fortare vid en kall motor o på så sätt få renare avgaser snabbare. |
|
|
Radera alla felkoder och se vilka som återkommer men innan du gör det så kan du ju dra ut kontakten till lmm för att se om den går bättre utan den. Men det lutar åt vevaxelgivaren, när den är trasig så brukar bilen inte starta eller den dör under drift. |
|
| Edit: Prova att ta bort felkoder först och se om dom kommer igen. | |
|
Har plockat bort båda sonderna och kollat o allt ser helt ut. Felkoderna kommer tillbaka när man startat. Lambdornas felkoder betyder det att dom ger felaktiga värden eller att dom är kaputt? /Fredrik |
|
|
Skit i lambdasonderna till att börja med, fel på de ska inte orsaka att den inte går på tomgång. Jag skulle kolla upp vevaxelsensorn till att börja med för den är motorns viktigaste givare. // Magnus |
|
|
Kolla även slangar som kan vara trasiga, som ansluter efter LMM. Om du drar ur LMM, funkar det bättre då? Jag fick plötsligen liknande fel på min E34 på en 30 milatur. Den gick bättre med urdragen LMM, men det visade sig vara en sprucken slang.. Fast om den felkodar på vevaxelgivaren så är det ju misstänkt. -- Markus |
|
|
jag hade uteslutit eftersom det är felkod på båda, hur vanligt är det att båda går sönder troligtvis har de koderna genererats av något annat, prestanda kan betyda att de är långsamma eller har hamnat utanför sitt reglerområde, men det nog varit andra felkoder, och det är inte troligt att det är fel på båda. Och lånsamma lamdor borde inte påverka starten, börja med vevaxelgivaren om den felkoden återkommer. |
|
|
Glömde skriva 0,97 innebär att den går snålt något gör att den får för lite bensin, antingen ett problem med bränslet eller så tillför den för mycket luft någonstans. Ser ditt insug ut så här, eller har du det andra? Länk Kolla isåfall packning 20 och 4, plugg 3 packning 20 hade jag bytt om jag ändå tog isär det så vet man att det är nytt. plugg 3 kan vara helt sprucken och dra in tjuvluft där men behöver inte reagera på startgas, den kan ju vara så rutten att den fallit bort helt. Felkod LMM kolla alla slangar fram till spjällhuset ta isär dem och kika efter sprickor. |
|
|
Nja, lågt lambdavärde = motorn går "fett", dvs. får för mycket bränsle i förhållande till luften. Bra hemsida för grundläggande information kring olika avgasvärden och dess orsak: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| ajuste den går fett jag skrev fel där, något gör att den får för lite luft eller för mycket bensin. | |
|
Ta loss gummibälgen efter LMM och syna den ordentligt även om byte av vevaxelgivare gör susen. En ny kostar under 200:- på BMW. ___ Min bil: Länk |
|
|
Byt vevaxelgivaren så ska du se att lambda-problemet o LMM:en fixar sig också. Vevaxelgivarfel är mer eller mindre standard på M52 _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
| Okej vevaxelsensorn ska självklart bytas. Fungerar biltema sensorer eller bör man ha något mer påkostat? Skall även syna insuget ordentligt! | |
|
tror inte biltema säljer den. köp en bosch eller siemens på ebay. |
|
|
www.mister-auto.se brukar ha bra priser på "kvalitets-delar". Deras eget märke "bölk" är dock nog oftast kinatillverkade prylar motsvarande skruvat.se eller biltema... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.