AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.080

olja i 330xd

Ri
26
Rippen
BMW 330xd -02
Mercedes benz w123 240d -82
Länk

kan ja köra denna olja i min e46 330xd -02a?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det kan du eftersom den är BMW LL04-klassad.

Om du vill ha just den oljan, finns den mycket billigare t ex. här:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ri
26
Rippen
BMW 330xd -02
Mercedes benz w123 240d -82
Ska beställa lite andra delar oxå, så fint om allt är på samma leverans, men tack för omtanken :p

Funderar oxå över om biltema har nån olja som skulle funka i min bil?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående olja, funderar kring denna "nya" ACEA C-klassning.

C-klassen är (vad jag förstår) främst till för nyare moterer med dieselpartikelfilter eller trevägskatalysatorer.

Hur lämplig är C3-olja i en bensinmotor? Bara för att motorn vill ha A3 så betyder det väl inte automatiskt att den är lämplig för C3 också? Eller hur ser bakåtkompatibiliteten ut?

I min E87-manual så står det att man kan toppa upp med A3-olja för bensinmotorerna (och A3/B4 för dieselmotorerna). I F20-manualen så har de dock ändrat till C3 för dieselmotorerna.
Men eftersom de inte nämner C3 som lämplig olja för att ens toppa upp en bensinmotor så antar jag C3-olja inte är lämplig i en bensinmotor (om det inte uttryckligen står så i manualen). Eller?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
C-klassen är så kallade mid- eller low-saps-oljor med lägre halter av svavel och fosfor (som traditionellt används som antiwear-additiv i oljorna).
Dessa oljor kan vara olämpliga i motorer som inte är gjorda för den typen av olja och C-klassen är inte direkt bakåtkompatibel med A- och B-klassningarna.

I BMW:s fall är det dock så att BMW uttryckligen har sagt att BMW LL04 är direkt bakåtkompatibel med LL01, som i sin tur är direkt bakåtkompatibel med LL98.
Så jag tolkar det som att om du inte har en BMW-LL-klassad olja (04 i dina båda fall), kan du använda olja som bara är ACEA-klassad (med rätt klassning) för att "toppa upp".
Så länge oljan är BMW-LL04-klassad (skall dock räcka med LL01- i bensinarna) är du "safe" oavsett om det är en diesel- eller bensinmotor från BMW.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tack för förklaringen!

Fast det är nu jag kör fast lite - jag har alltid velat tro att man inte kan köpa fel olja sålänge det står BMW LL-01 eller BMW LL-04 (om vi tex antar att motorn ska ha BMW LL-01 eller bättre).

Vi börjar med en parentes : Ville minnas jag hade sett en A1/B1,A5/B5 olja som var BMW LL men den enda jag hittade var BMW LL-01FE. Men det är ok, FE ska stå för Fuel Economy och är en lite speciell olja.

Men det finns C3-oljor som är BMW LL-04 men det finns såklart också A3-oljor som är BMW LL-04.
Men detta går inte ihop, nyare dieselmotorer med partikelfilter kräver ju C3. Därför kan man inte ta valfri LL-04 och hälla i sin dieselmotor.

Vart vill jag komma? Jo, att LL-klassningen ensamt inte räcker för att avgöra om oljan är lämplig för din motor. Man måste kunna ACEA-klassningen också.

Och det är här det börjar bli otydligt. ACEA-klassning står inte i instruktionsboken (det står bara vad man i nödfall kan toppa upp med). Så hur vet man om motorn är konstruerad för att köra på A3/B3, A3/B4, C2 eller C3?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Johan B : Hur kan denna olja vara LL-04 klassad men bara ha ACEA A3/B3/B4?
Länk

Går inte detta emot allt vad vi sagt om att LL-04 är garanterat att det blir rätt?

Så vad händer om en ägare till en diesel med partikelfilter går och köper denna olja - den är helt rätt för bilen då den är LL-04 klassad, men eftersom den inte är C3-klassad så går du emot manualen som säger att den ska vara C3-klassad. Hur går detta ihop!?!

EDIT : Mail skickat till Levoil, misstänker felskrivning i deras webshop (när man kollar i data sheet från Castrol så är den oljan ACEA C3).
Visa användare
86
Mavri
X3 2.0 -08
Rippen.

Jag har kört Biltemas 5w50 de senaste gångerna jag bytt olja i min 318.
Clintan brukar rekomendera den och den fungerar grymt bra. Bilen drar i princip ingenting och låter mjukt och fint.
Nu byter jag olja April och Oktober . är lite extremt kanske men min motor är i toppskick efter 17 000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.