AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.463

Knackande ljud BMW E46

V.
3
V.Espling
320 sedan 99 E46
Tjena! Jag har ett problem med min 320 från 99. Under normalt körande uppstår ett knackande ljud, det låter som att det kommer från bakdelen undertill. Knackandets frekvens ändras beroende på hur fort man kör och är konstant. Ljudet upphör när man motorbromsar eller när man gasar på. Det ändras inte när man svänger vilket jag tycker utesluter höger eller vänster drivknut.

Har ingen aning om vad det är så behöver hjälp. Någon som har erfarehet av något liknande??

Här kommer en film på ljudet.

Länk
By
36
Byline
320d -99
325i coupe -93
330d -06
kvalificerad gissning: stödlagret till kardanen

har du möjlighet att lyfta upp bilen så inspektera växellåda, kardanen bakaxelklumpen samt drivaxlarna.

kan man lokalisera vart ljudet kommer ifrån?

Där förnuftet slutar, börjar underverken.
Ul
65
Ulfis
BMW 330d Touring -10
SAAB 9-3 SC 2.0T -06
Honda VFR 800 -08
Dåligt dragna hjulbultar efter byte till vinterdäck? Hände mig en gång när jag missat att efterdra ett hjul.
V.
3
V.Espling
320 sedan 99 E46
Hur kollar man om det skulle vara stödlagret till kardanen? Känns som att det är något däromkring då det inte låter mer vid höger eller vänstersväng (dåliga drivaxlar). Ska köra bilen till OK och lyfta upp den så man ser ordentligt.

Båda däcken har varit av sen ljudet uppstod och körde med samma däck innan.

Kan tillägga att ljudet uppstod när jag skulle accelerera på en påfart till motorvägen.
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Homogeniska knuten eller vad den heter nu igen .
Lagret som sitter längst bak på kardanen som fettet torkar i och blir hårt , när du hissar upp bilen kolla den med sitter bara fäst mot bakaxelklumpen med 6 torx .

Jag gjorde en nödlösning på min först med att pilla ut så mycket som möjligt av det gamla fettet och fylla med nytt och ljudet försvann , körde några veckor innan jag fick tag i en fin beg kardanaxel som jag bytte till med ny hardyskiva , stödlager och nytt fett i knuten så nu skal väl det hålla några år hoppas jag
V.
3
V.Espling
320 sedan 99 E46
Okej, ska kolla upp i vilket skick den är! Låter inte allt för anständigt om det skulle vara där felet är.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror inte att det finns en "homo-knut" på E46:orna...dock på E39:or.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Johan B jag vet inte säkert , men den finns på min E39 automat tyvärr så där kostade den mig lite pengar :-(
Var knackande / knastrande ljud som ökade med farten fanns även under motorbroms.
Men han borde ju se ganska fort om den inte finns på hans e46.

Hoppas du hittar felet och inte kostar för mycket att fixa , roligare att stoppa dom pengarna i tanken och åka lite :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.