|
|
|
|---|---|
|
hejsan. har ställt av min bmw e39 523 inför vintern. när jag skulle starta bilen för att få den lite varm eller att den har stått still ca 1 månad så märkte jag att det liksom bibblar från oljetråget när jag skulle kolla oljan. vad kan det vara för fel? | |
|
Hörde du att det bubblade i oljetråget när du kollade oljan eller såg du bubblor på oljestickan ? Om motorn var uppstartad men avstängd när du kollade oljestickan kanske det var oljan från toppen som rann ner i tråget. Om motorn var igång när du kollade stickan kanske det var vevhusventilationen som blåser ner genom oljesticksröret till tråget. |
|
| Ne jag startade motorn. Lät den gå en stund, skulle kolla oljan så jag drog upp oljestickan då hörde jag att nått typ "bubblade" så hörde jag sen att det kom från oljetråget. :) | |
|
Om det bara bubblade när du lossade oljestickan, är det normalt - det sugs in luft via röret när du har stickan borta och luften går ner i oljan och vidare upp i vevhuset - därav bubblandet. Men om bilen är avställd över vintern: strunta i att varmköra den innan du ställer på den igen - varmkörningen gör mer skada än nytta! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.