AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.170

Servicepunkter vid service av e92

Mo
5
Mohrlund
318d e92
Hej
Jag är ny i forumet och letar efter servicepunkter eller servicediagram till e92. Har sökt på forumet men hittar inget vilket är lite förvånande. Är det någon som har diagram över vilka punkter som ska ses över när man servar sin e92?

Tacksam också om någon har länk till servicemanual till e92
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Bentley-manualen är överlägset bäst
Länk

Tyvärr är denna vinklad mot den nordamerikanska marknaden, vilket betyder att inga diesel-modeller täcks in :-(
Allt står i serviceboken resp serviceindikatorn i bilen. BMW kan även läsa av din nyckel. Helt onödigt med servicemanualer mao.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@epsilon : Jag tror Mohrlund syftar på en reparationshandbok när han skriver servicemanual (som antagligen kommer ifrån att detta ofta heter "service manual" på engelska).

Men helt säker är jag inte, så nog bäst Mohrlund bekräftar (eller förnekar) :-)
Mo
5
Mohrlund
318d e92
Tack för snabba svar!

Jag menar en lista med servicepunkter som ska utföras vid varje service. Jag har nyss köpt min 318d -09 och vill helst göra service själv (så man vet att det blir ordentligt gjort :-)

Men sedan är jag även intresserad av en s.k service manual (engelska service manual :-). Bentleys verkar ju bra men tyvärr har jag ju diesel. Ofta brukar ju bilmärkets egna verkstadshandböcker finnas att ladda ner på nätet. Tänkte om nån hade länk till det
Allt står som sagt i serviceboken resp serviceindikatorn i bilen. Läs instruktionsboken för att få fram servicemenyn och exakt status på kommande servicebehov.

Med tanke på att bilen bara ska servas ca var 3000mil eller vartannat år, tycker i alla fall jag det är värt att lämna till en bra verkstad för några få kronor extra.

Manualer:
Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
TIS (som är BMW's reparationsmanualer) finns här
Länk

Men TIS har en tendens att vara lite väl kortfattat. Med all rätta, den är gjord enbart för serviceverkstäder och inte för hobbymekaren.

Så en kombination av TIS+Bentley brukar man komma allra längst med. Tänk på att det är i stort sett endast din motor som inte täcks in av Bentley. Allt annat som inredning, dörrar, drivlinam chassi, bromsar med mera är ju samma.
Mo
5
Mohrlund
318d e92
Fantastisk fin info från er båda! Tack!
Epsilon, för mig handlar det inte om pengar utan känslan av att lära känna sin bil och ha full koll på dess status. Entusiast eller nörd? Antagligen båda... ;-)
Pröva även denna sida.

Länk

Du hittar alla möjliga manualer till olika modeller.
Mo
5
Mohrlund
318d e92
Tack Danne77. kanon!
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Förstår din tanke Mohrlund, men din bil är modern, den får vissa uppdateringar utfärdade vid varje service. Bilen så gott som kräver uppkoppling och uppdateringar med tiden som går. Byta olja, filter, bromsvärska mm klarar nog de flesta auktoriserade verkstäder av. Min syn på det hela, jag hade mao inte gjort det själv!

Mo
5
Mohrlund
318d e92
Intressant inlägg Jakobenkvist. Nu hamnar vi utanför ämnet, men värt att resonera lite kring. Så här tänker jag;
Jag är elektrinikingenjör med mångårig erfarenhet av styrsystem i fordon och system. Bilindustrin har skrämt upp kunder att "uppdateringar" är hokuspokus och måste skötas med minituös precision. Alltså en jättebra taktik till mjölkko.
I praktiken behöver bilen service lr reparation när man tycker att ens bil inte fungerar enligt önskemål. Detta beror nästan alltid på mekaniska anledningar. Mjukvara är inget som slits. OM det skulle vara nån mjukvaubugg som kan ledan till nåt kostsamt fel (extremt ovanligt) så bör den redan vara känd på en 4år gammal modell och åtgärdad. Och är det säkerhetskritiskt så är tillverkaren skyldig att återkalla.

Detta sagt så ser jag ingen anledning, så länge bilens beteende är till belåtenhet, att med uppgradering som argument lämna bilen för service hos verkstad. Och övrig mekanik samt elektronik vill jag sköta själv för att lära känna min bil och få det som jag vill ha det. Dessutom behåller jag bilarna till nästan skrot så den berömda "stämpeln" är inget värd för mig

Så är mitt resonemang, sedan har jag full respekt att andra tycker annorlunda :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.