|
|
|
|---|---|
|
Länk kan ja köra denna olja i min e46 330xd -02a? | |
|
Ja, det kan du eftersom den är BMW LL04-klassad. Om du vill ha just den oljan, finns den mycket billigare t ex. här: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska beställa lite andra delar oxå, så fint om allt är på samma leverans, men tack för omtanken :p Funderar oxå över om biltema har nån olja som skulle funka i min bil? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående olja, funderar kring denna "nya" ACEA C-klassning. C-klassen är (vad jag förstår) främst till för nyare moterer med dieselpartikelfilter eller trevägskatalysatorer. Hur lämplig är C3-olja i en bensinmotor? Bara för att motorn vill ha A3 så betyder det väl inte automatiskt att den är lämplig för C3 också? Eller hur ser bakåtkompatibiliteten ut? I min E87-manual så står det att man kan toppa upp med A3-olja för bensinmotorerna (och A3/B4 för dieselmotorerna). I F20-manualen så har de dock ändrat till C3 för dieselmotorerna. Men eftersom de inte nämner C3 som lämplig olja för att ens toppa upp en bensinmotor så antar jag C3-olja inte är lämplig i en bensinmotor (om det inte uttryckligen står så i manualen). Eller? |
|
C-klassen är så kallade mid- eller low-saps-oljor med lägre halter av svavel och fosfor (som traditionellt används som antiwear-additiv i oljorna). Dessa oljor kan vara olämpliga i motorer som inte är gjorda för den typen av olja och C-klassen är inte direkt bakåtkompatibel med A- och B-klassningarna. I BMW:s fall är det dock så att BMW uttryckligen har sagt att BMW LL04 är direkt bakåtkompatibel med LL01, som i sin tur är direkt bakåtkompatibel med LL98. Så jag tolkar det som att om du inte har en BMW-LL-klassad olja (04 i dina båda fall), kan du använda olja som bara är ACEA-klassad (med rätt klassning) för att "toppa upp". Så länge oljan är BMW-LL04-klassad (skall dock räcka med LL01- i bensinarna) är du "safe" oavsett om det är en diesel- eller bensinmotor från BMW. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för förklaringen! Fast det är nu jag kör fast lite - jag har alltid velat tro att man inte kan köpa fel olja sålänge det står BMW LL-01 eller BMW LL-04 (om vi tex antar att motorn ska ha BMW LL-01 eller bättre). Vi börjar med en parentes : Ville minnas jag hade sett en A1/B1,A5/B5 olja som var BMW LL men den enda jag hittade var BMW LL-01FE. Men det är ok, FE ska stå för Fuel Economy och är en lite speciell olja. Men det finns C3-oljor som är BMW LL-04 men det finns såklart också A3-oljor som är BMW LL-04. Men detta går inte ihop, nyare dieselmotorer med partikelfilter kräver ju C3. Därför kan man inte ta valfri LL-04 och hälla i sin dieselmotor. Vart vill jag komma? Jo, att LL-klassningen ensamt inte räcker för att avgöra om oljan är lämplig för din motor. Man måste kunna ACEA-klassningen också. Och det är här det börjar bli otydligt. ACEA-klassning står inte i instruktionsboken (det står bara vad man i nödfall kan toppa upp med). Så hur vet man om motorn är konstruerad för att köra på A3/B3, A3/B4, C2 eller C3? |
@Johan B : Hur kan denna olja vara LL-04 klassad men bara ha ACEA A3/B3/B4? Länk Går inte detta emot allt vad vi sagt om att LL-04 är garanterat att det blir rätt? Så vad händer om en ägare till en diesel med partikelfilter går och köper denna olja - den är helt rätt för bilen då den är LL-04 klassad, men eftersom den inte är C3-klassad så går du emot manualen som säger att den ska vara C3-klassad. Hur går detta ihop!?! EDIT : Mail skickat till Levoil, misstänker felskrivning i deras webshop (när man kollar i data sheet från Castrol så är den oljan ACEA C3). |
|
Rippen. Jag har kört Biltemas 5w50 de senaste gångerna jag bytt olja i min 318. Clintan brukar rekomendera den och den fungerar grymt bra. Bilen drar i princip ingenting och låter mjukt och fint. Nu byter jag olja April och Oktober . är lite extremt kanske men min motor är i toppskick efter 17 000 mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.